Tips på sporthoj att leka med

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Jag har ett par motorcyklar men tänker komplettera med en 3:e.
En är en enduro och den andra är en bruks/pendlarhoj.

Jag är ute efter en sporthoj nu.
Vill ha något som är hyfsat ägarvänligt och som jag kan meka själv med.
Budget är 30-50000 och jag tänkte bara ha trafikförsökring.
Jag är nästan 190 cm så vill inte ha för liten..

Har ni tips på något kul som är servicevänligt att äga?
CBR, R1, 996? - snälla tipsa så jag kan börja sätta fokus :)
 
Jag får plats rätt bra på min gsxr1000, Vet inte hur de äldre är i utrymmet däremot.
 
188 cm ca 90 kg. Har en 07 R1, inga problem att få plats. Dock lite mer aggressiv körställning än GSXR 1000. Helt värdelöst tråkig att rulla runt med på gata om man ska hålla sig inom körkortsvänliga farter. Som alla liknande hojar.

Inga problem att serva, kräver lite meck att komma ner till motorn men det gäller alla. Stabilt bygge och kräver normalt inte speciellt mycket för att rulla på hur långt som helst.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Triumph 675 Daytona för Triumph är lättmekade.
 
Babytona är trevlig men ännu billigare och ännu lättare att skruva med är 955 Daytona.

https://www.blocket.se/hela_sverige...t=s&ps=&pe=&rs=&re=26&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th

Men gillar du att bomba ska du köpa en FireBlade så vi som kör Engelskt inte får dåligt rykte! :D

https://www.blocket.se/hela_sverige...t=s&ps=&pe=&rs=&re=26&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th

Du har förstås rätt. Men jag tänkte han ville ha en någorlunda modern sporthoj och lätt sport. Annars blir ju Triumph Sprint RS ett lättare och modernare alternativ till Triumph 955 Daytona. Men jag vill ju inte kalla Sprint RS modern och lätt sporthoj .....
 
En massa bra tips!
Jag kommer nog inte att rejsa så mycket utan mer bara ha och låta den se cool ut..
Är delar (slitdelar och reservdelar) högre på italienare som Ducati eller Aprillia än Yamaha R1 eller liknande?
Har börjat vidga vyn till Triumph oxå nu! - ett intressant alternativ! R
Kanske är tanken lite tillbaka till en nyare Thruxton R och ha den ner som brukshoj oxå...
Är det ett alternativ?

PS - Fireblade 1000RR 07-09? - kvalitet och mekbart, med plats för 188cm folk?
 
hej igen -
Har nu tittat över budget & behov - kommer fram till att jag hamnar i någon slags mellanklass och här hittar jag Ducati 848 samt 675 Daytona som jag tror passar mig trots mina 188cm..
Min budget kan jag stretcha till 70k nu när jag ställt in semestern :)
Jag har för avsikt att sköta all service själv.
Hur dom beter sig kan jag hitta en del om på nätet men servicebarheten (heter det så?) är svårare.. är alltså tillbaka på hur enkla hojarna är att äga..
om någon har nåt tips på detta eller synpunkter på dessa hojar i största allmänhet vore jag tacksam!
 
hej igen -
Har nu tittat över budget & behov - kommer fram till att jag hamnar i någon slags mellanklass och här hittar jag Ducati 848 samt 675 Daytona som jag tror passar mig trots mina 188cm..
Min budget kan jag stretcha till 70k nu när jag ställt in semestern :)
Jag har för avsikt att sköta all service själv.
Hur dom beter sig kan jag hitta en del om på nätet men servicebarheten (heter det så?) är svårare.. är alltså tillbaka på hur enkla hojarna är att äga..
om någon har nåt tips på detta eller synpunkter på dessa hojar i största allmänhet vore jag tacksam!

Performance Bikes hade en jämförelse mellan
Triumph Daytona 675, Aprilia RSV4 och BMW S1000RR.
När det gällde service
1a Triumph Daytona 675
2a Aprilia RSV4
3a BMW S1000RR
Man behöver tex en BMW dator som kostar dubbelt mot hojen för att lösa elektriska problem, enkelt elbygge med endast en säkring och "nätverksteknologi".
 
Last edited:
hej igen -
Har nu tittat över budget & behov - kommer fram till att jag hamnar i någon slags mellanklass och här hittar jag Ducati 848 samt 675 Daytona som jag tror passar mig trots mina 188cm..
Min budget kan jag stretcha till 70k nu när jag ställt in semestern :)
Jag har för avsikt att sköta all service själv.
Hur dom beter sig kan jag hitta en del om på nätet men servicebarheten (heter det så?) är svårare.. är alltså tillbaka på hur enkla hojarna är att äga..
om någon har nåt tips på detta eller synpunkter på dessa hojar i största allmänhet vore jag tacksam!

Jag har ägt 2st 675:or, ena blev stulen och den andra skrotade jag själv.
De är dyra i försäkring, du får räkna in en fotpinnesats i priset för med original så sitter du som en apa, de är inte bökigare än någon annan cykel att byta olja o filter på, 4 ventiler mindre att justera jämfört med japsarna. Köp en odbkabel och ladda hem tuneboy så kan du justera det mesta i ECU-n själv (Ca pris 500kr). Toppackningen håller 3-4K mil, det tar en oerfaren ca en helg att byta. (Vet av egen erfarenhet, det var första gången jag gjorde något mer avancerat än att byta olja på en motor). Något mer specifikt du undrar över?
 
Hej och bra input -
Det är typ vad du skriver jag undrar över :)

Är det något svårare än topp-packning man behöver förvänta sig att göra i normalfallet?
Är det något som behöver servas ofta, typ ventilspel och liknande?
Hur är det med fjädring och dämpare? - behöver man byta olja/gas som jag behöver på Enduron?
Olja, filter och sånt klarar jag nog.

Vågar du eller någon annan jämföra Ducatin mot Triumph vad gäller mekbarhet eller kan man utgå från att dom är likvärdiga?
 
Hej och bra input -
Det är typ vad du skriver jag undrar över

Är det något svårare än topp-packning man behöver förvänta sig att göra i normalfallet?
Är det något som behöver servas ofta, typ ventilspel och liknande?
Hur är det med fjädring och dämpare? - behöver man byta olja/gas som jag behöver på Enduron?
Olja, filter och sånt klarar jag nog.

Vågar du eller någon annan jämföra Ducatin mot Triumph vad gäller mekbarhet eller kan man utgå från att dom är likvärdiga?

848 kan jag inget alls om i princip, förutom hur den ser ut och vad man kan hitta vid enklare googlingar då jag varit sugen på sådan förut. Jag kan inte säga intervallerna på ventilspel, men jag är hyfsat säker på att det inte är något speciellt där, hyfsat likt japanerna. Fördelen med triumphen mot duccen är att du slipper rembyten, och av erfarenhet från min 900s så är reservdelarna till trajjan långt billigare. Rembytet går å andra sidan loss på ca 2000-2500 på verkstad, så det är ju i sammanhanget inte mycket att pipa om. För övrigt så funkar inte tuneboyköret på hojar efter 2011 om jag inte minns fel.
Fjädring och dämpare, ptja, hur bra fjädring siktar du på? Ska du köra race och har öhlinare både fram o bak så skulle jag säga serva varje år. För vanlig gatåka, serva varannat åtminstone?
Avgasspjället kan vara bråkigt, fråga mig inte varför, men det brukar bara vara en inställningsfråga eller en 5-56 fråga. Mest tålamodsprövande att justera, men inte värre än så. På det hela taget är det trevliga hojar. Ducatin är ju dock alltid en Ducati, och torrkoppling är fränt!
Edit: Vilket gör att 848 går bort då det är 1098 som har torrkoppling, 848 har ju kopplingen i oljebad som alla andra.
 
Last edited:
Rem på Duccen byter du själv väldigt smidigt. Tar kanske 1h första gången och remmarna kostar ca en 1000:-, Ducati säger själv vartannat år eller 1200 +- mil om jag inte minns fel (finns en annan tråd om det här för exakta siffror) men kan tänka mig att remmar gått/suttit mycket längre än så utan att riskera slitage/gått sönder
 
Om det nu inte framgick så har 848 inte torrkoppling. Du lär dock sitta bra på den med din längd. Ett billigare och bekvämare alternativ är en äldre RSV Mille. Grymt chassi och Öhlins-prylar på Factory. jag hade en 00a och älskade den. Den nyare modellen kom 04 och vann en hel del tester.
 
Last edited:
Är detta ett alternativ till rätt pris?
Finns det reservdelar?

https://www.blocket.se/goteborg/Aprilia_RSV1000R_80189955.htm?ca=22&w=3

Sorry för sent svar, har lekt motocross i tre dagar... Just 04 hade en del barnsjukdomar med elen så avstå dem. Sedan bör du kunna få en factory med din budget. På kommande årsmodeller så är det mest fjädringen som skiljer sig åt samt lite kolfiberprylar. jag tror att öhlins-gaffel fanns på alla från 07 men bara Factory-versionen har Öhlins även bak och som styrdämpare. Även en glad amatör känner hur underbart de jobbar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top