Tips på sport-mc till liten kvinnlig nybörjare✨

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
HAha, jo, ska nog ta det den vägen i år. :yoparty Synd att banhojen inte är avdragsgill som träningsredskap för friskvård bara. :gråta
Inte som redskap men jag fick tillbaka lite på bandagsavgifterna, man får vara glad för det lilla.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej Karrolans och Welcome to Sporthoj!
Vet inte om det redan diskuterats men om inte så tänk på allt annat som måste rymmas i din budget.

Det är väldigt lätt att bara handla på sig den där snygga bågen man så gärna vill ha för 70 loppor men sen då? Är din budget tokslut där?
Sporthojar är tyvärr inget kul att försäkra. Tjejer kommer ofta undan med bättre villkor/ premie men räkna kallt med 10000 för en helförsäkring/ år.
Sen kommer service... Här kan det bli riktigt tråkigt i plånboken. Årsservice runt 3-7000 kanske på de flesta men är det storservice så lägg på minst 5000 till.
Det rinner väldigt lätt iväg mycket pengar på kort tid. Vill inte avskräcka dig men sanningen svider med denna hobby.

VIKTIGT!
Du ska köpa det DU vill ha och inte vad andra tycker. Nu har du inte skrivit din boendeort men har du tid och möjlighet så åk gärna runt i trakten och besök de lokala handlarna. Säg vad du är ute efter och provsitt. Du kanske faller pladask för något helt annat än du tänkt dig. Ta gärna med dig någon som kan motorcyklar som stöd. Det hindrar handlarna från att försöka få dig att handla den där hojen som stått osåld i 2 år... Kontrollera hojen noga. Historik mm. och däck. Se om de kan baka in en årsservice i priset om den inte är gjord. Då det är din första hoj så kan det vara värt att handla hos firma. Är du osäker så uppdatera i tråden om de du är intresserad utav. Har du ingen som kan hjälpa dig så finns det säkert någon här som ställer upp.

Kul att du ska ta hojkort och välkommen till världens bästa hobby och gemenskap! En gång motorcyklist alltid motorcyklist. :hojsmilie :hojsmilie

PS. Lycka till med kortet!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Varför är det ingen tjej som gillar stora fina äventyrshojar? Säker på att en KTM 1290 skulle passa TS :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Välkommen!

Om du ska övningsköra privat och köra upp på din egen hoj så skulle jag starkt avråda från att börja på en SuperSport, det ger dig dåliga förutsättningar redan från början. Köpa hojen man verkligen vill ha kan man göra när man väl tagit kortet och fått in lite vana. Bättre att börja med något lätthanterligt och gärna billigt, så gör det inte lika ont i själen/plånboken när (ja när, inte om) du lägger den. En äldre hoj kan du dessutom försäkra för nästan inga pengar via exempelvis bilsport och MC, där kostar alla hojar över en viss ålder en viss summa oavsett förarens ålder. Jag hade letat efter en halvgammal billig hoj med låg sitthöjd, absolut inte den hoj du vill ha med andra ord men man får se det som ett steg på vägen och drömhojen är moroten när målet är nått. Men det är bara mitt resonemang.

Vill du absolut inte köpa någon äldre tråkbåge att bara övningsköra med så slår jag ett slag för yamaha mt07. En riktigt bra och snygg nybörjarhoj som är lätt att hantera, har låg vikt och sitthöjd och som dessutom uppfyller kraven för uppkörning. Kanske inte det billigaste alternativet dock, men väl inom din budget. Även om det svider mer att tappa den jämfört med något gammalt räppel...

Min tjej är ungefär lika lång som du, hon har en mt07 med sänksats och hon kan utan problem stå med båda fötterna plant på backen vilket är ett stort plus. Och den ser ju ändå hyfsat sportig ut, även om det är en nakenhoj. Viktigast av allt, innan du bestämmer dig: Ta dig till en handlare, titta, kläm och känn och framförallt provsitt för att se hur de olika modellerna du fått rekommenderade känns så hittar du förhoppningsvis något som passar.

Lycka till! :tummenupp
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Ta kortet först. Sedan kan du prova en massa olika hojar. För det är inte så att man kan läsa sig till vad man ska ha. Jag var 100 på att jag skulle köpa en ducati panigale till 2022 men sen provade jag en och insåg att jag skulle köpa ytterligare en offroadhoj så nu blev det en ny ktm 890 adventure R. Man sitter gärna och drömmer om att åka på ena eller andra sättet men först när man väl sitter på hojen i120 under några timmar så kan man känna om den är rätt
 

karrolans

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2022
Hoj
Ingen
Hej Karrolans och Welcome to Sporthoj!
Vet inte om det redan diskuterats men om inte så tänk på allt annat som måste rymmas i din budget.

Det är väldigt lätt att bara handla på sig den där snygga bågen man så gärna vill ha för 70 loppor men sen då? Är din budget tokslut där?
Sporthojar är tyvärr inget kul att försäkra. Tjejer kommer ofta undan med bättre villkor/ premie men räkna kallt med 10000 för en helförsäkring/ år.
Sen kommer service... Här kan det bli riktigt tråkigt i plånboken. Årsservice runt 3-7000 kanske på de flesta men är det storservice så lägg på minst 5000 till.
Det rinner väldigt lätt iväg mycket pengar på kort tid. Vill inte avskräcka dig men sanningen svider med denna hobby.

VIKTIGT!
Du ska köpa det DU vill ha och inte vad andra tycker. Nu har du inte skrivit din boendeort men har du tid och möjlighet så åk gärna runt i trakten och besök de lokala handlarna. Säg vad du är ute efter och provsitt. Du kanske faller pladask för något helt annat än du tänkt dig. Ta gärna med dig någon som kan motorcyklar som stöd. Det hindrar handlarna från att försöka få dig att handla den där hojen som stått osåld i 2 år... Kontrollera hojen noga. Historik mm. och däck. Se om de kan baka in en årsservice i priset om den inte är gjord. Då det är din första hoj så kan det vara värt att handla hos firma. Är du osäker så uppdatera i tråden om de du är intresserad utav. Har du ingen som kan hjälpa dig så finns det säkert någon här som ställer upp.

Kul att du ska ta hojkort och välkommen till världens bästa hobby och gemenskap! En gång motorcyklist alltid motorcyklist. :hojsmilie :hojsmilie

PS. Lycka till med kortet
Hej Karrolans och Welcome to Sporthoj!
Vet inte om det redan diskuterats men om inte så tänk på allt annat som måste rymmas i din budget.

Det är väldigt lätt att bara handla på sig den där snygga bågen man så gärna vill ha för 70 loppor men sen då? Är din budget tokslut där?
Sporthojar är tyvärr inget kul att försäkra. Tjejer kommer ofta undan med bättre villkor/ premie men räkna kallt med 10000 för en helförsäkring/ år.
Sen kommer service... Här kan det bli riktigt tråkigt i plånboken. Årsservice runt 3-7000 kanske på de flesta men är det storservice så lägg på minst 5000 till.
Det rinner väldigt lätt iväg mycket pengar på kort tid. Vill inte avskräcka dig men sanningen svider med denna hobby.

VIKTIGT!
Du ska köpa det DU vill ha och inte vad andra tycker. Nu har du inte skrivit din boendeort men har du tid och möjlighet så åk gärna runt i trakten och besök de lokala handlarna. Säg vad du är ute efter och provsitt. Du kanske faller pladask för något helt annat än du tänkt dig. Ta gärna med dig någon som kan motorcyklar som stöd. Det hindrar handlarna från att försöka få dig att handla den där hojen som stått osåld i 2 år... Kontrollera hojen noga. Historik mm. och däck. Se om de kan baka in en årsservice i priset om den inte är gjord. Då det är din första hoj så kan det vara värt att handla hos firma. Är du osäker så uppdatera i tråden om de du är intresserad utav. Har du ingen som kan hjälpa dig så finns det säkert någon här som ställer upp.

Kul att du ska ta hojkort och välkommen till världens bästa hobby och gemenskap! En gång motorcyklist alltid motorcyklist. :hojsmilie :hojsmilie

PS. Lycka till med kortet!
Sant att sanningen svider, men tacksam för alla er som är noggranna med att berätta det! Tack för all hjälp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Sant att sanningen svider, men tacksam för alla er som är noggranna med att berätta det! Tack för all hjälp
- Men hur ny tänker du dig egentligen? Är en 2006-2008 tillräckligt ny för dig, finns det rejäla RR-maskiner inom prisspannet 40-50 000 SEK.
Utrustningen behöver inte kosta multum heller, om du inte satsar på premium rakt igenom.
Det dyra är försäkringen, om inte någon av dina föräldrar står som försäkringstagare på den.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Börja med kortet, som många andra också föreslagit. Det säljs åtskilliga beggade hojar vart år med motiveringen "skulle tagit körkort men det blev aldrig av". Den ena av mina hojar köpte (Er-6N) köpte jag med 3oo mil på 11 år, av en dam som skulle tagit kortet men det blev inte av. Så först körkort och sen köp..
Sen är det oklart vad du tänker dig såsom varande sport mc. Dom flesta av dagens hojar är kraftfulla. I min ungdom så var en Triumph med 48 hkr ett under av sportighet. Nu anses min Honda med futtiga 75hkr vara en typisk pensionärshoj... (Passar ju mig bra)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
130 svar i tråden, så det mesta är nog redan sagt. Men det har aldrig hindrat mig förr, så…

Hur det än blir så är det inte hela världen om du köper ”fel” hoj heller. Du ska förhoppningsvis köra motorcykel i flera årtionden framöver så den där första hojen spelar egentligen ingen större roll. Köp något du gillar att titta på. Märker du att den inte är vad du trodde så är det bara att byta. Jag har köpt både ”rätt” och ”fel” motorcykel jättemånga gånger och världen snurrar vidare ändå.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
130 svar i tråden, så det mesta är nog redan sagt. Men det har aldrig hindrat mig förr, så…

Hur det än blir så är det inte hela världen om du köper ”fel” hoj heller. Du ska förhoppningsvis köra motorcykel i flera årtionden framöver så den där första hojen spelar egentligen ingen större roll. Köp något du gillar att titta på. Märker du att den inte är vad du trodde så är det bara att byta. Jag har köpt både ”rätt” och ”fel” motorcykel jättemånga gånger och världen snurrar vidare ändå.
När jag ställde samma fråga back in the days så fick jag bara ett svar, "köp en bil" :gråta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sant att sanningen svider, men tacksam för alla er som är noggranna med att berätta det! Tack för all hjälp
Välkommen till SportHoj!

Som du kanske märkt kör majoriteten här på SportHoj inte SportHoj, så många tycker tyvärr som din mamma.
Men för din mamma, och alla andra som inte förstår, kan du förklara att det inte är motorcykeltypen SportHoj som är farlig utan typen på motorcykeln som är farlig och vanligtvis är orsaken till olyckor.
Men siffror visar att man riskerar att TjöraiHjelsEjDirEcKT på en SportHoj? :va
Ja, fullgasar du i trafiken ökar risken naturligtvis även för den som är duktig motorcyklist. Och det gäller oavsett motorcykeltyp men just SportHojar drar till sig fler med sämre kunskap och omdöme trots att där finns bäst väghållning och bromsar. Som objektivt gör den till en säkrare motorcykeltyp.

Nu är en SportHoj däremot inte den lättaste motorcykeln att lära sig köra på.
Men en Street Triple R är i princip en mer lättkörd Daytona utan kåpor och högre styre. Över 100 hästar så det går att skotta på rejält. Michael Schumacer hade en 2009 som han körde ifrån literklubbor med på bandagar. Borde passa din ekonomi.

En mer "förnuftig" motorcykel är ER6. Billigare, både i inköp och försäkring, och du får tillbaka det mesta om du säljer. Har den dessutom lite skavanker blir den ännu billigare och du kan välta den utan att få panik i plånboken. För du kommer, precis som alla vi andra, att välta. Det är bara en tidsfråga.

Men när mamma inte ser en SportHoj kan du tänka dig denna.

Och så här kan man köra på bana.

Att köra så här kan vara kul men ger inga pluspoäng hos din mamma.
Och Svennebanan ser ingen skillnad på motorcykeltyp...

Du behöver inte vara snabbast på rakan för att vara snabbast i kurvorna.

Lycka till med körkortet! Och köp sedan en motorcykel du gillar, inte vad andra tycker du ska köpa.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top