Tisdagsträningen Sviestad 4 maj

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tisdagsträning Sviestad 5 maj

För min del en mycket lyckad eftermiddag och kväll. Är fortfarande enormt nöjd med min TZ250 och behöver bara dreva och bestycka lite annorlunda för att få till det ännu bättre. Synd om Teddy som kraschade ut ur esset efter första passet. Tyvärr gick hans Honda inte att köra vidare med. Goodstuff dök upp med sin elaka danska TZ250 och hann köra ett par pass efter byte från regndäck till slicks. Nu blir det inget mer för mig förrän träningen på fredag innan SM:et på Sviestad. För varje gång jag håller mig på hjulen ökar oron inför nästa träning/race – "då händer det". Svårt att öka farten utan att också öka risken för en krasch.

Sviestadböjen – ut på start/mål – kändes oerhört ojämn mot slutet (av passet). Det hoppade som 17 – riktigt otäckt. Några råd?

Last edited:
Nyteknik skrev:
Sviestadböjen – ut på start/mål – kändes oerhört ojämn mot slutet (av passet). Det hoppade som 17 – riktigt otäckt. Några råd?

Vet inte om jag har några riktigt bra råd, men det man BRUKAR få höra så fort man har nån form av problem i den här sporten, är att gasa mera. Och det funkar säkert här oxå...Ju mer gas, desto mer surfar man ovanpå ojämnheterna...fast det ser fasligt guppigt ut när Watz kommer där, så jag vet inte riktigt :rolleyes:

Och så tänkte jag på att det där är ju precis en av fördelarna med att köra moddade gathojar med inte så radikala chassin...då känner man inte ens sånt där. Det gungar ungefär lika mycket där som på alla andra ställen på banan :)

Var det bra väder på Sviestad idag??? Tänkte åka dit men sen när jag kolla på väderprognosen så....neej tack

:gnissla

Cagiva_Mito skrev:
Var det bra väder på Sviestad idag??? Tänkte åka dit men sen när jag kolla på väderprognosen så....neej tack

:gnissla

Ja, det var faktiskt bra. Inte en regndroppe, men molnen hängde rätt tunga runt omkring. På vägen ner från Stockholm åkte vi igenom störtregn men väl i Limpan var det kanon!!!

ZoulFly skrev:
Ja, det var faktiskt bra. Inte en regndroppe, men molnen hängde rätt tunga runt omkring. På vägen ner från Stockholm åkte vi igenom störtregn men väl i Limpan var det kanon!!!

Va fan.......! :huvet Surt sa räven

ZoulFly skrev:
Vet inte om jag har några riktigt bra råd, men det man BRUKAR få höra så fort man har nån form av problem i den här sporten, är att gasa mera. Och det funkar säkert här oxå...Ju mer gas, desto mer surfar man ovanpå ojämnheterna...fast det ser fasligt guppigt ut när Watz kommer där, så jag vet inte riktigt :rolleyes:

Och så tänkte jag på att det där är ju precis en av fördelarna med att köra moddade gathojar med inte så radikala chassin...då känner man inte ens sånt där. Det gungar ungefär lika mycket där som på alla andra ställen på banan :)
Jag känner igen det där att gasa mer och har hört det i enduro för att ta hjälp av rörelseenergin i hojen för att komma över/förbi hinder. Är lite förvånad att ingen annan jag har talat med haft problem ut ur den kurvan. För mig kändes det förbannat hoppigt. Kanske är det min fjädring som måste justeras? Känslan var som att köra på en tvättbräda och vilket spår jag valde gjorde ingen skillnad.

Cagiva_Mito skrev:
Ja, vädret var som sagt osannolikt. Blytunga och blålila moln for fram och åter över banan. Men inte en droppe regn. Ibland ska man ha tur!

Nyteknik skrev:
Skall såklart vara tisdagsträning.
Fel dag och fel datum :D jag ser tecken på total utmattning, det visar att du satsade allt igår :tummenupp

Bara att kämpa på nu Nypanik, se till att piska Gubbstrutt i varje pass :brinnerup

Vilken årsmodell på däcken åker du med?
Tvättbräda i sviestadböjen, njae, det har jag aldrig känt förutom de gånger det börjat kana lite fram och bak. Dåliga däck skulle jag gissa på.

Hur var fjädringsrörelserna? I botten, eller för hårt? Går cykeln ihop för mycket kan du ju börja studsa på däcken, likaså om det fjädern är alldeles för hård.

Efter en vecka som inte riktig var som jag tänkt mig hade jag helt enkelt inte hunnit få den ordning på hojen som jag hoppats. I god tvåtaktstradition företog jag således en del skruvande i depån, byte av framdrev, däckkrängning, najning samt ny kylarvätska. Då hade det 1,5 timme passerat av träningen.
Ut på första passet med ny hoj och jag var utan tvekan det långsammaste ekipaget på banan, ber om ursäkt om jag var i vägen för folk.
När jag tänkte öka tempot så sjönk temperaturen under 40 grader vilket inte är ok så jag gick in i depån samtidigt som de rödflaggade för Teddys avåkning. På med tejp och ut igen. Samma problem - för låg temperatur.
Till nästa passet, det sista för kvällen som blev rejält stympat så hade jag tejpat mer men det räckte inte och när jag tänkte ge mig ut igen efter mer tejpande så flaggades det av för kvällen.

Summa summarum - lite körning men med mersmak.
Hojen är grymt spännande och jag känner att den är riktig snabb. Eftersom jag körde med mina TRX-referensramar så var alla bromspunkter, när jag ville gå in i kurvorna, kurvtekniken och gasandet helt åt helvete. Det gick skitsakta helt enkelt och man fick ta om var och varannan kurva.

Men nästa gång så vet jag vad som väntar så då ska det gå fortare - grymt sugen i varje fall!

Gårdagens vrupa lämnade mig med en lårkaka och en blå stortå. Inga allvarligare saker, det jag oroar mig mest för är stortån, mest därför att jag klämde den också i fjol när jag kraschade på Gåsen och vet hur lång tid det tog innan nageln lossnade och den började kännas bra. Imorse

Tobias körning imponerade, han ligger bra till i Webes Trophy. Gubbstuff han jag inte se köra.

Just det, inför andra passet när jag står och surrar med Goodstuff ropar Tobias; "Jag tror att det är dags att börja varmköra lite nu". Det var ganska kul faktiskt.

Last edited:
Helt knasigt att det inte regnade, men man ska väl ha tur någon gång. Däcken på räsern är iofs hala i vilket fall så det gör ingen större skillnad. Förutom att vara i vägen för alla gjorde jag i alla fall lite nytta genom att bjuda Teddy på en välbehövlig snus. Varsegod! :D

Träningen var värdefull.

Mest för att jag kunde konstatera att hojen fungerar, åtminstone efter att jag skruvat fast växellänkaget som lossnade på första varvet, samt även skruvat fast påfyllningslocket till kylarvattnet. Jag trodde först att det hade börjat regna innan jag förstod att "regnet" var på insidan av kåpglaset. :huvet

Nåja, shit happens, som man säger. Sedan fick jag några pass på banan och jag kunde konstatera att hojen är lika jävla obekväm som förra året. Tom kom med förslaget att ta bort plattorna som flyttar fotpinnarna bakåt/uppåt för att få bättre benvinkel, och det ska göras till nästa gång (iofs så föreslog han också framflyttade pinnar vid främre motorfästet, men det förslaget ignorerar jag med värdighet).

Under sista passet så märkte jag att motorn rusade lite runt 8000-10000 varv (vridmomentmaximum?) vid acceleration. Vilket får mig att misstänka att kopplingslamellerna börjar bli trötta. Så kopplingen ska gås igenom i samband med byte av olja och filter (Alltid är det nåt. Jag har ju 4-takt för att slippa mecka!).

Hur som helst så ska hojen funka och tävlas med i Knudan den 15:e är det tänkt.

oFFkeFF skrev:
Vilken årsmodell på däcken åker du med?
Tvättbräda i sviestadböjen, njae, det har jag aldrig känt förutom de gånger det börjat kana lite fram och bak. Dåliga däck skulle jag gissa på.

Hur var fjädringsrörelserna? I botten, eller för hårt? Går cykeln ihop för mycket kan du ju börja studsa på däcken, likaså om det fjädern är alldeles för hård.
Bra fråga om däckens ålder – ingen aning. Men det är troligen hög tid att byta då hålen i bakdäcket nu inte syns längre. Dessutom vill jag ju ha så bra förutsättningar som möjligt på fredagen innan SM:et och under helgen. Ska kanske beställa Bridgestone tillsammans med Teddy – ca 2500 kr uppsättningen!

Fjädringsinställningarna känns "neutrala" och är i mellanläge. Men det hoppade/vibrerade som fan i högern innan start/mål vilket var ganska olustigt då det går fort. Vore skönt om det försvann med nya däck då i övrigt var mycket nöjd med hur hojen betedde sig – stabil och neutral.

Jag blev lite förbryllad när jag låg bakom Goodstuff. Ut ur Torparn räknade jag med att han skulle försvinna som en gevärskula. Tvärtom småputtrade han fram som en sådan där trehjulig moppe med varmkorv och parasoll. Men jag förstår nu att omställningen från hans TRX är enorm och att det kommer ta ett tag innan han kan köra som han vill med sin TZ. Inte mig emot. :lol

Höll jämnt skägg med och kunde gå om en R6 med röda nummerbottnar genom att ta in mycket in i och genom Esset och Torparn. Det var svårare att hänga med en annan R6 (vit Arai, gult visir) – speciellt på rakan och det känns ganska surt. 202,5 km/h nådde jag som mest och då varvade jag till drygt 13.000 på sexan. Måste få dit ett större framdrev men får inte loss muttern. Det sitter så j-a hårt att jag är orolig att ha sönder något för att få upp den. Vad göra?

Relapse: vad har du för nummer och årsmodell på hojen?

Förresten. Måste vidarebefordra en grymt bra kommentar som pvcraketen ropade efter Swedie när han åkte ut (kanske inte vad man vill höra, men roligt var det):

VI SES I NAGIJALA!

Nyteknik skrev:
Relapse: vad har du för nummer och årsmodell på hojen?

Hojen är en GSX-R600 -01. Numret som satt på igår var 103, vilket var ett tillfälligt nummer jag hade på B-racet i höstas, men mitt fasta nummer i Rookie 600 är 18.

Relapse skrev:
Hojen är en GSX-R600 -01. Numret som satt på igår var 103, vilket var ett tillfälligt nummer jag hade på B-racet i höstas, men mitt fasta nummer i Rookie 600 är 18.

Ok – då vet jag vad jag ska titta efter. -01 – är det med den "nya" siluetten?

Macho Woman skrev:
Förresten. Måste vidarebefordra en grymt bra kommentar som pvcraketen ropade efter Swedie när han åkte ut (kanske inte vad man vill höra, men roligt var det):

VI SES I NAGIJALA!
Hörde inte och vet inte vad det betyder...

Men träningen igår sög riktigt flodhästsvans.

Nyteknik skrev:
Ok – då vet jag vad jag ska titta efter. -01 – är det med den "nya" siluetten?

Titta efter en väldigt orange hoj. Man tänker direkt på det gamla fina statliga televerket när man ser den hojen.

Nyteknik skrev:
Nangijala var himlen för Bröderna Lejonhjärta.

Varför sög träningen?
Först o främst, jag kom försent så jag stog o stampade utanför grinden under första passet. Sen hade jag inte 250kr på mig så jag fick låna ihop dom pengarna. Efter detta gjorde jag mig redo att köra, men upptäcker att hojen håller på att vobbla av banan på rakorna, så mycket att jag måste sakta ner o cruisa. Det tog mig nästan 2 timmar att komma underfull med vad det kunde vara, på denna tiden hann jag med att balansera om däcket, skruva loss svingen, dämparen etc... testa olika inställningar osv... och inget hjälpte. Sen i med att jag visste att det började efter jag bytte däck på Kinnekulle Ring så tog jag helt enkelt min extrafälg med regndäck på och stack ut med. Detta vara stabilt sate så jag tog helt enkelt o tjackade ett begagnat slicks av Mrlind. Men sen var det bara ett pass kvar och detta pass blev rödflaggat efter 2-3 varv.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026