Tips på roligare sommarbil?

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Varken z3 eller slk går att jämnföra ens med en boxster 2,5.. Jag hade en slk innan jag köpte min boxster och slk kändes som vilken småbil som helst.. Medans boxstern va jävligt rolig! En polare hade en z3a under samma period som jag hade min boxster och visst, den va roligare än slk men.. Polarn köpte en boxster s året därpå, jag kommer inte köpa nån z3a...
Det är rätt kul det där med hur boxstern alltid väcker sånt hat bland folk som aldrig haft nån..
996an ska det oxå alltid klankas ned på bland folk som aldrig haft nån.. Undrar vad det kommer sig, tycker personligen det luktar avundsjuka lång väg..
Säga vad man vill men det är något speciellt med porsche, något man inte kan förstå innan man har haft en.. Även dom gamla oäktingarna 924/944 är jäävligt välbyggda bilar som ger hakänsla om man gillar lite äldre fordon och inte bryr sig om vad alla tycker och vet.

Sen kan man ropa hårfrisörsbil hit och dit hur mycket man vill, precis som det ropas fjortisbil åt alla dom där fast and furious kopiorna. Hade fö en s13 när jag va 18bast (den va frän då..) rolig bil men jag kommer inte köpa något liknande igen. Är däremot inne på porsche nr2 och det lär bli fler.
 
Du kollade inte på en försäkring till en Bugatti, Mona-Lisa eller de brittiska kronjuvelerna på samma gång?

Ps. Samma bil kostade mig 14k. Helförsäkring i Stockholm zon 1. (kollade dock bara hos If).
 
Last edited:
Nu är ju en 997 nååågot dyrare än vad TS är ute efter, men så fasligt dyr tycker jag inte försäkringen var. 19tkr hel, 10tkr halv, trafik 3tkr. Många hojåkare som betalar mer än så för sina långt billigare tvåhjulingar
 
Gällande försäkring är min erfarenhet att Porsche är billigare att försäkra än prestandamodeller från Mercedes, BMW, Subaru etc. Antagligen för att det är ett annat klientel som köper dem så fort de börjar komma ner i pris. När de nått dessa nivåer går det brant utför i skötsel och underhåll.

Länsförsäkringar verkar erbjuda lägre premier än många andra på Porsche inkl IF och Porsche Försäkring. Skillnaden är att man inte täcker Porsche Klubbens bandagar, men det kanske man kan vara utan.

Lika bra att folk negligerar 996 och Boxster. Ger en bättre ägarekalkyl för de som uppskattar vad de får. På dagens nivåer är de rätt lockande att pocka upp en och köra året runt. Det är underhållande bilar. Motor bak ger en annan körupplevelse än vad en frontmotor ger oavsett fram/bak/fyrhjulsdrift. Likaså mittmotorkonceptet som ger ett mer giftigt beteende med under och överstyrning på gränsen.
 
Du kollade inte på en försäkring till en Bugatti, Mona-Lisa eller de brittiska kronjuvelerna på samma gång?

Ps. Samma bil kostade mig 14k. Helförsäkring i Stockholm zon 1. (kollade dock bara hos If).

Näe, jag kör inte VAG produkter efter diesel skandalen, porsche är ett undantag :3freak

Då är du äldre än 40 år? jag 40 år sen en vecka tillbaka.....ja just det, jag blev ju av med lappen år 2000, därför lite dyrare för mig :D
 
Last edited:
Nu är ju en 997 nååågot dyrare än vad TS är ute efter, men så fasligt dyr tycker jag inte försäkringen var. 19tkr hel, 10tkr halv, trafik 3tkr. Många hojåkare som betalar mer än så för sina långt billigare tvåhjulingar

jo men hojåkare är allmänt kända för att vara lite crazyy!! :D
 
Näe, jag kör inte VAG produkter efter diesel skandalen, porsche är ett undantag :3freak

Då är du äldre än 40 år? jag 40 år sen en vecka tillbaka.....ja just det, jag blev ju av med lappen år 2000, därför lite dyrare för mig :D

Nej, jag är yngre än 40.
 
Får börja med att tacka för alla tips och råd som kommit in!
Ska inte glömma att när man köper en gammal bil finns det ingen garanti kvar och när något går sönder kan det bli väldigt dyrt. Sen ska man inte tala om försäkring, dyrt det med beroende på bilmärke och motor. Min senaste BMW kostade 8500 kr i helförsäkring (den hade bara 170 hk) och då är jag ändå gubbe.

Fördelen med en ny ST är att den är nästan gratis att köpa och försäkringen kostar inte mycket de första åren, dessutom ingår 5 års garanti om något går galet. Om ni frågar mig är det mycket sportbil (eller säger man en 'sportig bil') för pengarna. Jag behöver inte oroa mig för dyra efterkostnader.
Näe, jag köper hellre en liten ny Gti bil för de pengarna än en gammal effektstark bilmodell utan garantier kvar.
Jag har faktiskt haft just det bekymret som du nämner.
Då jag är relativt ung så är försäkringar ofta väldigt dyra, samt att det alltid är skönt att ha en nyare bil som är hyfsat tillförlitlig och som dessutom kanske har garanti.
Visst man får istället en ganska saftig värdeminskning, men personligen tar jag hellre en värdeminskning än en eventuell utgift på några månadslöner vid en rasad motor, låda mm..
 
Får börja med att tacka för alla tips och råd som kommit in!

Jag har faktiskt haft just det bekymret som du nämner.
Då jag är relativt ung så är försäkringar ofta väldigt dyra, samt att det alltid är skönt att ha en nyare bil som är hyfsat tillförlitlig och som dessutom kanske har garanti.
Visst man får istället en ganska saftig värdeminskning, men personligen tar jag hellre en värdeminskning än en eventuell utgift på några månadslöner vid en rasad motor, låda mm..

Tycker att det resonemanget är sunt, vill du åka princip ny " sportbil " skulle jag titta närmare på en nyare Miata alternativt Subaru BRZ/Toyota GT 86. Annars är ju som sagt " Hotch hatch" segmentet roligt med Fiesta/Focus ST, Megane RS, Civic Type R mm.
 
Tycker att det resonemanget är sunt, vill du åka princip ny " sportbil " skulle jag titta närmare på en nyare Miata alternativt Subaru BRZ/Toyota GT 86. Annars är ju som sagt " Hotch hatch" segmentet roligt med Fiesta/Focus ST, Megane RS, Civic Type R mm.

Men du, hade/har inte du en civic type r??? Vad är de som är kul med dessa framhjulsdrivna bilar på gata? Är de inte roligare att köra fin vägen med hojen samt bana??

För mig är en rolig bil rwd eller en fyrkraffsare med massa maskin så de går att leka även när de är torrt. Lite race, lite sladd, lite skön känsla? En rolig bil måste gått att burna med:hihi Eller vad är roligt?

Min snabbaste bil var en 855 t5 steg 4a. Gjorde "lätt" mätaren ut och de slog sig på ett par Kmh mot gps. Med den är ju inte "kul". Åh en rondell, leva jävel lite. Gick ju sådär med 855.

Men vill man inte sladd och köra fan, ja då kanske de är en fwd man skall ha. Berätta gärna vad som
Är kul med dess bilar på vägen:)
 
Men du, hade/har inte du en civic type r??? Vad är de som är kul med dessa framhjulsdrivna bilar på gata? Är de inte roligare att köra fin vägen med hojen samt bana??

För mig är en rolig bil rwd eller en fyrkraffsare med massa maskin så de går att leka även när de är torrt. Lite race, lite sladd, lite skön känsla? En rolig bil måste gått att burna med:hihi Eller vad är roligt?

Min snabbaste bil var en 855 t5 steg 4a. Gjorde "lätt" mätaren ut och de slog sig på ett par Kmh mot gps. Med den är ju inte "kul". Åh en rondell, leva jävel lite. Gick ju sådär med 855.

Men vill man inte sladd och köra fan, ja då kanske de är en fwd man skall ha. Berätta gärna vad som
Är kul med dess bilar på vägen:)

Har du kört en? Menar såklart inte att Civic är guds gåva på nått sätt men det är de facto en rolig bil för rimliga pengar.

Att jmf en bonntrimmad 850 är inte rimligt.

Körglädjen sitter i ett välbalanserat chassi med rivig motor enligt mig, gäller både FWD och RWD.
Vet inte om jag tycker att en volvo 240 med en massa motor per automatik blir rolig? Men körglädje är väl subjektivt antar jag.

- - - Updated - - -

Men du, hade/har inte du en civic type r??? Vad är de som är kul med dessa framhjulsdrivna bilar på gata? Är de inte roligare att köra fin vägen med hojen samt bana??

För mig är en rolig bil rwd eller en fyrkraffsare med massa maskin så de går att leka även när de är torrt. Lite race, lite sladd, lite skön känsla? En rolig bil måste gått att burna med:hihi Eller vad är roligt?

Min snabbaste bil var en 855 t5 steg 4a. Gjorde "lätt" mätaren ut och de slog sig på ett par Kmh mot gps. Med den är ju inte "kul". Åh en rondell, leva jävel lite. Gick ju sådär med 855.

Men vill man inte sladd och köra fan, ja då kanske de är en fwd man skall ha. Berätta gärna vad som
Är kul med dess bilar på vägen:)

Har du kört en? Menar såklart inte att Civic är guds gåva på nått sätt men det är de facto en rolig bil för rimliga pengar.

Att jmf en bonntrimmad 850 är inte rimligt.

Körglädjen sitter i ett välbalanserat chassi med rivig motor enligt mig, gäller både FWD och RWD.
Vet inte om jag tycker att en volvo 240 med en massa motor per automatik blir rolig? Men körglädje är väl subjektivt antar jag.
 
Back
Top