Tips v-twin sport

Majorass

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Suzuki B-king-09
Vill ha goda tips på hoj då d är dags att pensionera gamla åket.
Krav: v-twin med tillräcklig kräm (130 hk+) prisnivå upp till 80 000:- cirkus. Ge som sagt gärna tips och gärna motivation + fördelar & nackdelar. Tack på förhand.

Det finns väl inte mer än 3 st sport v-twinar, Ducati, Ktm och aprillia.
Själv har jag bara kört Ktm:en, kan tänka mig att den är hysteriskt kul på bana, men på gata va den inte speciellt kul.

Ok, kanske ska förtydliga mig. D behöver nödvändigtvis inte vara utpräglade sporthojar.
Mina sonderingar skulle mkt väl kunna innefattta typen superduke, honda vtr sp1/sp2. Öppen för många förslag.

Aningen partisk i frågan... men jag älskar ju min Superduke!! Bra till allt även om jag nu mest kör bana med den. Funkar till utflykter med tjejen bak men samtidigt en otroligt underhållande banhoj! Skulle iof inte ge mig ut och långtoura med den pga vibrationer och avsaknad av kåpor. Mycket känsla och karaktär för pengarna, lättmekad och relativt billig att försäkra.

Med den budgeten skulle Du kunna få tag på både SP-1 och SP-2.
Har ägt en SP-1, grymt ball twin.

Sen är ju RC8 en cool hoj.
Mina tips.

varför endast v-twin? tar du med boxer eller paralelltwin också kan du tex köpa en hp2 sport

BMW HP Sport 08  1.jpg

eller en östtysk MZ 1000S

MZ-1000S-6.jpg

Last edited:
Jag valde mellan Ducati 900ssie och Honda SP1, men köpte en thruxton istället :crash

Last edited:
Användning? Inte för o sätta några hastighetsrekord på autobahn direkt, snarare en rolig o potent kurvtagare o rolig gat-racer i stan.

Om det är gat-racer och kurvtagare du söker så ska du titta närmare på Aprilia Tuono som Jåke

Bli en i familjen =)

Användning? Inte för o sätta några hastighetsrekord på autobahn direkt, snarare en rolig o potent kurvtagare o rolig gat-racer i stan.

SuperDuke...

Lätt den roligaste och ballaste allround-hoj jag haft som funkade gött till att piska kåphojar med på bana också.

Kom över till Örebro och ta en koll på min Tuono, så är det klart sedan. Svårt att hitta ett alternativ där du får mer hoj för pengarna.

Last edited:
Har kört både Superduke och Tuono.. jag föredrar Tuono eftersom den går bättre än Superduke..mindre av och påslag, mindre vibrationer.

Tuonon har allt superduken har och lite till!

Nu säger jag inte att Superduken är en dålig hoj! , därför det är den inte men det finns något som är lite bättre på allt.

Får nog säga Tuono jag också! Tog min till Kroatien(Split) och tillbaka nyligen. 450 mil på 11 dagar genom alperna osv. Körde knappt någon motorväg, så det blev mkt växlande på småvägarna. Detta resulterade i en ganska trött vänsterhand eftersom att kopplingen kanske inte är den lättaste. Annars har jag inget att klaga på. Den är så jäkla härlig att köra!

För dom pengarna kan du nog få tag på en 848/1098. Dock inte särskilt mångsidig hoj.
Kika på ducati strreetfighter, så har du även allternativ på den fronten. Tror dock den är över din budget.

Nya Tuono skall ju vara ngt i hästväg på bana, men med svårigheten att få tag i delar så skulle jag välja en Superduke istället.

Nämen jag har ju redan en....:tungan:yoparty:rock

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...