Tips på touringhoj?

Tack för all input, hörrni. CRF är mycket riktigt en felskrivning; menade CBF. Nu har jag en del att tänka på. Men Varaderon och TDM:en känns ff hot :-).
 
Tack för all input, hörrni. CRF är mycket riktigt en felskrivning; menade CBF.

:glömdet


Ställer man upp en TDM mot en XL 1000 med liknande årsmodell och mil så är Varaderon mer hoj. Dock för ungefär 10' mer. Trots det värd den högre prislappen imho.

Båda kan generera turbulens kring kåpan som kan behöva lite eftermarknadspyssel för att bli bra.
Varaderon drar minst en dl mer per mil.

Alternativ i klassen: Suzuki 1000 V-strom / Kawasaki KLV 1000
 
Ska man köra långt, och ändå köra gubbhojarna som nämns i tråden, så varför inte en Guld Wing för runt 40 kakor.
 
Vad spelar vikten för roll? Kvalité har den så det räcker. Och backväxel!

Samma snittålder på Gold Wing förare som övriga gubbsänken i tråden, fast smartare.
 
Kan bara hålla med att sprinten är mycket pang för pengen.

Hade min -01 inte blivit inlöst efter ett snöpligt fall från lastrampen 2013 så hade jag nog haft den kvar än.

Längsta dagsetappen/sträckkörning var södra Stockholm till norra Öland. Blygsamt för andra kanske, men inte för mig där och då. Hade ingen träsmak och kände mig pigg som en mört när jag kom fram.
Ja, Sprint är trevlig. De gamla 955:orna är billiga. Gott om dem på blocket när säsongen går igång i vår. 1050 är lite modernare (ABS å så) men kostar fortfarande inte särskilt mycket.

Småsportig men fortfarande ok komfort för längre turer. Körde en 500-mila tur på min gamla 955:a förra året. Var fortfarande pigg i kroppen efter 13 dagar i sadeln! :) (Fast fuskade lite - hade både Airhawk och semestergas...)
 
Är det inte dags att peta in Honda VFR800 i ekvationen?

Tillräcklig motor för all touring, grym komfort, bra kvalitet, går att få tag i fräsch med packväskor inom det angivna prisintervallet.
 
Vad spelar vikten för roll? Kvalité har den så det räcker. Och backväxel!

Samma snittålder på Gold Wing förare som övriga gubbsänken i tråden, fast smartare.

Absolut, Gold Wing är en toppenhoj!

Men om du läste förstainlägget så är TS ute efter en mer allroundhoj som funkar på mindre grusvägar, har lite mer upprätt körställning och lite bättre väderskydd än den nakenhoj han kör just nu.

Givet önskad prisklass är det fullgoda tips ovan.



Buy quality, cry once
 
Blackbird och vfr bör du ju undersöka vidare
 
Kört/haft flertalet touringhojar. I det prissegmentet/användningsområdet hade jag valt Triumph Tiger 1050 alternativt KTM 990 SMT. Tigern något bekvämare. KTM något busigare.
Något billigare alternativ; V-strom.
Varaderon kan du prova, jag tycker den är oinspirerande och klumpig.
 
Absolut, Gold Wing är en toppenhoj!

Men om du läste förstainlägget så är TS ute efter en mer allroundhoj som funkar på mindre grusvägar, har lite mer upprätt körställning och lite bättre väderskydd än den nakenhoj han kör just nu.

Givet önskad prisklass är det fullgoda tips ovan.



Buy quality, cry once

 
Tjejen kör en Tiger 800 och är grymt nöjd med den, hon lider lite mer av turbulensen än vad jag gör, men den är bröligare/turbulentare även för mig om jag jämför med min förra FJR och min K1300S. Vi hamnar då och då på grusväg, och det har inte varit några problem med varje sig FJR eller K1300S, jag får alltid stå och vänta på henne :rolleyes: Största anledningen till att jag böt bort min FJR var att jag fick ont i ryggen av den, men det å andra sidan beror på att jag har krunchat ett antal kotor med en R1a på Gotland ring, så vissa vinklar på rygg/axlar funkar inte längre stunder. Men mer praktisk allroundtouringhoj får man leta efter :fakta När vi har tourat genom skyfall så har jag bara vinklat upp kåpglaset lite med en knapp på styret, dragit på handtagsvärmen och brattat vidare :tummenupp
 
Har avverkat två FJR1300 ca 5000 mil ihop. Mest europa och norge. Mycket potent maskin. Sålde av pga att jag också fick ont i ryggen, mest av åldersstelhet. Ville helt enkelt ha mer upprätt körställning. 955i fick goda betyg så en sådan blev det. Har kört Europa och Sverige runt ca 3000 mil men är inte nöjd med körställning eller vindruta. Båda sakerna går ju att fixa till, högre eftermarknadsruta finns säkert och fotpinnarna behöver neråt/bakåt. Men potensen!? Bortskämd som jag är saknar jag pulver i maskinen.

Skulle jag rekommendera en bra touringhoj inom gränsen skulle det bli en tidig fjr. De kom 01, fick ABS som standard 04 (tror jag) ny generation 06 med lite längre sving. Du kan nog hitta nåt där. Är den skött någorlunda är den skottsäker. Tidiga långmilare kan du få för 30 kkr. 99 (ja jag kollar blocket ibland, återfall känns ibland riktigt nära)
 
Har en bekant som har en hyffsat högmilad GSX1400 som han är för lat för att sälja. Kanske kan vara något. Prislapp runt halva din budget skulle jag gissa, men mycket hoj för pengarna. I behov av nya skivor fram, annars i funktionellt skick. En liten ruta på den så har du något med vrid nog att köra på bakhjulet med ...med grabben bakpå och husvagn påkopplad. Dock knappast optimalt vindskydd för kräsen touring.
 
Absolut, Gold Wing är en toppenhoj!



Men om du läste förstainlägget så är TS ute efter en mer allroundhoj som funkar på mindre grusvägar, har lite mer upprätt körställning och lite bättre väderskydd än den nakenhoj han kör just nu.

Givet önskad prisklass är det fullgoda tips ovan.



Buy quality, cry once

Nu hittar du ju bara på saker? Inte ett ord om grusvägar? Han vill åka långt, är trendokänslig och vill dega en brutto månadslön. Det är ju en 1500 GW från början av nittiotalet.

Jag åkte på en sån i hellregn från stan till Köpenhamn som artonåring, blev knappt fuktig. Gick att röka en cigg i hundrafemtio plus att varenda gubbe på campingarna ville snicksnacka
 
Har en bekant som har en hyffsat högmilad GSX1400 som han är för lat för att sälja. Kanske kan vara något. Prislapp runt halva din budget skulle jag gissa, men mycket hoj för pengarna. I behov av nya skivor fram, annars i funktionellt skick. En liten ruta på den så har du något med vrid nog att köra på bakhjulet med ...med grabben bakpå och husvagn påkopplad. Dock knappast optimalt vindskydd för kräsen touring.

Tack, låter inte helt fel. Men tänkte att jag skulle satsa på gubb-bekvämlighet med en touringhoj med stor ruta och allt det där, nu när jag fyllt 50 i höstas :D . Och samtidigt fortsätta vara obekväm på mina enstånkor.
 
Nu hittar du ju bara på saker? Inte ett ord om grusvägar? Han vill åka långt, är trendokänslig och vill dega en brutto månadslön. Det är ju en 1500 GW från början av nittiotalet.

Jag åkte på en sån i hellregn från stan till Köpenhamn som artonåring, blev knappt fuktig. Gick att röka en cigg i hundrafemtio plus att varenda gubbe på campingarna ville snicksnacka

Är det inte bättre om brudarna kommer fram och sparkar på däcket och vill skitsnacka :3freak
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top