Tips på stövlar med högre/tjockare sula?

Nathaliehamar

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2022
Hoj
2021 Yamaha MT-07
Hej!
Som rubriken lyder så letar jag efter ett par stövlar med tjockare sula. Inte stövlar med hög klack, utan där hela sulan är högre/tjockare (och inte street, jag söker sport/touring-stövel). Skulle vilja nå marken lite lättare än vad jag gör med de skorna och stövlarna jag har nu. Har testat att sätta mig på hojen med mina dr martens som har 5 cm platå och då når jag ner riktigt bra! Finns det någon mc-stövel med lite platå ens?

Sänka hojen är inte ett alternativ, jag tycker det är fult! Funderar även på att köpa en lägre sadel men jag skulle gärna vilja få lite mer längd på benen också! ?
 
Skulle tro att en skomakare skulle kunna limma på en tjockare sula på befintlig stövel.
Kanske även en vanlig klackbar på ett köpcentra klarar detta.
 
Skulle tro att en skomakare skulle kunna limma på en tjockare sula på befintlig stövel.
Kanske även en vanlig klackbar på ett köpcentra klarar detta.
Det tänkte jag inte ens på, tack! ? Sen vet jag inte om mc-stövlar med platå är lika snyggt som när man har det på vanliga kängor, vill helst slippa se ut som en idiot... Har märkt att jag får betydligt svårare att nå ner bra när jag har skinnstället (nytt och stelt) eller mitt fodrade textilställ. Jag blir så klumpig och orörlig i det, och eftersom jag är så ny på detta så tycker jag det blir lite jobbigt eftersom jag är så jävla rädd att tappa hojen? köpte min allra första egna mc för 1 månad sen bara som jag hann krypköra på ett par gånger innan jag började på en intensivkurs för 3 veckor sen, och i lördags lyckades jag klara uppkörningen. Så det kanske mest handlar om att jag är lite osäker än så länge? För jag når ju ner med främre "trampdynan" av foten ?
 
Delvis handlar det ju om vana, jag är 193cm och hojar kändes ju helt klart vingligare när jag började köra i tonåren än vad dom gör nu.

Tänk också på att en tjockare sula gör stöveln klumpigare och att du tappar en del av känslan mot hojen. Du måste också högst troligt justera broms och växelspak om du gör stövlarna några centimeter högre.
 
Delvis handlar det ju om vana, jag är 193cm och hojar kändes ju helt klart vingligare när jag började köra i tonåren än vad dom gör nu.

Tänk också på att en tjockare sula gör stöveln klumpigare och att du tappar en del av känslan mot hojen. Du måste också högst troligt justera broms och växelspak om du gör stövlarna några centimeter högre.
Ja, det är sant.. Så jag får helt enkelt ge mig lite till tåls och invänta att jag får lite mer vana. Jag provade att köra en kortis hemmavid i mina vanliga kängor med tjock sula bara för att se hur det kändes, och precis som du säger tappade man känslan helt. Visst, jag nådde ner bra, men å andra sidan spelar ju inte det någon roll när jag knappt kunde växla och nitade med fotbromsen för att jag inte kände hur mycket den trycktes ner ?

Det är ju ingen hög hoj heller, en MT-07 från -21, och jag är 170 cm. Kanske bättre att investera i kraschpuckar istället för platåskor, tappar jag det händer det ju inte så mycket då ?
 
170 cm är inte så värst kort. Kanske handlar det mer om teknik och vana, som Hoztic är inne på?

Annars, om du sänker hojen typ 2-3 cm så kommer det vara helt omärkbart utseendemässigt, så hade nog inte avfärdat den tanken helt ändå. Tillsammans med en något lägre sadel borde det ge all marginal du behöver.
 
Frugan är 170 och har ägt ett flertal hojar utan att ha problem med sadelhöjden (FT500=hög rackare, Pantah, 900SS, ST2). Nu varierar ju benlängden människor emellan, men kan det vara så att du inte vant dig vid vikten på en tung hoj o därför vill ha mer krökta ben vid stillastående? (krökta ben=mer styrka att räta upp hojen)
Tjockare sulor tycker jag du bör slå ur hågen - som Hoztic säger så blir det ett j-la bänglande framförallt i växlingar
 
Frugan är 170 och har ägt ett flertal hojar utan att ha problem med sadelhöjden (FT500=hög rackare, Pantah, 900SS, ST2). Nu varierar ju benlängden människor emellan, men kan det vara så att du inte vant dig vid vikten på en tung hoj o därför vill ha mer krökta ben vid stillastående? (krökta ben=mer styrka att räta upp hojen)
Tjockare sulor tycker jag du bör slå ur hågen - som Hoztic säger så blir det ett j-la bänglande framförallt i växlingar
Jo jag vet att det egentligen inte bör vara några problem, hojen är låg medan jag är ganska lång. Dock har jag inga långa kvinnospiror, utan kanske aningen kortare ben och längre rygg än genomsnittskvinnan?
Då fimpar jag snilleblixten att leta upp stövlar med tjockare sulor haha. För du har helt rätt i att jag inte alls är van vid vikten. På min mopedtid hade jag en yamaha aerox som vägde 95 kilo, så även om den vägde en del för en nätt 15-åring på 55 kg så det var ju som att sitta på en stol när man åkte på den. När jag blev stillastående var det ju extremt enkelt att stå stadigt med båda fötterna i backen, fanns ju inget i vägen ? nu är det dubbla vikten och ett ben på varje sida, så det är nog mest ovana. För jag når som sagt ner med främre delen av båda fötterna samtidigt, och när jag stannar kan jag lätt sätta ner ena foten helt och hållet med den andra på fotpinnen.
Det jag är orolig för egentligen är om jag råkar tippa den, för då är jag rökt. Har ju inte direkt någon att åka med, utan åker vanligtvis själ, och skulle jag råka lägga den ner vette fan om jag orkar lyfta upp den igen från helt liggande ?
 
Grattis till kortet! Och välkommen i hojkollektivet :)
Tack!! ? Det är verkligen bland det roligaste jag gjort, när jag sätter mig på hojen vill jag aldrig gå av, haha! Är så himla nöjd med att jag hann knipa åt mig kortet redan i år och slapp vänta till april. Det enda jag ångrar är att jag inte tog tag i detta för flera år sen!?
 
Grattis till körkortet och välkommen till MC-livet :) Många dammodeller som t ex Daytona Evouqe har i grunden tjockare sula, tyvärr verkar rena sportstövlar med t ex tåskydd i metall vara av mer traditionell modell. Det finns särskilda dammodeller från bl a Alpinestars och TCX, Du kan ju alltid prova några av dessa på en butik.

Bike Trollhättan har en rätt bra sida med stort urval där Du kan botanisera och kanske hitta några intressanta alternativ: https://www.biketrollhattan.se/1509-mc-stovlar-onroad#!/orderby:name/orderway:asc/

Förresten - rätt teknik för att lyfta en tippad hoj är viktigt och det kan i alla fall eliminera en av farhågorna med att reda ut oväntade situationer. Se gärna detta exempel för att ha koll på en av de bättre:

Lycka till med Ditt val :)
 
Last edited:
Det borde väl finnas folk här på forumet som åker runt Vänersborg - gör det själv då o då både på Dalslandssidan och in på "slätta".
 
Skönt att höra att du skippat tanken på platåskor. Verkar ruskigt klumpigt i en "sportgren" som mc där det krävs känsla, även i fötterna. (y)

Men sänkning ett par centimeter - som någon skrev - är alls dumt. Jag är kortbent och min Tiger är sänkt 2-3 cm (har inte mätt) både fram och bak. Jag har dessutom en extra tunn sadel som tidigare ägare har köpt. Och ingen ser skillnaden!

Detta gör stor skillnad för min del. En topptung hoj på 230 kilo (i mitt fall) och korta ben är annars en jobbig kombo när man t ex gör en parkeringsmanöver eller rullar ut ur garaget.

Nackdel? Även de få centimetrarna påverkar sidostödet. Geometrin förändras och hojen blir mer upprätt vid parkering. Du får vara mera noga med var och hur du parkerar. Även centralstödet (om du har sådant) påverkas, hojen blir jobbigare att få upp på stödet. Markfrigången kan också påverkas, stödet kan skrapa i tidigare - i värsta fall.
Men allt det där kan de nog hjälpa till med hos din Yamaha-verkstad.
 
Last edited:
Jo jag vet att det egentligen inte bör vara några problem, hojen är låg medan jag är ganska lång. Dock har jag inga långa kvinnospiror, utan kanske aningen kortare ben och längre rygg än genomsnittskvinnan?
Då fimpar jag snilleblixten att leta upp stövlar med tjockare sulor haha. För du har helt rätt i att jag inte alls är van vid vikten. På min mopedtid hade jag en yamaha aerox som vägde 95 kilo, så även om den vägde en del för en nätt 15-åring på 55 kg så det var ju som att sitta på en stol när man åkte på den. När jag blev stillastående var det ju extremt enkelt att stå stadigt med båda fötterna i backen, fanns ju inget i vägen ? nu är det dubbla vikten och ett ben på varje sida, så det är nog mest ovana. För jag når som sagt ner med främre delen av båda fötterna samtidigt, och när jag stannar kan jag lätt sätta ner ena foten helt och hållet med den andra på fotpinnen.
Det jag är orolig för egentligen är om jag råkar tippa den, för då är jag rökt. Har ju inte direkt någon att åka med, utan åker vanligtvis själ, och skulle jag råka lägga den ner vette fan om jag orkar lyfta upp den igen från helt liggande ?
Rumpan mot hojen.
Böj på benen och sen är det bara att hiva.

Grattis till kortet också.
Många fina eftermiddagar kvar innan avställning ju!
 
Grattis till kortet. Tyvärr vill man normalt ha tunn sula för bra känsla, om du inte skall köra i HD-boots :gråta:poop:. Skinnstället blir ju mjukare med tiden så träna på att fördereda dig på att sätta ner foten när du skall stanna. Alternativet är som sagts ovan, en skomakare.
 
Det handlar om teknik och vana. Finns en del bra videos på Youtube hur en kort person ska positionera rumpan när man stannar. Flytta rumpan åt den sidan du ska ner med foten. Visst det blir en fot men det räcker oftast. Den andra har du kvar på fotpinnen. Kolla på denna t.e.x.
 
Inte ett spår av ironi. Endast bästa hjälpen i denna tråden. Gott att se gubbar!

On topic. Ut och kör, du vänjer dig.
 
Min vän Tobbe är 150 cm lång och körde en MT-09 när jag träffade honom första gången.
Han hade köpt en extra sadel (rör inte originalet, du ska ju sälja nån gång)
gröpt ur stoppningen närmast tanken ca 5 cm och låtit en tapetserare sy ny klädsel på sadeln
(tapetserare jobbar inte med tapeter utan med att klä möbler med tyg, men det visste Du ju redan, ber om ursäkt)
Och inga problem för Tobbe med MT-09.
Kanske för det här med trafiken kan Tobbe med mer än 10 år bakom ratten och bredvid ratten som körskollärare.
Han har sålt MT-09 och sedan kört Suzuki GSX-R 600, Ducati Monster
och nu kör han en gammal Honda V4 750. Det finns en möjlighet han har kvar den ändrade Yamaha MT-09 sadeln. Om du är intresserad kan jag kanske ordna några foton av den.
Och grattis till ha klarat Uppkörningen ! :)
Bra jobbat ! :)
Såg att du är 170 cm ( som jag) med korta ben (som jag).
Urgröpt sadel fixar fötterna på marken !
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top