Tips på telefon med GPS

srixxo

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Hoj
En grön
Jag ska börja på nytt jobb snart och funderar på vilken telefon jag ska beställa. Jag funderar på en med inbyggd GPS (har ju bevisat dåligt lokalsinne och vill ju inte bli tutlurad :D ). Finns det ngn som testat och tycker att det fungerar bra? Det bör vara en där navin inte kostar extra varje gång man använder funktionen.

Tyvärr får jag betala allt över 3 500 kronor för inköpet ur egen ficka, så priset bör ligga däromkring.

Den bästa lur jag ägt förutom ajfån är Nokia N82. Den borde gå att få billigt nu då den har varit med ett tag. Trots det har jag inte hittat en telefon som är bättre over all. Den har ganska stor skärm och man kommer in på gps:en med en knapprtyckning. Hyfsat bra kamera, 5 mpx ,3.5 mm hörlursuttag.

Ericsson W715, den får du för 3000:- och den är mycket smidigare jämfört med andra tjockmodeller med gps.
Annars har du något dyrare C905, den kostar från 3995:- men den har allt. Om vi fortfarande ska kalla det telefon, och inte någon liten jävla pda som tex Iphone och sånt skit.

Min N95a har funkat klockrent med Garmins gpsprogramvara.

(Kan vara lite seg vid uppstart ibland, kan ta 5min att hitta satelliterna :näsblod )

Ericsson W715, den får du för 3000:- och den är mycket smidigare jämfört med andra tjockmodeller med gps.
Annars har du något dyrare C905, den kostar från 3995:- men den har allt. Om vi fortfarande ska kalla det telefon, och inte någon liten jävla pda som tex Iphone och sånt skit.

Jag har en C905 och jag tycker inte att GPS mottagaren är bra, man är tvungen att hålla luren helt upprätt för att få mottagning :(
Och även då inte säkert att det funkar.

Mitt tips: Köp en "vanlig" GPS finns från en tusing å uppåt :fakta

Htc touch diamond bör man väl kunna få för det priset. En relativt liten telefon, i sin klass, som har allt :tummenupp

Nokia 5800 (den som det görs så mkt reklam för) har GPS och är inte så dyr. Funkar helt ok. Det sägs att den modellen ska slå Iphone på fingrarna men det kan jag kanske inte riktigt hålla med om. Dock, är den ju bara hälften så dyr så per krona är den väldigt bra.

Men Nokia har ju Nokia Maps installerat,med SE måste du ju köpa tjänsten Wayfinder.
Om jag har fattat rätt.
Och Iphone,har den bara Google Maps,och hur funkar det?

Jag slår oxå ett slag för Htc touch diamond.
Medföljande Google Maps bytas ut till TomTom så är telefonen inte uppkoopplad och skickar/tar emot info hela tiden.

Är GPS-funktionen viktigast så köp en smartphone med SIRF III-chipet. Knappsats behöver du inte det tar bara plats fast nackdelen är att du måste skriva sms med penna (stylus).

Utom det mest nödvändiga en telefon bör ha. Ett tgb bord:huvet . Därför köper man touch pro istället.:banana

Nja. Jag vet inte riktigt hur högt jag ska värdera tangentbordet.
Jag har själv en Touch Pro då jag ville ha tangentbordet och visst är det otroligt bra att ha då jag mailar en del med telefonen och det är en del ord som jag använder som inte finns med i T9. Och det finns ju begränsningar i hur mycket man orkar hålla på och lägga ner på att komplettera T9 med ord.

Skulle jag köpa en telefon för privat bruk så skulle jag köra på en diamond istället. för att sms:a och ringa använder man inte tangentbordet i alla fall.

Utom det mest nödvändiga en telefon bör ha. Ett tgb bord:huvet . Därför köper man touch pro istället.:banana
Jo, det saknar jag faktiskt. Det tangentbordet (fullt qwerty) som min gamla SE P1 hade var guld värt. Fan vad det gick att skriva :tummenupp

Och Iphone,har den bara Google Maps,och hur funkar det?

Den funkar klockrent och är klart snabbare än nokian. Uppdateringar för färdbeskrivningen ska tydligen komma med 3.0 men han hade en budget på 3.500:-

Min N95a har funkat klockrent med Garmins gpsprogramvara.

(Kan vara lite seg vid uppstart ibland, kan ta 5min att hitta satelliterna :näsblod )

N82 är i princip samma telefon fast mindre och med snabbare processor.

Htc touch diamond bör man väl kunna få för det priset. En relativt liten telefon, i sin klass, som har allt :tummenupp

Men Htc känns ju som något man får i ett kinderägg när man klämmer på den. SE och Nokia är ju mer välbyggda.

Last edited:
Men Htc känns ju som något man får i ett kinderägg när man klämmer på den. SE och Nokia är ju mer välbyggda.

Man får göra ett avvägande, Apple produkt med 1000 begränsningar och överpris. Eller HTC med inte RIKTIGT lika snygg design men med noll begränsningar och bra pris.

Man får göra ett avvägande, Apple produkt med 1000 begränsningar och överpris. Eller HTC med inte RIKTIGT lika snygg design men med noll begränsningar och bra pris.

Vad är det för jäkla begränsningar med ajfan alla snackar om? det är ju den första luren UTAN begränsningar då man kan uppdatera den med mjukvara allt eftersom. Alla lurar jag haft fram till nu har varit bara lurar. Visst, de har haft kamera, musikspelare, Wap tm, mm men allt har barit så bökigt att använda så man skitit i det.
Nu surfar jag och kollar mailen var som helst, lystnar på musik och massa andra grejer och det bara funkar. Det är värst vad anti-apple alla är.

Det är ju inte designen Jag bryr mig om utan kvalitetskänslan och driftsäkerheten. En lur som knakar när man klämmer på den känns ju sådär.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna