Tips på sporthoj att leka med

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Hur är Aprillian med reservdelar och tillgång på sådant i relation till Triumph & ducati?
Jag är en sådan som behåller mina grejer (för)länge..

Ser även som oxå någon skrev i tråden att RSV ska vara hyfsat bekväma och bra superbikes i sammanhanget..
Ser dessa nu:

https://www.blocket.se/vi/79550176.htm
https://www.blocket.se/vastmanland/Aprillia_RSV_1000_Mille_Factory_79569856.htm?ca=22&w=3&last=1

Kan någon ge en kort kommentar på för resp nackdelar på någon av dessa två?
En något nyare och en kallas Factory.. även kommentar på rimligt pris mottages tacksamt :)

Slutligen - RSV4.. blir detta betydligt dyrare och är det värt att titta på??
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hej,
Hur är Aprillian med reservdelar och tillgång på sådant i relation till Triumph & ducati?
Jag är en sådan som behåller mina grejer (för)länge..

Ser även som oxå någon skrev i tråden att RSV ska vara hyfsat bekväma och bra superbikes i sammanhanget..
Ser dessa nu:

https://www.blocket.se/vi/79550176.htm
https://www.blocket.se/vastmanland/Aprillia_RSV_1000_Mille_Factory_79569856.htm?ca=22&w=3&last=1

Kan någon ge en kort kommentar på för resp nackdelar på någon av dessa två?
En något nyare och en kallas Factory.. även kommentar på rimligt pris mottages tacksamt :)

Slutligen - RSV4.. blir detta betydligt dyrare och är det värt att titta på??
De två länkade hojarna: Chassi- och motormässigt i princip identiska. Torrsump, stryktålig Rotax-twin, rymlig körställning med smalt chassi och ett visst "humör".
Det som skiljer Factory från den vanliga är fjäderingskomponenter från Öhlins, kolfiberdetaljer och kanske lättare Oz-fälgar. Osäker på det sista då det utrustningen på F varierat beroende på årgång.

Factory är fördel om du seriöst tänker åka bana eller bara gillar blinget, annars finns ingen anledning att lägga pengarna. Priserna verkar relevanta.

Reservdelar är sällan ett problem om man klarar att beställa dem själv, eller har en bra lokal verkstad. Det är italienskt så den som skriker högst eller betalat mest får delarna vilket betyder att vi i Sverige generellt blir lite åsidosatta. Men det gäller även Ducati, delar finns utan problem på nätet och Aprilian är lättskött.

Ducati är... Ducati. Ofta alldeles för hårda i fjädring och med extrem sittställning för gata. Snyggast parkerade eller på bana. Triumph är en mer tillrättalagd konstruktion, likheten med Aprilia är väl möjligen eventuella egenheter i elsystemet. Vi pratar dock hojar av en ålder som inte kräver märkesverkstad så servicemässigt är det nog Ducce som sticker ut.

RSV4 är nåt helt annat både vad gäller prestanda, pris och kvalité (tyvärr).

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej och tack för lärorikt svar!
Vad jag funderar på är om det är värt pengarna med en RSV4 för min del - jag är inte på något vis avancerad i min körning och kommer nog inte mer än att 'prova på' bankörning.
Eftersom RSV 1000 R verkar robust, bra chassi samt lagom lättmekad så kanske det är den MC jag ska ha.
Att den sedan är rymlig och inte alltför extrem i sin ställning gör ju inte saken sämre när man ska vika ihop sina 188 cm.
Det verkar som att Öhlins är original båda fram och bak på de senare modellerna av RSV 1000R.
Är styrdämpare originalmonterat på dessa hojar?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det verkar som att Öhlins är original båda fram och bak på de senare modellerna av RSV 1000R.
Är styrdämpare originalmonterat på dessa hojar?
Nej, bara Factory har Öhlins både fram och bak. R från 2004 alltså generation 2 har Showadämpare som iofs även den är guldfärgad. R före 2004 alltså generation 1 motsvarar däremot Factory. Förvirrande? Ja, lite... https://en.wikipedia.org/wiki/Aprilia_RSV_1000_R

Ja, styrdämpare finns liksom stålomspunna bromsslangar original.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej och igen tack -
Så kan man säga att alla Gen 2 är i princip samma sak och skillnaden ligger mellan factory eller R då alltså?
En 2006 eller 2009 spelar ingen roll utan det är skick och miltal som styr priset?

Jag hittar inte några detaljerade beskrivningar över vad so hänt mellan olika årsmodeler...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hej och igen tack -
Så kan man säga att alla Gen 2 är i princip samma sak och skillnaden ligger mellan factory eller R då alltså?
En 2006 eller 2009 spelar ingen roll utan det är skick och miltal som styr priset?

Jag hittar inte några detaljerade beskrivningar över vad so hänt mellan olika årsmodeler...

Precis!

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Är det någon som kört både ducati 848 och RSV1000 och kan ge någon kommentar på körställning?
Förstått att Aprilian är lite mer flat i sin karaktär och vill egentligen ha lite mer spets eftersom det är lekstuga det handlar om..
Frågan är mina 188cm/90Kg? i vilket av dessa chassi bör en sådan köttklump placeras för bäst resultat?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja. Ägde första gen. RSV Mille. Har kört den du tittar på och äger nu en 1098 (samma ram som 848). Låt oss säga så här. Skall du köpa med hjärnan och vill ha komfort på långturer så är RSV ditt val. Den har dessutom större tank vilket märks. Nu skulle jag inte ha problem att köra långt på en Ducce men jag måste erkänna att Aprilian är bättre på det området. När det kommer till bana ör båda så bra så det hänger på föraren.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Låt oss säga så här. Skall du köpa med hjärnan och vill ha komfort på långturer så är RSV ditt val.
Det är väl lite här jag har mitt dilemma. Jag tänker har MC´n att leka med och tänkte inte bara använda hjärnan denna gång..
Jag har fått mycket bra input här i tråden och inser att jag behöver provköra för att definitivt bestämma mig.
Enklast att göra detta är väl att hitta någon butik och åka och testa..
Det är RSV1000 Gen 2, Ducati 848 samt Daytona 875 som är på kortlistan.
Ducatin verkar 'dyrast' av de tre men kanske mest bling och lättast att avyttra i framtiden..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ett litet tips. Kolla försäkringen vad gäller Ducati. När jag köpte min 1098S så visade det sig att premien var hälften (!) mot en 848. Jag hinner knappt köra något men den är så billig i försäkring att jag knappt vågar byta ner mig.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Ett litet tips. Kolla försäkringen vad gäller Ducati. När jag köpte min 1098S så visade det sig att premien var hälften (!) mot en 848. Jag hinner knappt köra något men den är så billig i försäkring att jag knappt vågar byta ner mig.

Vilket bolag är det som har dessa fina priser på 1098?
Bilsportmc där jag har en hoj försäkrat idag tar inte in sport (ville ha 33k för en RSV-R :()
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Trygg Hansa. Bilsport är omöjliga så fort du vill ha roligt. Som antik relik (42 år) kostar min helförsäkring ca 8’ och då är den avställningsbar.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hur identifierar man en Factory-modell?

Står det i registreringsbeviset?
Har alla guld-färgad ram?
Hur ser man skillnad på en Oz-fälg och en ´vanlig´?

- verkar vara en del med eftermonterad öhlinare bak.
 

Woods

Medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
01 GSXR 1000
Gixxer 1000 K1 K2 alla dagar i veckan!
Bakflyttade fotpinnar-superbkväm för 188cm Woods.
Upphör aldrig förvånas över moset i motorn!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top