Tips på sport-mc till liten kvinnlig nybörjare✨

karrolans

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2022
Hoj
Ingen
Hej!
Jag har länge gått i tankar om att skaffa en sport mc. Får inga tips från familj då min mamma blir arg när andra uppmuntrar mig till sådana ”dumheter”?

Fyller 24, väger ca 58 kilo och är 163 lång. Skulle säga att jag har en budget på ca 70k.

Någon som har tips på lämplig mc till mig? Jag är ganska stark så kan vara tung, men det kanske inte är lämpligt för en nybörjare ändå?
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Hej!
Jag har länge gått i tankar om att skaffa en sport mc. Får inga tips från familj då min mamma blir arg när andra uppmuntrar mig till sådana ”dumheter”

Fyller 24, väger ca 58 kilo och är 163 lång. Skulle säga att jag har en budget på ca 70k.

Någon som har tips på lämplig mc till mig? Jag är ganska stark så kan vara tung, men det kanske inte är lämpligt för en nybörjare ändå
Har du MC kort redan?

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej!
Jag har länge gått i tankar om att skaffa en sport mc. Får inga tips från familj då min mamma blir arg när andra uppmuntrar mig till sådana ”dumheter”?

Fyller 24, väger ca 58 kilo och är 163 lång. Skulle säga att jag har en budget på ca 70k.

Någon som har tips på lämplig mc till mig? Jag är ganska stark så kan vara tung, men det kanske inte är lämpligt för en nybörjare ändå?
Är det en supersport du vill ha? I så fall är vikten inget problem. Har du kollat vad försäkringen hamnar på? Känns som en viktigare fråga.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Nej, har inte tagit ännu
Då ska du ha en enkel och lätt hoj att manövrera med till träningen. Sporthojar och drömmar kan du köpa senare men i ditt stadie är det viktigaste att du klarar alla moment med en tung MC.

Slår ett slag för Yamaha MT07, särklass den lättaste och enklaste mcn att ta körkort med. Finns väl motsvarigheter från Honda och Kawasaki också men den är liten och smidig, lätt att köra lågfartsbanan och högfart med.

Den håller sig dessutom bra i pris och tappar inte många kronor i och med att den är så populär för just körkortsutbildningen.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

karrolans

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2022
Hoj
Ingen
Då ska du ha en enkel och lätt hoj att manövrera med till träningen. Sporthojar och drömmar kan du köpa senare men i ditt stadie är det viktigaste att du klarar alla moment med en tung MC.

Slår ett slag för Yamaha MT07, särklass den lättaste och enklaste mcn att ta körkort med. Finns väl motsvarigheter från Honda och Kawasaki också men den är liten och smidig, lätt att köra lågfartsbanan och högfart med.

Den håller sig dessutom bra i pris och tappar inte många kronor i och med att den är så populär för just körkortsutbildningen.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
Tack ska du ha
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Välkommen till oss!

Jag säger Triumph Daytona 675 om du kan hitta en och helt säkert ska ha en sporthoj. Det är dock ett enklare och bättre val med en nakenhoj som första hoj tycker jag. Isåfall en Triumph Street Triple eller MT-07 som du redan fått tips om.

Men har du bestämt dig för sportis så kör på det! Min första stora hoj var en ZZR1100 och jag är fortfarande här.

Kolla försäkring först oavsett hoj. Som ung och nybliven körkortstagare kan det bli helt vansinnigt dyrt att försäkra en sportis. Tyvärr för din del som tjej är det numera inte tillåtet för försäkringsbolag att ha olika premie för olika kön.

Sist men inte minst, lycka till med kortet, när det är klart så anmäl dig till en kursdag med SMC!
 

karrolans

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2022
Hoj
Ingen
Välkommen till oss!

Jag säger Triumph Daytona 675 om du kan hitta en och helt säkert ska ha en sporthoj. Det är dock ett enklare och bättre val med en nakenhoj som första hoj tycker jag. Isåfall en Triumph Street Triple eller MT-07 som du redan fått tips om.

Men har du bestämt dig för sportis så kör på det! Min första stora hoj var en ZZR1100 och jag är fortfarande här.

Kolla försäkring först oavsett hoj. Som ung och nybliven körkortstagare kan det bli helt vansinnigt dyrt att försäkra en sportis. Tyvärr för din del som tjej är det numera inte tillåtet för försäkringsbolag att ha olika premie för olika kön.

Sist men inte minst, lycka till med kortet, när det är klart så anmäl dig till en kursdag med SMC!
Tack snälla du☺️
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Supermoto och så många bandagar du hinner med/har råd med.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En bör nog inte vara allt för kräsen och stolt med sin första. Tack för tipset☺️
MT09 är ett annat alternativ och mer modern. Gemensamt är att de har rejäla styren som underlättar vid övningarna samtidigt som de har tillräcklig motor så du inte tröttnar.
Ergonomin är allt.
Lycka till med letande och kort!
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Oavsett märke/modell - fokusera på smidighet och körglädje.
Alltså mest effekt/sportigast/fräsigast/touringkapacitet kommer senare när du hunnit känna efter vad som passar dig mest i smaken.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top