Tips på rutter i Alperna

Man ska inte planera för mycket och för många pass. Den planen faller snabbt. Allt tar längre tid än man räknar med och åker man under semestern i Juli så kan det vara väldigt mycket trafik. Allt från turistbussar och husbilar och mycket cyklister så många gånger går det väldigt sakta så man blir frustrerad.

Många gånger så undviker jag dom mest kända och populära sträckorna det går att hitta andra fina partier. Hur lustigt det än låter så efter några timmar så kan man bli trött på alla tajta kurvor när man inte är så van vid det.

Jag gillar när man hittar mindre vägsträckor och lite kuperat och långa svepande kurvor. Brukar hitta mycket i Harz bergen och lite längre söderut.

Har inte kört mc semester nere i Sydeuropa. Men har kört roadtrips i bil utan att ha bokat ens första natt vid avresa från Sverige förrän på kvällen i t ex Österrike någonstans och anlänt efter midnatt på italienska sida av Lugano sjön. Sedan på plats tagit det därifrån under 3- 4 veckor. Aldrig varit några bekymmer med boende via t ex Booking. Men det är klart att utbudet av rum kan minska fort som på Korsika vid ett tillfälle. Skulle ha en övernattning längst vägen innan färjeöverfarten dagen efter till Sardinien och chansade lite för att se hur långt vi skulle hinna ta oss och det blev till slut så att vi stannade vid en vägkrog i totalt mörker och åt en bit mat och tjejen där ordnade ett boende 10 minuter bort efter att booking inte lokaliserat något i närheten som var ledigt. Med rätt mindset brukar allt lösa sig.

Vill man vara på den säkra sidan kan man ju lägga upp en grov rutt innan och lägga upp några boenden längst vägen men då faller det spontana att vakna upp och kanske stanna någon natt till på ett ställe och kanske få tips eller infall att åka till något annat som man upptäckt. Har sett många ställen jag inte hade upptäckt genom att bara fråga en receptionist var hon tycker jag ska åka härnäst - Elba sa hon när jag var i Rapallo. Efter det åkte jag mot Siena och stannade vid en slottsruin och såg ett litet värdshus intill och frågade efter maten om man kunde övernatta någonstans. 45 Euro natten. Tog en natt där och besökte Siena dagen efter och åkte därefter till Livorno och tog färjan till Korsika (inte samma resa som ovan).

Planerar ni ta autozug ska ni nog se till att boka resan ner och kolla upp datumen tåget går hem från de olika destinationerna. Så gjorde jag från Sardinien. Då kunde jag planera tre övernattningar med lagom körsträcka till tåget München. Man blir sliten av att köra bil mot slutet av 3- 4 veckors roadtrip. Alternativet har jag gjort 220 mil raka vägen hem utan övernattning som planerat i norra delar av Tyskland. Man vill bara hem när man är färdig.

Skulle säga att Stelvio passet är överskattat som kördestination och det är många av de andra passen också som uppmärksammats på sociala medierna och kända motorprogram under högsäsong. Regionen är full av fantastiska pass och vägavsnitt. Räkna med att det tar mycket längre tid att köra dem.

När det gäller säker förvaring kan ni kolla med hotellen om de har parkering vid bokning som önskemål.

När vi ändå pratar schyssta bergsvägar. Är det någon som varit och kört den kända vägen i Rumänien? Var det diktatorn Ceausescu som byggde upp den?
Vet inte riktigt vart den ligger och vad den heter

När vi ändå pratar schyssta bergsvägar. Är det någon som varit och kört den kända vägen i Rumänien? Var det diktatorn Ceausescu som byggde upp den?
Vet inte riktigt vart den ligger och vad den heter

Transfargasan eller något ditåt (med rumänska bokstäver)?

Har kompisar som kört. Svintrevligt.

Stanna inte för björnar - ett gott råd.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Transfagarasan hade varit rolig att köra i något skede. Vet dock inte om 450 mil t&r lockar dock för att komma dit och hem lockar.

• Gilla
Reaktioner: VS
Transfagarasan hade varit rolig att köra i något skede. Vet dock inte om 450 mil t&r lockar dock för att komma dit och hem lockar.
Åkt många pass och Transfargasan är väl den häftigaste jag åkt. Ofta brukar foton vara från norra sidan, men tycker att sydsidan är ganska häftig också. Som pass är den ju väldigt lång så även om man lägger mil dit så får man ju "flera pass" på samma gång.

Dessutom, på sydsidan kan man också kika på jättedammen från en av James Bond filmerna....

Bifogat

• 260614-1.JPG
    260614-1.JPG
    1.7 MB · Visningar: 5
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back