Tips på touringhoj?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Ingen
Körde en Norgevända på min Fz6N förra sommaren, vilket fungerade helt ok. Är dock sugen på nånting lite större. Gärna med ruta och bättre skjutsmöjligheter.

Är lite sugen på en Varadero, men kikar även på TDM900, CRF1000 m.fl. Tips mottages tacksamt på lämpliga hojar i 40-50000 kronorsintervallet. Finns det någon bra, förbisedd doldis jag borde ha i åtanke? Är helt trendokänslig (så länge det inte rör sig om customhojar), så det är bara att ösa på med tips :).

Med tanke på övrig hojpark kanske en renodlad touringhoj blir seg...
Jag vet nämligen själv.
För även på långtouring kommer man till en dålig väg, en stig eller... ja, du vet.
Och VAR går den?
Så personligen föredrar jag bekväm hoj med viss "terrängduglighet".
I ditt pris-spann finns ju som sagt Varaderon men även V-strom och Kawans version samt äldre BMW GS och KTM då naturligtvis, tex 990 ADV.
Alla med sina styrkor och svagheter.
Jag har provat vanlig touringcykel men nä... men visst, alla är vi olika.

Helt rätt, terrängduglighet är alltid ett stort plus. Hamnar oftast på grus även m FZ:an :).
Men tänker i detta fall använda nytillskottet övervägande till asfaltstouring. Och att styra över jobbpendlingen till XT600:an.

18359192_10213375711577060_9040205196962927567_o.jpg

Last edited:
triumph tiger/sprint är kanske ett alternativ

Last edited:
Men vafan, terräng ned till stig och traktorspår funkar utmärkt med landsvägshoj bara man tar det lugnt.

Varadero är en utmärkt hoj, prisvärd och trevlig. Suzukis och Yamahas motsvarigheter likaså. BMW-s GS-modeller är förstås kalas men väldigt populära och därmed också rätt dyra.

En billig doldis är annars BMW R1100/1150 RS. Riktigt kompetent på långfärd, trevlig att köra även på kortare sträckor och ruggigt bra bromsar, vägegenskaper och komfort. 20-40.000 med väskor och hela balunset.

Det finns en anledning till att du ser många som kör BMW på långtur... men det är absolut inget måste.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Nej undvik FZ1an som tourer. Rutan skapar bara turbulens och det är dåligt med plats för benen. Prova nån adventurehoj istället. FZ6an är dessutom en bättre hoj att skjutsa på än FZ1an

Last edited:
Varadero insprutaren SD02(PGMFI) är en touringhoj av klass med lite pulver i rovan om man vill gasa men bromsarna är lite klena för vikten - bra pris på dom annars beg - men som sagt fina långfärdshojar

Doldis som är trevlig är ju annars CBF1000. Skottsäker motor, inte ovanligt med packväskor och skapligt vrid.
Ligger inte sällan väldigt bra till i pris. Rätt bra allrounder som inte skäms för sig när det ska köras lite längre.

Jäkla spridning i pris, hörru.
Varadero med sprut kan man få för 30' (mycket mil + aningens buskiga) medan riktigt fina går kring förti.

TDM 900 går att pruta ner till runt 20' om dom varit tappade i backen, eller står inför den stora servicen vid 4400 mil. ...som säljaren sällan vill nämna själv.
Snorfina säljs för 30'.

Men, så nämner du CRF 1000?
Då är vi plötsligt hundra papp upp, typ.

Är du intresserad på allvar av en CRF 1000 så har jag ännu inte sett någon säljas begagnad lika billigt som Honda själva vräker ut nya "Hard Core".

Honda forcerade in en liten klick hojar innan årsskiftet 2015/-16. Modellår -16 på pappret som kom in utan fejkplåt under motorn, utan vindavvisare för styret - som man ju ändå byter till den egna favoriten direCkt.
Dom slapp svindyra LED-blinkers för typ 1600 spänn stycket och har istället enkla miniblinkers som lite bättre tål att vurpas med.
Men framförallt - iom att hojen är skohornad in i Sverige innan EURO 4 så slipper man ABS!

En underbar satsning av Honda - en härlig hommage till den gamla XRV 750 som laddade namnet Africa Twin med allt det står för idag.

...och som sket sig duktigt. Till och med köparna i äventyrskretsen är helt blötlagda i ABS-träsket och inbillar sig att man dör direCkt utan ABS.

Well well - inte ens prissänkt till 109.900 var en CRF 1000 någon kioskvältare. Dom rullade ut ur butikerna, men trögt. Sist jag kollade hos Ahlqvist stod det en stackare kvar.

Köp om du har pengarna och skall behålla några år.
Chansen återkommer aldrig: en modern seriehoj, ny med 5 års garanti - utan ABS.
En härlig anakronism och helt fri från handikapphjälpmedel.

Last edited:

Kan bara hålla med att sprinten är mycket pang för pengen.

Hade min -01 inte blivit inlöst efter ett snöpligt fall från lastrampen 2013 så hade jag nog haft den kvar än.

Längsta dagsetappen/sträckkörning var södra Stockholm till norra Öland. Blygsamt för andra kanske, men inte för mig där och då. Hade ingen träsmak och kände mig pigg som en mört när jag kom fram.

Eftersom budgeten är som den är och intresset för äventyrshojar inte verkar ligga på topp... så kan man ju misstänka att CRF egentligen skulle vara CBF.
För en novis som mig känns en sån ungefär som tex nämnda TDM... och de ligger väl dessutom under en femtilapp.

TDM 900, undervärderad allround-hoj. Man kan åka långt och bekvämt, man kan även åka snabbt på krokiga bergsvägar i alperna.
Kanske inte ballaste hojen utanför korvkiosken , men bra ...

Vfr är många som gillar och tycker funkar bra som allround hoj

BMW har en del fina modeller om man vill åka bekvämt och ha med sig skjuts.
Det ligger en R1200RT -08 ute för 55`om man vill åka till Skåne och titta.
Det brukar ju finnas prutmån, särskilt under vintern.

Triumph Tiger 800 roadie eller XC'n.
Klarar allt. Skjutsa, resor till Norge, rolig att köra, stark triple, borde gå att få tag på till vettig peng.
Inte bäst på nåt men bra på mycket.
Värd ett test.
Lycka till med köpet. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back