Tips på runda i närheten av sthlm?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Tja!

Nån som har tips på en runda, lite mindre 70-väg, i närheten av sthlm på 5-10 mil nånting som inte är så trafikerat. Helst inte så mkt motorvägstransport dit. Om möjligt så slipper jag gärna köra genom hela stan också med alla rödljus. Bor längs valhallavägen ungefär vid kth.
Ska nämligen skjutsa en tjej en sväng, nu på tors, som tyckte det vore kul att få åka med ;)

Bogan har ju fördelen att du kan avsluta med fika i vaxholm, sträckan fram till vägen är kanske inte så rolig dock.

Ett alternativ om du inte vill åka så fort är att svänga av E18 vid danderyds kyrka, köra genom enebyberg/täby och vidare ut på hagbyvägen -> frestavägen och sedan genom sollentuna så du kommer ut vid danderyds kyrka igen. Sträckningen kanske inte är den mest spännande ur körsynpunkt men innehåller ändå lite kurviga sektioner och en del 50-vägar som jag inbillar mig är roligare än att åka bakpå i motorvägsfart.

Att följa Roslagsbanan mot Vallentuna/Kårsta är också ett bra tips om man vill hitta fina vägar:tummenupp

Lycka till! :tuttar

Tja. Om du ska skjutsa någon som inte åkt bakpå på motorcykel tidigare så duger mer eller mindre vilken väg som helst.
Kör du favoritvägen så lär du få hålla igen lite då någon som inte varit med förut antagligen upplever det som lite läskigt.
Personer som upplever det som läskigt har en tendens att göra lite konstiga saker. Som att vifta med armarna eller luta mot i kurvorna så dom drar ut hojen i grönskan istället.

Men för att tipsa om bra vägar så skulle jag nog i det läget ta mig ut ur stan och sedan bara undvika dom största vägarna. Även körning genom småsamhällena på väg norrut är nog ganska fränt om man åker bakom för första gången. Efter en stund kommer du ju ut till mer öde landsvägar och då är hon ju lite van vid hur det känns så du kan släppa på lite mer där.

Tack för tipsen, hon slutar inte jobbet förrän kl20 så blir det middag innan så man kanske kommer iväg vid 21. Gissar på att man ska undvika bogan då... men det låter ju som ett bra tips att sticka ut mot danderyd där. Eller helt enkelt köra norrut på småvägarna, går ju upp en väg genom KTHs campus där man kommer bort mot lidingö osv. den kanske kan funka? Fast om man kollar kartan verkar det dröja väldigt länge innan man kommer ut ur alla förorter och småsamhällen...

Mamma åkte med första gången idag tog en liten lantväg här ute, hon tyckte att allt över 50 var snabbt så jag gissar att det blir väldigt lugnt den här gången också. Sa till morsan att titta över min axel inåt i kurvan så gick det väldigt bra, upplyste henne om att jag skulle vara tvungen att luta ännu mer annars och det gillade hon inte :tungan. Hade iofs räknat med att det skulle bli väldigt lugnt eftersom att hon inte har några vettiga kläder för ändamålet heller.

Last edited:
Tack för tipsen, hon slutar inte jobbet förrän kl20 så blir det middag innan så man kanske kommer iväg vid 21. Gissar på att man ska undvika bogan då... men det låter ju som ett bra tips att sticka ut mot danderyd där. Eller helt enkelt köra norrut på småvägarna, går ju upp en väg genom KTHs campus där man kommer bort mot lidingö osv. den kanske kan funka? Fast om man kollar kartan verkar det dröja väldigt länge innan man kommer ut ur alla förorter och småsamhällen...

Mamma åkte med första gången idag tog en liten lantväg här ute, hon tyckte att allt över 50 var snabbt så jag gissar att det blir väldigt lugnt den här gången också. Sa till morsan att titta över min axel inåt i kurvan så gick det väldigt bra, upplyste henne om att jag skulle vara tvungen att luta ännu mer annars och det gillade hon inte :tungan. Hade iofs räknat med att det skulle bli väldigt lugnt eftersom att hon inte har några vettiga kläder för ändamålet heller.

Du kan ju köra ut på Lidingö, men det är en relativt kort väg. Isf tar du höger direkt efter bron (ner-under) - var medveten om att den långa högern nyper bara, så att du inte gör något dumt - sedan följer du bara vägen du kommer på så långt du bara kommer. Efter Rudboda börjar det bli lite mer naturskönt, sedan efter Södegarn har du en bit lite kurvigare, med hästar, får och annat kul längs med vägen. Vägen slutar med en t-korsning ute vid Elfvik (efter en lång raksträcka med stora ängar på sidorna). Ta höger och kör ner till vattnet. Perfekt läge att ta en bensträckare (fritt för tolkning per personlig preferens). Ser du någon med Styrfart-tröja på K7:a är det jag eller Hult, isf får du se till att hälsa. :tummenupp

Du kan ju köra ut på Lidingö, men det är en relativt kort väg. Isf tar du höger direkt efter bron (ner-under) - var medveten om att den långa högern nyper bara, så att du inte gör något dumt - sedan följer du bara vägen du kommer på så långt du bara kommer. Efter Rudboda börjar det bli lite mer naturskönt, sedan efter Södegarn har du en bit lite kurvigare, med hästar, får och annat kul längs med vägen. Vägen slutar med en t-korsning ute vid Elfvik (efter en lång raksträcka med stora ängar på sidorna). Ta höger och kör ner till vattnet. Perfekt läge att ta en bensträckare (fritt för tolkning per personlig preferens). Ser du någon med Styrfart-tröja på K7:a är det jag eller Hult, isf får du se till att hälsa. :tummenupp
Låter klockrent! Antar att det bara är avfarter åt höger från bron, men jag bör alltså köra in under bron, åt vänster jämfört med tidigare färdriktning? Blev kanske lite luddigt uttryckt men hoppas du förstår vad jag menar :). Bensträckare vid vattnet låter ypperligt :D. Klart jag hälsar!

Jag föreslår en sväng ut till Furusund, trevligt mysig kurvig väg med fin skärgårdsmiljö och sen en trevlig fika/middag på värdshuset eller nere vid färjan:tummenupp

Roslagstull-Gottröramacken tur och retur = Ca 11-12 mil beroende på vägval.

Vägval finns det gott om, skulle det vara lite tröttsamt på vägen hem finns det gott om motorvägsalternativ men inget måste.

Låter klockrent! Antar att det bara är avfarter åt höger från bron, men jag bör alltså köra in under bron, åt vänster jämfört med tidigare färdriktning? Blev kanske lite luddigt uttryckt men hoppas du förstår vad jag menar :). Bensträckare vid vattnet låter ypperligt :D. Klart jag hälsar!

Just nu är det vägarbeten, så det är tvåfiligt. Lägg dig i högerfilen direkt när du kommer på bron och ligg kvar där så är det lugna puckar. Och ja, jag förstod vad du menade och ja, du hade rätt. :tummenupp

Jag föreslår en sväng ut till Furusund, trevligt mysig kurvig väg med fin skärgårdsmiljö och sen en trevlig fika/middag på värdshuset eller nere vid färjan:tummenupp
Roslagstull-Gottröramacken tur och retur = Ca 11-12 mil beroende på vägval.

Vägval finns det gott om, skulle det vara lite tröttsamt på vägen hem finns det gott om motorvägsalternativ men inget måste.

Tror de blir lite långt, hon har trots allt inga kläder för motorcykelåkning.
Annars så är det fina vägar, var nu senast i helgen vid Riala ungefär där en polare har sommarstuga vid en sjö. Kört Uppsala-Rimbo-Vaxholm-Uppsala tidigare också.
Gillar hon det och vill åka med på någon längre tur får hon köpa ställ :fakta hehe

Tack för alla tips, lär ju bli lite egna rundor kring sthlm också :)

Det går också men den är kort plus att det är 30. Dock har den några härliga kurvor så om du kommer i 50 kommer det kännas som 150 om passageraren är ovan :yoparty Du kan börja med denna om du ska mot Lidingö så slipper du spikraka Valhallavägen/Lidingövägen :tummenupp

Med en spikrak väg som snittar på cirkus 7 mil för att sedan träffa på en bitvis kurvig väg som varar i cirkus 3 mil kanske inte är det optimala. Lägg till att sommargästerna till Furusund har som hobby att gena så allt som oftast ligger det grus på dom smala partierna där vägen börjar svänga. Roslagsvägen/Furusundsvägen är överskattade.

Last edited:
Tack för tipsen, vart en lyckad kväll :tummenupp
Hon tyckte det var kul att åka med iallafall, lite
läskigt ibland trots att jag tyckte jag körde lugnt :tungan

Was!? Inga skyddskläder :ajjabajja Ska själv ut med ett fruntimmer någon gång i närtiden, hjälm har hon men sen var det väl lite sämre med det hela då det var längesen hon körde själv. Hon får låna mitt allväderställ som hon provat och det satt dugligt, glömde dock ta med mig skyddsvästen så den ska vi prova ut sen. Borde gå bra bara *hrm* ovandelarna får plats, vet inte hurvida det brukar vara mkt utformat för tvillingarna på ladies wear..¿

Nåväl trots hyggliga skyddskläder så kommer jag vara Rickard rättrådig bakom styret då :)

Was!? Inga skyddskläder :ajjabajja Ska själv ut med ett fruntimmer någon gång i närtiden, hjälm har hon men sen var det väl lite sämre med det hela då det var längesen hon körde själv. Hon får låna mitt allväderställ som hon provat och det satt dugligt, glömde dock ta med mig skyddsvästen så den ska vi prova ut sen. Borde gå bra bara *hrm* ovandelarna får plats, vet inte hurvida det brukar vara mkt utformat för tvillingarna på ladies wear..¿

Nåväl trots hyggliga skyddskläder så kommer jag vara Rickard rättrådig bakom styret då :)

Skyddsväst = reflexväst? :gnissla Förövrigt i och med att skjutsa tar bort en hel del fördelar med hojen så om man vill undvika att ha med sig någon så borde man köra som en galning första gången passageraren åker med, om den frågar varför så säger man att det är så här att köra motorcykel så får man ha den i fred framöver :tungan

och ballerinaskor - yea badass :yoparty

Haha nä, jag är noggrann med skyddskläder eg. men det kändes dumt att punga ut 10k för en till komplett skyddsutrustning när det bara handla om att prova en gång. När jag börjat jobba kan jag skaffa gästutrustning...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti