Tisdagens polisinsatser

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilka bra polismän vi har i det här landet. Man blir stolt över att vara svensk när man tänker på hur väl tränade de är i attackbyråkrati, insatsadministration och myndighetsmissbruk.

Polisen stoppade utvisning av asylsökande afghaner
Polisen kan inte följa utvecklingen i Afghanistan i detalj, därför är det viktigt att få veta om olika beslut är giltiga, säger avdelningsdirektör Per Lövenberg på Rikspolisstyrelsen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=753286&rss=1399

Dömd mördare släpptes fri
En 30-årig man, dömd för ett knivmord i Frankrike, har släppts efter att ha suttit häktad i tio dagar i Sverige.

Först fyra timmar innan fristen löpte ut kom beskedet från Frankrike att den franska polisen inte kunde hämta honom. Det fanns då inga andra möjligheter än att släppa honom fri:

-Nu ska vi utreda om vi gjort något fel

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=753258&rss=1399

det där är väl en problematik länder emellan, han har ju inte begått brott i Sverige, snarare slappt av franska polisen att inte hämta honom, klart det är ju billigare för Frankrike ifall han är i Sverige, Engelsmännen skickade väl förr brottslingarna till Australien...

Mellan åren 1788 och 1850 skickade engelsmännen mer än 162 000 fångar till Australien på 806 skepp.

http://www.iigs.org/newsletter/9803news/firstfleet.htm.sv

Kan inte ni starta ett eget politiskt forum eller besöka flashback?

Förövrigt är det här ett typiskt hål i lagen som även irakier o mellanösternfolk nyttjar. Kan vi inte skicka tillbaka dom, ja .. grattis då får dom stanna och bli fullvärdiga medborgare.

Om ni inte besökt södertälje på ett tag så gör det... besök centrum. En mycket intressant upplevelse.

Förövrigt är det här ett typiskt hål i lagen som även irakier o mellanösternfolk nyttjar. Kan vi inte skicka tillbaka dom, ja .. grattis då får dom stanna och bli fullvärdiga medborgare.

Om ni inte besökt södertälje på ett tag så gör det... besök centrum. En mycket intressant upplevelse.
stäng öd om det får dig att må dåligt eller begränsa ämnesfriheten..

Last edited:

Syrianer är väll ett trevligt folk? Jag är rätt skötsam av mig iallafall. :)

Däremot så har jag hört att det har vällt in hel del irakier som har nu blivit fler än syrianer och finländare. Jevla George Bush!

Det är synd om dig Swedie :pannkyss

Riktigt så är det inte. Om en person skall avvisas eller utvisas i Sverige och det är omöjligt att verkställa denna person p.g.a olika orsaker så får denna person följa med tillbaka till Sverige. Väl framme i Sverige så tas denna person i förvar. Detta förvarsbeslut omprövas var 4de vecka. Om förvarsbeslutet hävs så kan personen stå under övervakning samt att personen måste anmäla sig på en polisstation tex. tre gånger i veckan.

Ett verkställighetsbeslut kan inhiberas p.g.a olika orsaker men avvisningsbeslutet står alltid fast. Detta beslut preskiberas efter 4a år och då kan personen söka asyk igen och börja om från början så att säga.

Det finns ingen tidsfrist på hur länge en person kan var förvarstagen, f.n. har vi en som har suttit i förvar i 2 år.

Om en person har ett verkställighetsbeslut så kan den personen ej bli svensk medborgare i och med att de vistas här olagligt.

Om personen har rätt till olika bidrag samt skolgång och sjukhusvård när det finns ett verkställighetsbeslut är något man får bedömma från fall till fall.

Hur det är med dem som är dömda till utvisning är en helt annan lagstiftning som jag för tillfället ej jobbar med.

Syrianer är väll ett trevligt folk? Jag är rätt skötsam av mig iallafall. :)

Däremot så har jag hört att det har vällt in hel del irakier som har nu blivit fler än syrianer och finländare. Jevla George Bush!

Det är synd om dig Swedie :pannkyss
Synd om mig? Mja kanske. Jag vet inte hur irakier / flyktingar själva ser på att vara i Södertälje. Under dagen på stan så hör du inte svenska talas och det står grupperingar av folkslag och talar högljutt. Det irriterar jag mig på.

Jag tycker nog att när man går i centrum i en stad i Sverige så bör man inte vara en minirotet som svensk, eller?

Kommentera på vad jag säger och säg inte att jag är ditt eller datt... det är uråldrigt.

Riktigt så är det inte. Om en person skall avvisas eller utvisas i Sverige och det är omöjligt att verkställa denna person p.g.a olika orsaker så får denna person följa med tillbaka till Sverige. Väl framme i Sverige så tas denna person i förvar. Detta förvarsbeslut omprövas var 4de vecka. Om förvarsbeslutet hävs så kan personen stå under övervakning samt att personen måste anmäla sig på en polisstation tex. tre gånger i veckan.

Ett verkställighetsbeslut kan inhiberas p.g.a olika orsaker men avvisningsbeslutet står alltid fast. Detta beslut preskiberas efter 4a år och då kan personen söka asyk igen och börja om från början så att säga.

Det finns ingen tidsfrist på hur länge en person kan var förvarstagen, f.n. har vi en som har suttit i förvar i 2 år.

Om en person har ett verkställighetsbeslut så kan den personen ej bli svensk medborgare i och med att de vistas här olagligt.

Om personen har rätt till olika bidrag samt skolgång och sjukhusvård när det finns ett verkställighetsbeslut är något man får bedömma från fall till fall.

Hur det är med dem som är dömda till utvisning är en helt annan lagstiftning som jag för tillfället ej jobbar med.
Jag står rättad.

Last edited:
Jag tycker nog att när man går i centrum i en stad i Sverige så bör man inte vara en minirotet som svensk, eller?

Det där är ju gränsande till rasistiskt?! :va

Dom har väl samma rätt som alla andra o vistas på gatorna. Sen att invandrar arbetslösheten är högre (gissning) kan ju göra att dom ungdomarna hamnar på gatorna istället för hemma med resten av sina 14 syskon i en lägenhet.

Dom har väl samma rätt som alla andra o vistas på gatorna. Sen att invandrar arbetslösheten är högre (gissning) kan ju göra att dom ungdomarna hamnar på gatorna istället för hemma med resten av sina 14 syskon i en lägenhet.
Nej, det är en känslig fråga bara som ingen i Sverige vågar svara på tydligen, iaf inte en uppsatt politiker.

En rasistik variant på den frågan skulle vara formulerad annorlunda.

Om du läser reglerna så vet du vad som redan gäller.
kanske lider jag av grönstarr men det står ingenting om att politik/samhällsfrågor skulle vara olämpligt diskussionsmaterial..

varför inte? det är klart att man uppfattas som en minoritet om man vandrar omkring i ett förortscentrum mitt på dagen; hederliga vita svenskar arbetar under dessa tider medan många invandrare faktiskt inte har ett arbete att gå till.. att de då söker sig till varandra på offentliga platser, istället för att som svensson sitta hemma och mögla bort framför tvn, är en kulturell skillnad som iaf jag uppskattar.. det skänker liv och aktivitet; när pratade du senast med en kolsäck? nej, i taxin räknas inte..

Last edited:
Nej, det är en känslig fråga bara som ingen i Sverige vågar svara på tydligen, iaf inte en uppsatt politiker.

En rasistik variant på den frågan skulle vara formulerad annorlunda.
Men, om jag fatttar rätt, så tycker du att det är "fel" att du som svensk är omgiven av fler invandrare än andra svenskar när du är ute på stan?

För mig är det rasistiskt.

Eller blunda för problemet...

Nåja, slutklagat för idag. Hjälper ingen här eller mig eller någon annan.

det är fel uppfattat, du kan ju prata med sporthojarn.. han har också lite svårt för att förstå vissa begrepps betydelser..
Du får gärna upplysa mig. :)

Det är som vanligt svårt o veta exact vad folk menar över ett forum. Och rasism är ett ämne dom man egentligen inte ska beröra då det kan spåra ur. Men det lät knepigt bara det Swedie skrev.

Felet är att rasist/rasistisk har blivit ett ord man kan slänga sig med när man har slut argument eller när folk säger något som inte passar.
Om man klagar på att invandrare är överrepresenterade i vissa delar av brottsstatestik så är man rasist. Om man tycker det är jävligt fel att endel bara vill ha bidrag utan att jobba är man rasist.

Sluta använda ordet rasist så grundlöst och spara det till dom som verkligen gör främlingsfientliga uttalanden.

Men, om jag fatttar rätt, så tycker du att det är "fel" att du som svensk är omgiven av fler invandrare än andra svenskar när du är ute på stan?

För mig är det rasistiskt.
Inte slut antar jag ändå...

Det är din uppfattning ja, men det är en felaktig uppfattning av begreppet rasism. Läs min fråga utan att vara rasistiskt inställd själv så kanske det går bättre.

Svaret på din retoriska fråga då jag redan besvarat den genom min sätt att formulera min egen fråga; Ja, jag tycker det är fel ur en nationalistisk synpunkt som inte är rasistisk utan ett högst personligt värnande om att man ska vara glad och stolt över sitt land.

Klart att dom har rätt att vistas på gatorna, var nog inte det Swedie hade något emot utan snarare beteendet, i detta fallet ett högljutt prat som skiljer sig från "svenssonpratet". Det är ju egentligen inget fel på att bete sig annorlunda men man kan ju som person fortfarande misstycka och önska att man slapp ta del av detta.

Rasistexempel, ja håll i er nu!

Det är alltid invandrare (är säkerligen svenska medborgare men vad ska jag annars kalla gruppen av människor jag menar?) som i butiken där jag jobbar för mest oväsen, tar sig friheter som jag inte tycker passar sig och tar i allmänhet mer plats än urinvånarna. :rolleyes:

Det är beteendet i sig jag stör mig på, inte folkslaget. Önskar ibland att Svensson själv kom in här och stökade litegrann så jag slipper skriva såna här saker. Enda gången det kan tänkas hända är då Svensson är lite på lyset, fast å andra sidan så placerar jag då honom direkt i en annan kategori av människor och räknas således inte in i detta resonemanget.

Endast ett exempel...

och där blev det rasism.. :tuttar

nåja.. leder ingenstans som sagt

Du är inte den skarpaste kniven i lådan va? Rasism är när man underkastar andra människor p.g.a deras ursprung, när man själv anser att man står över dom p.g.a ett s.k rassystem. Att man tycker illa om nån eller några är inte rasism, vare sig han är från Finland eller Irak.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing