Tisdagsträning Sviestad 21 juni

Nyteknik skrev:
Inte första gången (se favorit-i-repris-bilderna från förra årets B-race på Sviestad). Tråkigt. Hoppas den går att laga utan orimligt djupa tag i plånboken. Och (framför allt) att du någonsin får den att gå ordentligt - så att du kan börja koncentrera dig på körningen istället för hur hojen går. Angående nålarna: är det relativt riskfritt att testa sig fram med hur de är ställda? Stämmer det att nålarna påverkar mellanregistret?

Om du inte har koll på aktuell bestyckning i trottelläge ungefär 50% kan det vara roulette med kpist att röra nålarna... Ligger du rätt och magrar ett hack så skär den ut ur kurvan och det kan göra AJ-AJ.
Som en grund märker du när du varmkör om registret är ok, är den seg och bara varvar till efter en stund troligen för fet.
Pigg direkt när du rör handtaget så kan den vara ruskigt rätt.

edit: I sådana fall så är en logger med avgastemp mätare en stor hjälp, har man fått till det så vet man vilken temp var i kurvan den går riktigt bra med.

Rolle Rotax skrev:
Om du inte har koll på aktuell bestyckning i trottelläge ungefär 50% kan det vara roulette med kpist att röra nålarna... Ligger du rätt och magrar ett hack så skär den ut ur kurvan och det kan göra AJ-AJ.
Som en grund märker du när du varmkör om registret är ok, är den seg och bara varvar till efter en stund troligen för fet.
Pigg direkt när du rör handtaget så kan den vara ruskigt rätt.

edit: I sådana fall så är en logger med avgastemp mätare en stor hjälp, har man fått till det så vet man vilken temp var i kurvan den går riktigt bra med.
Tack för råd. Jag känner till sättet att kolla bestyckningen vid varmkörning men har märkt att det verkar krävas ett vant öra för att dra några slutsatser. Jag har svårt att avgöra om det är något fel med hur min hoj drar från ca 8.000 rpm och om det skulle gå att förbättra genom att justera nålarna. På din beskrivning låter det som det är bäst att låta bli. Och med Goodstuffs facit känns det bäst att ta det säkra före det osäkra.

Inre O-ringen har brustit för mig med men som tur var så stannade bara motorn, inget annat hände. De där röda silikonringarna från Yamaha är värsta skitet. De håller inte storleken och går sönder lätt. Efter jag hade haft problem med min tredje O-ring i rad beställde jag egna i något annat material (svarta) från momentum,funkade kanoners och på Hondan har jag inte haft några som helst problem, man bör dock byta dem med jämna mellanrum. Det viktiga om man ska köpa egna är givetvis att de tål värme, tål de runt 200 grader så räcker det bra.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Tack för råd. Jag känner till sättet att kolla bestyckningen vid varmkörning men har märkt att det verkar krävas ett vant öra för att dra några slutsatser. Jag har svårt att avgöra om det är något fel med hur min hoj drar från ca 8.000 rpm och om det skulle gå att förbättra genom att justera nålarna. På din beskrivning låter det som det är bäst att låta bli. Och med Goodstuffs facit känns det bäst att ta det säkra före det osäkra.
Visst är det svårt att höra som ovan hur bestyckningen är, tur att andra mer erfarna förare är hjälpsamma. Vill bara påpeka att problemen jag hade senast inte var relaterat till för mager bestyckning.

Chris Ash skrev:
Inre O-ringen har brustit för mig med men som tur var så stannade bara motorn, inget annat hände. De där röda silikonringarna från Yamaha är värsta skitet. De håller inte storleken och går sönder lätt. Efter jag hade haft problem med min tredje O-ring i rad beställde jag egna i något annat material (svarta) från momentum,funkade kanoners och på Hondan har jag inte haft några som helst problem, man bör dock byta dem med jämna mellanrum. Det viktiga om man ska köpa egna är givetvis att de tål värme, tål de runt 200 grader så räcker det bra.
Ska också köpa o-ringar i Vittongummi från Momentum. De som satt på var dock helt nya men har troligen fått en skada när jag varmkört med en lös bult till det topplocket. Eftersom vi inte rivit isär vevhuset vet vi inte vad som orsakat det andra felet. En tanke kan vara att vattnet spolat rent lagren men jag vet inte öht ännu.

Last edited:
Goodstuff skrev:
"Ska också köpa o-ringar i Vittongummi från Momentum. De som satt på var dock helt nya men har troligen fått en skada när jag varmkört med en lös bult till det topplocket. Eftersom vi inte rivit isär vevhuset vet vi inte vad som orsakat det andra felet. En tanke kan vara att vattnet spolat rent lagren men jag vet inte öht ännu."
Vänta nu - felciterat- det där var Chris som skrev, inte jag.

För övrigt: tänk vilken utomjordisk lättnad när du efter en tisdagkväll summerar och har ägnat den åt att köra och däremellan sparkat lite på däcken.

Nyteknik skrev:

Det går ju att börja justera fetare i mellanregistret, blir den tröttare då justera tillbaka.

Har du efter några körpass rena och fina kolvtoppar är den troligen nära rätt, magra inte ut då utan att vara extremt säker på vad du gör. Sotar den hyfsat, kolla var den sotar. Det blir inte värre än en highsider om det går helt fel.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back