Tips på roliga twins, gärna nyare modeller!

Tuono 1000R är perfekt allround tycker jag. Jäkligt skön att köra, driftsäker, bra prestanda och fett sound:D Dessutom är den lite udda och relativt ovanlig. Har kört min över 1000 mil genom europa och alperna ned till Kroatien. Så den funkar ju utmärkt för touring också.
Har själv tankar att köpa ny hoj för att testa något annat men vet inte om jag kan sälja Tuonon. Vill inte ens tänka tanken.
 
Självklart en 041 (3).jpg 071.jpg :D 100% Kul för en piss peng (Beg,) Min Gamla Cb 1000r/a, Ok hoj 125.jpg men Rad Fyra Gäääsp, Toura?? Går inte det med vilken hoj som helst :va Jag ska åka på Touring i Europa med min 990 Smr i juni o jag är inte ett dugg orolig att det inte ska gå att Toura med den.. Nää Välj Hoj Med Hjärtat & Ögonen+öron, Så hittar du det söker. :tummenupp
 
Haha..återigen igen..."nämn din egen hoj tråden"

Aja..säger väl gsxr1000 då eftersom det är vad jag har...man kan ju montera en vtwin i den om man vill. Blir nog världens bästa twin då =)
 
Last edited:
Varsågod.

2007_Ducati_Sport_1000_6.jpg

Som ägare till en sådan (har iofs en 06 med ensits, torrkoppling och enkeldämpare bak) kan jag meddela att den inte, repeterar INTE, verkligen inte NÅGONSTANS, kan klassas som en hoj med touringegenskaper! :D

Sen att det är en av världens snyggaste hojar och jag älskar den omåttligt må vara en annan sak :kär. Men den är sjukt obekväm... och underbar...

Sa jag att jag tycker den är snygg också? :crash
 
Ducce. Alla dagar. Välj efter smak och tycke, sport 1000 (hård), hypermotard (skoj), monster ("vettig") och Streetfightern (mullig).

Vill man av någon anledning inte göra rätt val, så är väl Kåtte enligt samma upplägg pucktvåa.

Själv sneglar jag åt hypermotardhållet att ha något att köpa kaffe / släpa mig till/från jobbet på.
 
Som ägare till en sådan (har iofs en 06 med ensits, torrkoppling och enkeldämpare bak) kan jag meddela att den inte, repeterar INTE, verkligen inte NÅGONSTANS, kan klassas som en hoj med touringegenskaper! :D

Sen att det är en av världens snyggaste hojar och jag älskar den omåttligt må vara en annan sak :kär. Men den är sjukt obekväm... och underbar...

Sa jag att jag tycker den är snygg också? :crash

Då verkar den ha samma egenskaper som min 996a då, grymt obekväm och går knappt att köra på gata om man inte kör aktivt för det känns som ryggraden ska packa ihop helt och hållet, även en nyasfalterad väg känns som att köra på Polska vägar...

Men snygg är den, och låter fint gör den, och snygg är den!
 
Provade en Nuda R förra våren, var väl faktiskt inte direkt tokimpad efter... Iaf inte när man räknade in vad försäljaren bokstavligt sjöng ut för lovord. Man satt högt (var iofs gött) men så galet mycket trycka var det inte i den, ljudet var bara fjantigt (original pipor), sadeln var hårdare än rheniumdiborid. Bromsarna var dock av absoluta toppklass!
 
Jag hade satsat på en 1098 streetfighter för att den motorn är brutal. Har aldrig känt på något liknande när det gäller låg och mellanregister.

Enda hojen som kan vara brutalare är isåfall 1290 superduke men tror fan att streetfightern är inte långt ifrån.
 
V-rod är rätt kul, dubbelt så kul, v4, köp en v-max !
 
Sade du att du ville ha en rolig retro-twin med rund lykta och touringegenskaper? :D

IMG_0206.jpg Truxan på fjället.jpg


Skratta ni!:) Men den har varit tre gånger på långhelg i Norge, gått Danmark runt på tre dagar (det är förstås inte så långt...) och gått i Tyskland till Harz. T o m smiskat Autobahn. (Autobahn var förstås inte så kul... mest blåsigt!)
 
Last edited:
Erkänn, Bulldogar är rätt fina!
(Ursäkta skärmdumpen, har inga bilder kvar i telefonen)

uploadfromtaptalk1395173572105.jpg
 
Duc Hypermotard 1100S / Evo. Lätt val.
Streetfighter S är ett alternativ men inte lika smidig och rolig.
Monster är ett rätt säkert kort...men ändå är Hypermotard det som tilltalar iaf mig mest.

Ducce. Alla dagar. Välj efter smak och tycke, sport 1000 (hård), hypermotard (skoj), monster ("vettig") och Streetfightern (mullig).

Själv sneglar jag åt hypermotardhållet att ha något att köpa kaffe / släpa mig till/från jobbet på.



Hur funkar Hypermotarden på resor längre än till närmaste café? Tänkte på att TS ville ha lite touringmöjligheter.

Var väldigt inne på en Hyper själv ända tills jag fick möjligheten att torrbryta lite härom månaden, satt verkligen inte alls bra på den. Kändes som om jag hade styret i knät, men det kanske bara är en vanesak och ska vara så?

Fick däremot gåshud när jag fick starta upp hojen, öppen torrkoppling och kolfiberpipa är en grym kombination. :Bugar Hade jag suttit bättre så vet jag inte om jag hade kunnat låta hojen stå kvar i butiken.
 
Touringen klaras lätt av med en TDM 900. Vill man istället busa till en låg kostnad så kan man byta ut DM mot RX.
 
Om det endast är av försäkringsskäl du är ute efter en streetfighter och du kan tänka dig ljudet från en rad4 så kan du titta på K1300S som är en sporttourer med bra bottendrag samt hyfsad försäkring.

 
Last edited:
Wow! 36 svar på 1 dygn! Trevligt! Väldigt tacksam för alla tips! Jag vet att mina kriterier är konstiga, jag gillar retro men trots det så vill jag ha en modern hoj, trevlig att titta på samt en skön sång, men som motorälskare så gillar man egentligen allt, det spelar ingen roll om det är supersport eller grushoj. Har tittat på de ni tipsat och har följande kommentarer/frågor.

Aprilia Tuono ser trevlig ut, lite annorlunda utseende som tilltalar mig, lite så fulsnygg, precis som jag vill ha det. Hur svårt är det att få tag i reservdelar på Aprilia i Sverige? Jag bor i Malmö och här har vi många MC-verkstäder som är aukt. för BMW, Honda, Kawasaki och Yamaha. Dom fixar säkert Aprilia också men det tar ju tid att få hem delarna... Är det ett dyrare märke?

TL1000, SL1000 samt Bulldogen tilltalar mig men jag vill ha något modernare och gärna ABS (fått uppleva hjullåsning en gång redan, inte kul).

Ducati Hypermotard tilltalar mig, samt S4R/S men jag har hört att Ducati är duktiga på att ta betalt för sina hojar och är mer kostsamma än andra märken när det gäller både service och delar. Dessutom så har jag hört att S4R/S inte gå att toura med, men jag kan ha fel (jag vill gärna ha fel här). Överlag tycker jag att hojen är bland de snyggaste som finns på marknaden, men jag vill kunna köra problemfritt varje dag och gärna långt när man väl ska göra det och går det inte så faller den bort. Jag vill ju inte skruva mer än vad jag måste, även om det också är en del av charmen.

VFR800 verkar vara en kanonhoj, alla pratar gott om den. Den ser lite tung ut bara, känns stor och klumpig, men det kanske är skönt när man ska köra långt. Låter trevligt gör den också. Får provköra en och få en egen uppfattning.

R1200R ser trevlig ut, ska provköra denna också, tycker dock inte det lät så jätteupphetsande men det är kanske annorlunda ljud i verkligheten. K1300S är för dyr, och de som är billigare har rullat alldeles för mycket. Har alltid gillar BMW, och ägt ett par sportbilar men just hojarna tilltalar mig inte så jättemycket, förutom 1000RR och den nya Nine som kommer iår, påminner om Ducati Streetfighter 848.

Vad är skillnaden mellan Street och Speed triple? Ser ruskigt fina ut båda två! Måste provköras!

Just nu lutar det på 990 Superduke, Ducati Streetfighter 848, S, samt Speed/Street triple. Men jag måste kolla vad vad försäkringarna hamnar på. Måste dock provköra VFR800 och R1200R.
 
Last edited:
Inte lusläst hela tråden men undrar samtidigt hur mycket budget du har?

Har ägt både Hypermotards 1100 S och Streetfighter (1098) S.

SF är en dräpare och med vettig försäkring, maken till motor får man leta efter, jäkligt snygg och rå. Mappa den hos IBC, sen får du hålla i dig... Kanske lite rå och "bångstyrig" att leva med för den trivs bäst i full attack och mycket underhållande att köra.

HYM är kul, lättsvängd som få (iaf tyckte jag det 2008) och bra punch i. Däremot inte komplett som enda hoj, inget för högfart heller, bred i trafik (smita mellan i köer?).

Tuono´n är trevlig, går som fan, vettig försäkra också, fint ljud, hård sadel.

P.S Ducati Multistrada är en mkt missförstådd och rolig hoj. Massor av körglädje, tänk "Upprätt sporthoj med komfort". Testa en och säg att jag hade fel.

Street Triple är väldigt mkt hoj för pengarna också, mkt körglädje och bra ekonomi i.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top