Tips på roligare sommarbil?

Snowman89

Guest
Jag äger en Fiesta ST och den har rullat 4400 mil nu. 100% problemfri och lika trevlig att köra som när jag köpte den ny.

Tänkte faktiskt åka iväg och kika på en sån samt en Ibiza Cupra idag.
Det känns ju ganska lockande då man kan få en ny för de pengarna och samtidigt ha en löjligt låg driftskostnad.
Ibiza Cupran skulle kosta ca 1500kr/året i halvförsäkring medans Mercan jag hade låg på ca 7000kr/år i helförsäkring med 10000kr i självrisk.
Service blir ju inte heller så dyrt på en såpass ny bil jämfört med äldre, eller så går man på en så gammal bil att man vågar serva den själv.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jo jag har faktiskt kikat på åt det hållet.
Men någonstans har jag för mig att jag läste att det fanns något motorproblem med Boxstern som kunde bli dyyrt.
Läste på lite mer i våras men tyvärr verkar jag ha glömt hälften..
Men jag ska försöka läsa på lite till om den!

Det är ofta IMS lagret som man talar om. Som sagt läs på och se lite vad som sägs om saken. Det är en liten procent som drabbas. För egen del lät jag göra ett oljebyte/service i samband med köpet på min bekostnad. Hade man hittat partiklar i olja/filter hade det mest troligt berott på lagret. Vidare bad jag en duktig Porsche mekaniker lyssna om det fanns några missljud från området runt lagret. Man ska kunna höra när det börjar ge sig. På åtminstone Porsche 996 och Boxster 986 kan man byta lagret utan att klyva motorn. T ex i samband med ett kopplingsbyte. Det har kommit eftermarknadslösningar dessutom. Med det sagt har det uppstått en marknad där man kan mjölka nervösa Porsche ägare på pengar. Det är som sagt en liten procent som drabbas av IMS lagerhaveri. Jag har bestämt mig för att bara köra. Hålla koll på oljebyten och vad olja och filter innehåller samt lyssna efter eventuella missljud och ta det från det.

Ett värsta scenario. Det har sålts massor med Boxsters så det borde inte behöva bli särskilt dyrt att få tag i en begagnad motor. Det senare är antagligen billigare än att renovera vid ett totalhaveri.

Oavsett vad man köper för bil kan man råka ut för saker. Kanske inte ens det som man befarat som visar sig bli riktigt dyrt. Man får göra så informerade val man kan och sedan får slumpen spela ut. Eller så får man köpa helt nytt och kanske inse att just det felet tar inte garantin så står man där med lång näsa. Åtminstone har man motorförsäkringar som förhoppningsvis gäller. Men där finns det ju också fallgropar.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är ofta IMS lagret som man talar om. Som sagt läs på och se lite vad som sägs om saken. Det är en liten procent som drabbas.
Olika årsmodeller och effekter drabbas olika. Du har tre fel det skrivs mest om. Fördelen med Porsche är att felen är väl dokumenterade. Andra märken är bra på att dölja sina svagheter...
De tre är IMS, RMS, AOS


Hur gammal tänker du dig?
Glasbakruta kom 2003 så tidigare ska du inte ha imho!!
Då kom även en massa andra förbättringar.
Boxster gen2 kom 2005, inte lika snygg ute/inne imho. Dock riktigt underbar på vägen!! Överlägsen 911 faktiskt. Det gäller iof alla Boxsters men gen2 är bättre än den redan otroligt bra gen1.
Gen3 kom 2009. Snygg och vad det verkar, sakna lagerproblemen

AOS (air oil separator) = MAF (mass air flow sensor) är ren slitage/underhåll = inga större problem dvs. De flesta bilar (icke Porschar) behöver byta dessa ibland men boxersexan är met känslig verkar det som.

IMS och RMS (lager i motorn) är dock en rent dålig konstruktion o kan bli dyrt. Men på välskötta bilar är dessa ofta åtgärdade.
Olika motorer har olika konstruktion/lager

RMS: byts med fördel då man byter koppling till några tusenlapper mer. Dvs hanterbart då man får räkna med ny koppling vid 10k mil på en sportbil som körs som de ska köras :)


IMS: vanligast på 2000-05 bilar. Helt borta från 2009 ( Boxster gen 3) Värsta felet!
Tyvärr tycker jag en sen Gen 1 med S-motorn är snyggast...men om man köper en gen2 (kom 2005) från 2006 eller senare är man hyfsat safe.

Notera att alla dessa "typfel" även finns på 911 av samma ålder.
Det tog några år innan de lärt sig konstruera bra vattenkylda sexor :hihi


Hur man än vrider o vänder på det är Boxster en grymt bra sportbil :tummenupp
Som körmaskin i topp och med dessa undantag en mycket välbyggd konstruktion.
Harmonisk är ett ord som dyker upp. Allt är bara "rätt".

Motsvarande BMW o MB's har deras problem, men är framför allt trista.
Nya Miata är ett misslyckande. Behöver moddas rejält, men då blir den fin!
Elise/Speedster finns iof men där kan vi snacka om kvalitet och problem :D

Helt klart är dessa mina topp-tre om man snackar sportbil med körkänsla: Boxster, moddad Miata och Elise/Speedster.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Det är ofta IMS lagret som man talar om. Som sagt läs på och se lite vad som sägs om saken. Det är en liten procent som drabbas. För egen del lät jag göra ett oljebyte/service i samband med köpet på min bekostnad. Hade man hittat partiklar i olja/filter hade det mest troligt berott på lagret. Vidare bad jag en duktig Porsche mekaniker lyssna om det fanns några missljud från området runt lagret. Man ska kunna höra när det börjar ge sig. På åtminstone Porsche 996 och Boxster 986 kan man byta lagret utan att klyva motorn. T ex i samband med ett kopplingsbyte. Det har kommit eftermarknadslösningar dessutom. Med det sagt har det uppstått en marknad där man kan mjölka nervösa Porsche ägare på pengar. Det är som sagt en liten procent som drabbas av IMS lagerhaveri. Jag har bestämt mig för att bara köra. Hålla koll på oljebyten och vad olja och filter innehåller samt lyssna efter eventuella missljud och ta det från det.

Ett värsta scenario. Det har sålts massor med Boxsters så det borde inte behöva bli särskilt dyrt att få tag i en begagnad motor. Det senare är antagligen billigare än att renovera vid ett totalhaveri.

Oavsett vad man köper för bil kan man råka ut för saker. Kanske inte ens det som man befarat som visar sig bli riktigt dyrt. Man får göra så informerade val man kan och sedan får slumpen spela ut. Eller så får man köpa helt nytt och kanske inse att just det felet tar inte garantin så står man där med lång näsa. Åtminstone har man motorförsäkringar som förhoppningsvis gäller. Men där finns det ju också fallgropar.
Jo IMS var det nog jag tänkte på!
Visst är det så, har man otur kan ju vad som helst hända men så kan man ju inte riktigt resonera..
Man kan ju köpa sig mer eller mindre problem genom att undvika bilar som är kända för att ha större bekymmer.

Vad kan man förvänta sig att det bör kosta att byta koppling samt IMSlagret?
Likaså ungefär när kan man förvänta sig att det kan behöva bytas?
Försökte läsa på lite igår och det jag hittade då var att det verkade vara väldigt svårt att säga ett miltal då det berodde på hur bilen körts.
Dock verkade det som den första generationen med dubbla lager vara mer hållbar än efterföljaren.

Hur är förresten åkkomforten i en Boxster med cabben uppe?
Jag har inte haft en Cab tidigare men rent generellt så brukar de väl vara ganska roliga när det är fint väder och lagomt varmt, annars läcker de och bullrar mycket, eller?
Synd bara att de är så plastiga inuti bara!
Fina bilar annars :yoparty
Jepp, kikade på en ST200 igår och förvisso var stolarna trevliga men resten av inredningen var ju inte direkt något upphetsande.. :gnissla

Olika årsmodeller och effekter drabbas olika. Du har tre fel det skrivs mest om. Fördelen med Porsche är att felen är väl dokumenterade. Andra märken är bra på att dölja sina svagheter...
De tre är IMS, RMS, AOS


Hur gammal tänker du dig?
Glasbakruta kom 2003 så tidigare ska du inte ha imho!!
Då kom även en massa andra förbättringar.
Boxster gen2 kom 2005, inte lika snygg ute/inne imho. Dock riktigt underbar på vägen!! Överlägsen 911 faktiskt.
Gen3 kom 2009. Snygg och vad det verkar, sakna lagerproblemen

AOS (air oil separator) = MAF (mass air flow sensor) är ren slitage/underhåll = inga större problem dvs. De flesta bilar (icke Porschar) behöver byta dessa ibland men boxersexan är met känslig verkar det som.

IMS och RMS (lager i motorn) är dock rent dålig konstruktion o kan bli dyrt. Men på välskötta bilar är dessa ofta åtgärdade.
Olika motorer har olika konstruktion/lager

RMS: byts med fördel då man byter koppling till några tusenlapper mer. Dvs hanterbart då man får räkna med ny koppling vid 10k mil på en sportbil som körs som de ska köras :)


IMS: vanligast på 2000-05 bilar. Helt borta från 2009 ( Boxster gen 3) Värsta felet!
Tyvärr tycker jag en sen Gen 1 med S-motorn är snyggast...men om man köper en gen2 (kom 2005) från 2006 eller senare är man hyfsat safe.
.

Så ny som man kan få för runt 200000 :)
Det som jag känner som är lite av nackdelen av att köpa en Boxster är att det antinger blir dyrt att äga den eller så blir det svindyrt.
Antingen blir det kopplingsbyten, IMS samt RMSlagerbyte eller ett motorbyte :glömdet
Sen ser ju bilarna invändigt ut som just 90-talsbilar gjorde på den tiden, för att inte tala om att jag egentligen inte vill ha en bil utan ett riktigt tak..

Var förövrigt och kikade på en BMW 130i med fullt M-paket invändigt och utvändigt.
Motorn och chassit gillade jag, dock lyste premiumkänslan med sin frånvaro då bilen var ganska duktigt sliten invändigt och det fanns dessutom rost på den..
 
Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Synd bara att de är så plastiga inuti bara!
Fina bilar annars :yoparty

Du får vad du betalar för när det gäller ny bil.
Köpte bilen för körglädje och den blir inte roligare för att den har mindre plast ;) Jag körde massa GTI bilar innan jag slog till på ST och ST var den som imponerade mest, inredning kom i andra hand för min del. Att det dessutom ingick 5 års garanti var också en bonus. Jag gick från en BMW 1-serie till en Ford. Min första Ford nånsin :)

Fast dock har den lika mycket plast som andra bilar i den klassen, handsfack och mittkonsolen mellan framstolarna är som övriga bilar dvs hårdplast.
Farsan köpte nyligen en sprillans ny BMW X1 och den kostar mer än dubbelt så mycket som min bil och där är hårdplast på samma ställen som min bil.

Nästa bil blir troligen en Seat Leon Cupra 290. Också mycket bil för pengarna. Dessutom hyggligt bagageutrymme och godkännande från tjejen.. :tungan
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Ramlade över en BMW Z4 roadster med den nya 265hk motorn.
Kittade med lite bättre fjädring samt en riktig diff.
Så nu måste jag faktiskt erkänna att det är ganska trevligt med cab, även fast jag varit emot det från dag 1.. :glömdet :brinnerup
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ramlade över en BMW Z4 roadster med den nya 265hk motorn.
Kittade med lite bättre fjädring samt en riktig diff.
Så nu måste jag faktiskt erkänna att det är ganska trevligt med cab, även fast jag varit emot det från dag 1.. :glömdet :brinnerup

Den gillar jag med. Köp dock Coupén, den är tuffare. ;)
 

Snowman89

Guest
Den gillar jag med. Köp dock Coupén, den är tuffare. ;)
Håller helt med!
Nu råkade denna dock inte ha gått så mycket och dessutom ha värre väghållningsgrejer och annat småplock för ca 60000 extra monterat. Sen fanns den här i stan :)

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ramlade över en BMW Z4 roadster med den nya 265hk motorn.
Kittade med lite bättre fjädring samt en riktig diff.
Så nu måste jag faktiskt erkänna att det är ganska trevligt med cab, även fast jag varit emot det från dag 1.. :glömdet :brinnerup

Grattis!

Ledsen för att jag inte svarade på ditt inlägg. Utan att gå in på några detaljer inträffade det ett dödsfall i familjen som tar upp mina tankar och reflektioner.

Det finns dagar där det är rätt skönt att ta ner taket. Är själv ingen fantast av cabrioleter. Hade inga planer på att köpa en. Jag ville åt mittmotorkonceptet. Cayman har jag sett lite som en Boxster med tak. Då kan man lika gärna köpa en Boxster och få två funktioner. Finns ändå dagar där det kan vara skönt att ta ner taket. De är inte många, men de finns.

Komforten i Boxstern med taket uppe är helt ok. Tygtaket släpper igenom ljud och det är ofrånkomligt. Ändå betydligt mindre än man kanske trott. Det ska bli intressant att testa hardtopen senare under hösten och se om man märker stor skillnad. Oavsett är Boxstern bekväm nog att köra långa sträckor. Jag har kört timmar utan att känna att det lider någon nöd. Stolarna och sittställningen är bekväm. Om man pendlat långt med bilen dagarna i ända. Då hade man garanterat hellre suttit i en BMW 5:serie eller dylikt. Framförallt om man ska hålla konferenssamtal under resans gång. Är man lite mer hardcore. Då spelar det ingen roll.

Vi lämnar IMS problematiken däran. Det finns massor att läsa på nätet för den som vill fördjupa sig i det. Man kan prata med erfarna mekaniker och bilda sig en uppfattning om åtgärder och när de ska göras och om det i huvudtaget är nödvändigt.

Jag hoppas att du blir nöjd med Z4an.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Du får vad du betalar för när det gäller ny bil.
Köpte bilen för körglädje och den blir inte roligare för att den har mindre plast ;) Jag körde massa GTI bilar innan jag slog till på ST och ST var den som imponerade mest, inredning kom i andra hand för min del. Att det dessutom ingick 5 års garanti var också en bonus. Jag gick från en BMW 1-serie till en Ford. Min första Ford nånsin :)

Fast dock har den lika mycket plast som andra bilar i den klassen, handsfack och mittkonsolen mellan framstolarna är som övriga bilar dvs hårdplast.
Farsan köpte nyligen en sprillans ny BMW X1 och den kostar mer än dubbelt så mycket som min bil och där är hårdplast på samma ställen som min bil.

Nästa bil blir troligen en Seat Leon Cupra 290. Också mycket bil för pengarna. Dessutom hyggligt bagageutrymme och godkännande från tjejen.. :tungan
Har du kört Cupran, intryck?
Den verkar perfekt som familjebil. Iof finns nu GolfR som kombi men 400k+ är ju löjliga pengar för en VW. Värderas...

Har kört nya Civic Type-R men värsta turbolag dödade körglädjen :huvet. Grymt trevlig annars.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Ang Golf R. Det är kampanj på dem nu. -60000 kr även på orderbilar. Farsan plockade ut en princip fullmatad 2017 för 360 tkr.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Har du kört Cupran, intryck?
Den verkar perfekt som familjebil. Iof finns nu GolfR som kombi men 400k+ är ju löjliga pengar för en VW. Värderas...

Har kört nya Civic Type-R men värsta turbolag dödade körglädjen :huvet. Grymt trevlig annars.

Bara förra modellen. Inte den nya, har endast provsuttit den nya.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du kört Cupran, intryck?
Den verkar perfekt som familjebil. Iof finns nu GolfR som kombi men 400k+ är ju löjliga pengar för en VW. Värderas...

Har kört nya Civic Type-R men värsta turbolag dödade körglädjen :huvet. Grymt trevlig annars.


Nääj! Den är ju full av karaktär och inte så könslös som andra den där civicen :banana ok.. Jag erkänner jag la min turbo-fetisch med Saab 99 T
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nääj! Den är ju full av karaktär och inte så könslös som andra den där civicen :banana ok.. Jag erkänner jag la min turbo-fetisch med Saab 99 T
Hehe.
Dock hade Civicen ett grymt bra chassi, stenhårt och stabilt. Inget för veklingar:yoparty
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Och hur var den?

Denna var trimmad och hade dryga 300 hk samt sportigare chassi. Den gick som ett as och stånkade som en tjur men hade stenhårt chassi.

Angående nya Cupra , när man läst tester mot andra bilar i klassen står den sig väl men är bättre att leva med varje dag. Jag har även varit inne på nya Focus RS men bagageutrymmet är inte mycket bättre än min Fiesta, 4WD stjäl mycket plats där bak.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
När solen skiner, är det inte dumt att köra nercabbat. Småvägar som slingrar sig upp och ned finns det gott om hemmavid och de är lika kul med fyra hjul som två, om man väljer rätt redskap :)
IMG_20160901_192259.jpg
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top