Tisdagsträning Sviestad 21 juni

Det är enligt SMHI risk för kraftiga åskskurar framåt eftermiddagen. Jag hoppas de har fel! :mad:

Ett par kassa bilder över slätten med mobilkameran... Första är mot nord-ost och andra mot syd-väst.

Bifogat

• Nord-ost.jpg
    Nord-ost.jpg
    18.7 KB · Visningar: 46
  • Syd-vast.jpg
    Syd-vast.jpg
    19.8 KB · Visningar: 49
Goodstuff skrev:
Det kommer in kallare luft från syd väst så jag är pessimist....
Äh, nu får du lägga av med din neggoattityd. Jag vill inte ha någon objektiv bild av verkligheten, jag trivs bra med mina skygglappar. Det är sol, det blir sol. Kom och kör med oss istället för att sitta hemma på kammaren och tjura. Vi kan sitta i solnedgången och diskutera livets viktiga saker såsom 2T-olja, däcktryck och spännband. :)

Teddy skrev:
Äh, nu får du lägga av med din neggoattityd. Jag vill inte ha någon objektiv bild av verkligheten, jag trivs bra med mina skygglappar. Det är sol, det blir sol. Kom och kör med oss istället för att sitta hemma på kammaren och tjura. Vi kan sitta i solnedgången och diskutera livets viktiga saker såsom 2T-olja, däcktryck och spännband. :)
Det finns fördelar med att vara pessimist - du kan bli glatt överraskad! :D
Jag kommer ner och diskuterar gärna livets viktiga saker - avgasventiler, oljeblandning, Biltemalack och hur mycket den som uppfann buntbandet är värd för oss som har en racehoj. :)

Jag har packat nu. :) Tar även med mig regndäck utifall. Vilket jag lär behöva. Om inte så, halleluja!

Vi åker om 30 minuter... weeee!
:banana :banana
Vi har AIM laptimerpinne oxå för den som undrade... :tummenupp

Nyteknik skrev:
Undrar om någon som har en AIM tidtagningsfyr (antingen från vinterns gruppköp eller tidigare) kan ta med denna till Sviestad på tisdag. Glömde min på Gelleråsen i onsdags och vi är kanske fler som är intresserade av varvtider såhär ett par veckor innan SM-deltävlingen.

Allmänt nyfiken: vilka ska tisdagsträna?
Funderat på remdrift?

Mille-R skrev:
Funderat på remdrift?
En berättigad fråga. Men nu är den nuvarande kedjan försedd med ett nitat lås så jag har troligen upplevt mitt sista kedjehaveri.

Övrigt: rena rama anstormningen av Sviestad. 75 pers och 3 grupper. Varmt och kvalmigt. Och torrt. Ako körde Goodstuffs Yamaha 250. Och jag körde till min egen förvåning om ekipaget på rakan. Det säger troligen mest om hur dåligt Goodstuffs hoj gick - innan den skar (Akos egna ord). Hoppas den går att återuppliva. Innan min kedja lossnade körde jag 2/3 pass med de stora grabbarna (Superbike/Std 600). Tyvärr kom jag i otakt med gruppen och fann mig själv cirkulera ensam; småtrist och ineffektivt. Bästa tid: 57,8.

Det var en givande eftermiddag/kväll på SViestad. En uppåtgående trend som abrupt avbröts av en trasig o-ring och troligen ett skuret ramlager.
Ako var med för att utvärdera och justera min hoj. Första passet konstaterade han att fjädringen var kass. Det visade sig att jag efter vinterns genomgång glömt att ställa tillbaka inställningarna för komp/retur på bakdämparen. Den var liiite mjuk. Mycket bättre efter justering. Justering av progressiviteten på bromshandtaget var också en klar förbättring. Framgaffeln behöver dock en genomgång eftersom justeringarna inte hade nämnvärd effekt.
Hojen gick för fett på topp, lite magert på låg/mellangas och var underlig på avslag. Det visade sig att jag monterat nålarna ngt fel i trotteln vilket gjorde att de inte föll ner riktigt som de skulle. Upp med nålarna ett hack, rätt monterade, för att få ett fetare mellanregister och ner en storlek i huvudmunstycke för att få mer klös på topp. Det blev bättre men sedan var det slut på det roliga i Sviestadsböjen. Inget vatten kvar i kylaren och kraftiga vibrationer från motorn.
Vid hemkomst så rann det vatten ur den nedre cylindern när vi tog bort tändstiftet. Det visade sig att den inre o-ringen hade brustit, varför vet vi inte riktigt, och hela cylindern fyllts med kylarvatten.
Kolvarna såg mycket bra ut rent förbränningsmässigt så vi hade hamnat ganska bra men det fanns en del att justera i mellanregistret. En viss nyptendens på den övre cylindern, troligen pga värmen när allt vatten försvann ner i den undre cylindern.
Det är troligen ett av ramlagren som har skurit och inte vevlagren eftersom kolvarna inte slagit i topparna.
Vad som fått ramlagret, om det nu är det, att skära är outrett.

Nyteknik skrev:
En berättigad fråga. Men nu är den nuvarande kedjan försedd med ett nitat lås så jag har troligen upplevt mitt sista kedjehaveri.

Övrigt: rena rama anstormningen av Sviestad. 75 pers och 3 grupper. Varmt och kvalmigt. Och torrt. Ako körde Goodstuffs Yamaha 250. Och jag körde till min egen förvåning om ekipaget på rakan. Det säger troligen mest om hur dåligt Goodstuffs hoj gick - innan den skar (Akos egna ord). Hoppas den går att återuppliva. Innan min kedja lossnade körde jag 2/3 pass med de stora grabbarna (Superbike/Std 600). Tyvärr kom jag i otakt med gruppen och fann mig själv cirkulera ensam; småtrist och ineffektivt. Bästa tid: 57,8.

Tappade du en kedja på sviestad också :va

Mjaha. Så har jag varit på Sviestad och tränat för andra gången i år då. Gick det snabbt? -Nej. Vann jag? - Nej. Hade jag skoj? -Japp! :banana

Trots Mattias bättre vetande släpade jag dit min sura gamla Suzuki, och blev väl medveten om att stäckan Enköping - Sviesta suger apröv, särskilt som man hamnar bakom långtradare med en Transvestit som motarbetar omkörningar på kortare sträckor än 2 km. :4skrika

Första passet kändes ok, jag hittar runt och finner mig snart till rätta i min roll som rundningsmärke. Kom överens med raceväxlingen och bestämde mig snart för att skita i att växla ner inför torparen, bakhjulsstudsen och ljudet från bakhjulet kan jag vara utan. (orka mellangasa!)
När jag kom in i depån DOG Snigel. Tack och lov för telefonen och Mattias lugnande. Och tack och lov för Swedie som tog sig tid med redan förvirrade mig. El är inte min grej. (fast jag är ganska bra på najjning)Sen att det "bara" var en säkring känndes ju ganska bra. :)

Andra passet kändes mest underligt. Fick inget flyt alls. Jag bromsar för mycket o gasar för lite. Skit också.

Tredje passet börjar med att Snigel går skitilla. Bluddrar och håller på. Fast tjej som jag är (kan väl få skylla på nåt)så skiter jag i det och försöker gasa på ändå och tillslut ger det sig. :va Ett par varv känns riktigt ok. Tycker fortfarande det tar emot (läs läskigt)att köra om folk. Också gasar jag fortfarande för dåligt. Skit också! :5sure

Summasummarum: Jag skulle behöva en frisk motorcykel. Fast först och främst behöver jag nog lite mer självförtroende och en massa jävlaranamma så jag börjar gasa lite mer. :gnissla

Tack pvcraketen för all hjälp med i-och-urlastning, depåstöd osv! Nu kanske jag vågar mig dit igen! :banana

Goodstuff skrev:
Det var en givande eftermiddag/kväll på SViestad. En uppåtgående trend som abrupt avbröts av en trasig o-ring och troligen ett skuret ramlager.

...

Det visade sig att den inre o-ringen hade brustit, varför vet vi inte riktigt, och hela cylindern fyllts med kylarvatten.
Inte första gången (se favorit-i-repris-bilderna från förra årets B-race på Sviestad). Tråkigt. Hoppas den går att laga utan orimligt djupa tag i plånboken. Och (framför allt) att du någonsin får den att gå ordentligt - så att du kan börja koncentrera dig på körningen istället för hur hojen går. Angående nålarna: är det relativt riskfritt att testa sig fram med hur de är ställda? Stämmer det att nålarna påverkar mellanregistret?

Bifogat

• IMG_0054.jpg
    IMG_0054.jpg
    41.3 KB · Visningar: 49
  • IMG_0052.jpg
    IMG_0052.jpg
    68.9 KB · Visningar: 47
Nyteknik skrev:
Angående nålarna: är det relativt riskfritt att testa sig fram med hur de är ställda? Stämmer det att nålarna påverkar mellanregistret?

Precis som med all annan bestyckning. För magert på mellanregistret och den spika eller nypa, för fett så kommer den gå ojämnt och vara svårkörd ut ur kurvorna.
Hondan reagerar mer på nålförändringar än yamahan. Men hittar man rätt nål och rätt läge på hondan behöver man sällan ändra på den.
På Yamahan byter man oftast bara spridaren för att ändra karaktär på mellanregistret.

Du borde ha en tabell över vad som påverkar vad i förgasaren i din Hondamanual. Har du kikat? Du kan få en kopia på min annars.
Nålens utformning och läge påverkar hur förgasaren arbetar, tillsammans med munstyckena såklart, i låg och mellanregistret. På full gas är den ju helt utdragen och har ingen påverkan på blandningen.

Problemet vi hade igår var att den gick lite för magert på mellangas och för fett på topp. Då flyttade vi upp nålen ett hack, dvs den ger en fetare blandning (den lyfts tidigare och släpper ut mer bränsle) vid samma gaspådrag som tidigare för att få fetare mellanregister och gick ner i storlek på huvudmunstycket för en magrare blandning på topp. Blev inte helt bra då den fortfarande gick lite magert på halvgas. Justering av luftskruven skulle nog behövts. Det var väldigt givande att testa och känna skillnaderna, allt med Akos hjälp såklart. Tar ju lång tid bara.

Om vevaxeln klarat sig blir det inte så dyrt för då är det "bara" nya ramlager och packningar som behövs.

oFFkeFF skrev:
Tappade du en kedja på sviestad också :va
Yepp! Det rassalde till när jag gav gas ut ur Bergskurvan. Som tur var gick inget sönder (inte heller kedjan) heller denna (fjärde) gång. Men nu är ett nitat kedjelås (med Racerpelles hjälp) på plats.

Nyteknik skrev:
Yepp! Det rassalde till när jag gav gas ut ur Bergskurvan. Som tur var gick inget sönder (inte heller kedjan) heller denna (fjärde) gång. Men nu är ett nitat kedjelås (med Racerpelles hjälp) på plats.

Annars hade jag föreslagit kardandrift för dig :D

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back