Tips på roligare sommarbil?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Däremot har jag kikat lite mer på både Abarth, MX-5an och Civic Type-R, då alla verkar kvala in som roliga bilar som går att använda till vardags.
Har inte haft möjlighet att provköra någon av dem ännu, men jag är lite rädd att de 2 första ska kännas för "trötta"..

Mazda Miata MX-5 blev nyligen årets bil.
http://feber.se/bil/art/346381/mazda_mx5_blir_world_car_of_th/

Varför inte med plåtcab? :)
http://feber.se/bil/art/346225/mazda_gr_en_porschetarga_av_mx/
 

Snowman89

Guest
En vanlig MX-5a med plåtcab är väl det jag funderar över.
Frågan är ju just hur motorn upplevs i kombination med att många beskriver bilen som liten och jag är ca 180cm lång..
Får försöka hitta någon i närheten och kika på den.

Den sista länken var ju verkligen inte helt fel.
Hade den bara haft 50-80hk mer samt funnits begagnade så hade det inte varit så mycket att fundera på :)
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Abarth, MX-5an och Civic Type-R, då alla verkar kvala in som roliga bilar som går att använda till vardags.
Har inte haft möjlighet att provköra någon av dem ännu, men jag är lite rädd att de 2 första ska kännas för "trötta"..

Min Abarth har 210 hk, definitivt inte trött :tummenupp
 

Snowman89

Guest
Min Abarth har 210 hk, definitivt inte trött :tummenupp

Vad har du för Abarth då?
En snabb kik på blocket efter Abarth med >200hk gav inga träffar alls :(

Om man skulle kolla efter en Abarth, vilken modell exakt bör man kolla på?
Tyvärr kryllar det ju inte av dem.. :/
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Vad har du för Abarth då?
En snabb kik på blocket efter Abarth med >200hk gav inga träffar alls :(

Om man skulle kolla efter en Abarth, vilken modell exakt bör man kolla på?
Tyvärr kryllar det ju inte av dem.. :/

595 Competizione 180 hk original, men med lite extra godis, årsmodell 2015.
Köp min så kan jag köpa en ny hoj :)
 
Last edited:

Snowman89

Guest
595 Competizione 180 hk original, men med lite extra godis, årsmodell 2015.
Köp min så kan jag köpa en ny hoj :)

Frågan är väl om din inte är lite i dyraste laget :crash
Men om du uppriktigt funderar på att sälja får du gärna kasta ett PM med lite info och ett pris, så får jag fundera lite :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om man skulle kolla efter en Abarth, vilken modell exakt bör man kolla på?
Tyvärr kryllar det ju inte av dem.. :/

Se till att de är utrustade med essesse-kit om du tittar på bilar som tagits in innan de officiellt såldes i Sverige 2012/2013. De väger inte mycket. Ungefär 1000 kg. Den jag hade var 160 hk versionen. De kom senare med 180 hk som Sportbike har. Från början var essesse-kit något man utrustade bilen med i efterhand inom 12 månader efter köp för att garantierna skulle gälla. Kitet kom i en trälåda. Numera är bilarna utrustade med "SS-kit" redan från fabrik. Har bilen monza avgassystemet är det en bonus. Skalstolarna passar bilens karaktär. Ytterst är det en komfortfråga. Har aldrig kört med standardstolarna så jag låter det vara osagt hur stor skillnad det är.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Skalstolarna är kanon, stenhårda.
Fjädringen är stenhård efter sänkning, och Brembo-bromsarna med flytande skivor är helt sjuka, som en Ducce ungefär.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tanken är att ha en bruksbil som man ska transportera sig från A till B med och sen en roligare bil sommartid.
Den här bilen behöver inte vara extremt bekväm, men för det så får den gärna vara tillförlitlig och hållbar så man vågar åka lite längre resor med den.
Huvudsakligen kommer den väl dock användas för kortare resor, tänk dig hur du skulle använda en motard/nakenhoj.
Jag har inget intresse av att köra fort rakt fram, varje sig i bil eller på hoj.
En Fiesta ST går tyvärr fetbort då jag tycker inredningen är hemska i de flesta Ford'ar.
Däremot har jag kikat lite mer på både Abarth, MX-5an och Civic Type-R, då alla verkar kvala in som roliga bilar som går att använda till vardags.
Har inte haft möjlighet att provköra någon av dem ännu, men jag är lite rädd att de 2 första ska kännas för "trötta"..
Ja de är lite trötta. CTR däremot har en underbar motor med KLIPP :yoparty
Inte assnabb men med rätt känsla av sportvagn.
 

Snowman89

Guest
Bygg miata med ls3:a. Finns kit. :crash
Pålitlig? Är ju en modern (nåja) massproducerad standardmotor så relativt iaf, bara man bygger rätt.
För trött? Nja, knappeligen 525hk i dryga tonnet bil.


Går också att göra med s13 om du som jag är lite lång får en mx5, och inte är kåt på cab....

Visst vore det fränt med ett sånt där bygge.
Men en av anledningarna till att jag vill ha en bil som är hyfsad tillförlitlig är att jag inte har garageplats för sommarbilen.
En parkeringplats kan jag ordna i närheten av lägenheten men vintertid kommer den ställas undan i garage 30-50mil bort. Så det blir inte direkt hållbart att ha en bil som behöver massa skruvande för att rulla några mil om året..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om du ska köpa en sommarbil som du tänkt ha kvar en tid hade jag tittat på något som har ett hyfsat stabilt andrahandsvärde.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Visst vore det fränt med ett sånt där bygge.
Men en av anledningarna till att jag vill ha en bil som är hyfsad tillförlitlig är att jag inte har garageplats för sommarbilen.
En parkeringplats kan jag ordna i närheten av lägenheten men vintertid kommer den ställas undan i garage 30-50mil bort. Så det blir inte direkt hållbart att ha en bil som behöver massa skruvande för att rulla några mil om året..
Fast det går inte att besiktiga en sådan Miata i sverige...
 

Snowman89

Guest
Fast det går inte att besiktiga en sådan Miata i sverige...

Hehe nä visst är det så, men det är ändå ett fränt bygge :)
Inget jag ens skulle funderat på att göra själv, oavsett om det gick att besikta eller inte.
Men absolut fränt.
Lär överraska ganska många med en MX-5a med 500hk+ i :crash
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hehe nä visst är det så, men det är ändå ett fränt bygge :)
Inget jag ens skulle funderat på att göra själv, oavsett om det gick att besikta eller inte.
Men absolut fränt.
Lär överraska ganska många med en MX-5a med 500hk+ i :crash

Nu är ju LS lättare än man tror men man förstör nog ändå balansen i en Miata med en V8.

Men det finns ju kompressorkit. Jag körde på Anderstorp (minns att det var den 11 September 2001). Var en kompressorkonverterad Miata NA som enligt uppgift var bänkad 220hk. Under 900kg så skämdes den inte för sig öht. Lite för slapp i chassit var den för att det skulle gå riktigt fort och uhelt fel däck men bra med pulver.

Det är förbannad skam att Mazda slarvade/snålade så med motorn i Miatan. Det skulle ha varit 160hk sughästar och minst 1500 varv till redan från början.
 

Snowman89

Guest
Nu är ju LS lättare än man tror men man förstör nog ändå balansen i en Miata med en V8.

Men det finns ju kompressorkit. Jag körde på Anderstorp (minns att det var den 11 September 2001). Var en kompressorkonverterad Miata NA som enligt uppgift var bänkad 220hk. Under 900kg så skämdes den inte för sig öht. Lite för slapp i chassit var den för att det skulle gå riktigt fort och uhelt fel däck men bra med pulver.

Det är förbannad skam att Mazda slarvade/snålade så med motorn i Miatan. Det skulle ha varit 160hk sughästar och minst 1500 varv till redan från början.

Utan att ens ha provkört en Miata så känns det som att den skulle mått bra av Hondas Type-R motor.
200 sughästar och uppåt 9000varv i maxvarv :Bugar
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det är förbannad skam att Mazda slarvade/snålade så med motorn i Miatan. Det skulle ha varit 160hk sughästar och minst 1500 varv till redan från början.
Medhåll !!!

Jag väntade på nya Miatan 2år och det som kom var en STOOOR besvikelse.
155hk är rent pinsamt idag. :huvet
Tjänstebilarna med sina vridstarka dieselturbos o automter är kvicka idag, o så kommer Mazda med detta?
En standardmotor som i andra bilar har 165hk.

Men vi vet varför - det var inte meningen att den skulle få en 2.0.
mazda trimmade deras 1.5 (=trevlig men svag) men i sista minuten reagerade USA så den fick även 2.0 men tid/pengar räckte inte till att modda/optimera 2.0'an.

Har kört 3st och de varvar inget (tappar andan över 5k rpm) och de låter som en bruksmotor. = förstår hela sportbilskänslan.
Nä..tacka vetja S2000 eller CTR.

Jag körde en RX-8 i tre år, den motorn var underbar :Bugar
Den hade dessutom ett chassi värt namnet! Miatan kränger som en båt i kurvorna, pinsamt är det!!
Sedan har de förstört styrkänslan.

Oj var jag är negativ, men kör en NA så får ni se... Mazda kan om de vill. (åtminstone kunde de 1991)
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Medhåll !!!

Jag väntade på nya Miatan 2år och det som kom var en STOOOR besvikelse.
155hk är rent pinsamt idag. :huvet
Tjänstebilarna med sina vridstarka dieselturbos o automter är kvicka idag, o så kommer Mazda med detta?
En standardmotor som i andra bilar har 165hk.

Men vi vet varför - det var inte meningen att den skulle få en 2.0.
mazda trimmade deras 1.5 (=trevlig men svag) men i sista minuten reagerade USA så den fick även 2.0 men tid/pengar räckte inte till att modda/optimera 2.0'an.

Har kört 3st och de varvar inget (tappar andan över 5k rpm) och de låter som en bruksmotor. = förstår hela sportbilskänslan.
Nä..tacka vetja S2000 eller CTR.

Jag körde en RX-8 i tre år, den motorn var underbar :Bugar
Den hade dessutom ett chassi värt namnet! Miatan kränger som en båt i kurvorna, pinsamt är det!!
Sedan har de förstört styrkänslan.

Oj var jag är negativ, men kör en NA så får ni se... Mazda kan om de vill. (åtminstone kunde de 1991)

NA var fantastisk -91 med 116hk och en tät, kort växellåda. Men det tog inte många år innan det var för lite och chassit tål så mycket mer. Och skall man vara ärlig så var faktiskt motorn jävligt trist redan från början, den boostades av en kompenserande växellåda och koncepteti sig, det fanns inget sportigt i den prisklassen öht -91.

Möjligteterna fanns dock, det var ju 323 turbo motorn som var basen i Miata om jag inte minns fel?

NB var fortfarnade ok men från NC så är bilen "medelålders" med växande gubbamage.

Nej, "bögbilen" Boxster is the shit eller Cayman om man tänker åka bana och har extraslantarn att lägga. Framförallt nu när 944 och 968 som är väldigt välbyggda och solida bilar som man tidigare har åkt billigt i har blivit väldigt dyra.

EDIT: Miata -91 var i sammanhanget helt unik ochär det i princip fortfarande (med ytterst få undantag). Den hade dubbla triangellänkar runt om. Även en i det närmaste 50/50 balans. Det ger otroliga fördelar om man vill sätta upp bilen för lite hårdare körning då man kommer väldigt långt med mycket begränsad budget.

Sabba balansen (hänga i en tyngre motor som man antagligen får knö fram pga platsbrist) är det dummaste man kan göra.

Titta på tiderna som Miatafolket kramar ur sina undermotoriserade vagnar så förstår ni. Och förstår ni inte så har ni det inte och kommer aldrig att fatta.
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
På tal om bögbilar... hur anses en SLK vara...?
Från -05 och framåt... tycker de känns rätt vettiga, plåtcabbe mm, trevlig design med lite SLR-influenser osv.
350 eller 55AMG lär nog flytta på sig rätt bra dessutom.

...eller är det en gubbil?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top