Tips på roliga twins, gärna nyare modeller!

Becko

Ny medlem
Gick med
30 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
Speed Triple 1050
Hej!

Jag är på jakt efter en ny hoj, och det jag helst vill ha är vtwin/stonkare eftersom jag vill ha mer bottendrag och för att jag tycker att dessa låter kalas! De ska helst ligga runt 1000cc och vara streetfighters (av försäkringskäl), och gärna kunna användas som touringhoj också. De hojar jag kikat på är:
990 Superduke (för busig?)
SV1000 (gammal...)
Shiver
VTR1000 (gammal...)
F800GS (allt i allohoj som tilltalar mig väldigt mycket)
Nuda 900 (mums)

Vad finns det fler för hojar jag kan kika på? Jag gillar retro-stuket med runda lyktor och så, radfyror är nog uteslutna även om en CB1000R lockar... Kom gärna med egna erfarenheter och synpunkter om ni äger eller har provkört något av följande, och tipsa gärna om fler liknande hojar!

Jag tog kortet förra året och har enbart provkört ER6, Z750, F800GS, F650GS, Pegaso 650, samt 600XT samt min Hornet så jag är ganska färsk...
 
Du är väldigt spretig i modellerna du listar.

Sport:
Tuono (ooyeah!)
SP1 (gammal, men ack så läcker)
TL1000R (prisvärd och ovanlig)

KTM 950 Super Enduro är ju också ett monster till "allt-i-allo-hoj" på alla underlag.
 
eftersom jag har erfarenhet utav F800 motorn så här är mina erfarenheter
väldigt Billig försäkring
verkar va driftsäker
väldigt låg bränsleförbrukning (går trimma med att lura tempsensorn då de är extremt snålställda)

ang motorkaraktär
kolvarna följs åt men tänder växelvis och har typ tredje vevstake nedåt med balansvikt på så motorn har ingen vidare motorbroms (känns mjuk att köra) men har riktigt bra bottenvrid om man kör med öppnare dB-killer än original (kan vara åtgärdat på senaste årsmodellerna) men på min gör dbkillern väldigt stor skillnad typ kunna smyga på 3an i under 1500rpm eller hosta sig fram på 2an i 3000rpm. över det är det inga problem alls :)

i övrigt med dbkillern låter den som en eu moppe fast lite mera. utan är helt ok (kör med acrapovic)

om det är något som stör mig så är det att motorkonstruktionen är rätt skramlig på tomgång. fast koplingen mm på div Ducati modeler låter då extremt mycket mer :rofl
 
Duc Hypermotard 1100S / Evo. Lätt val.
Streetfighter S är ett alternativ men inte lika smidig och rolig.
Monster är ett rätt säkert kort...men ändå är Hypermotard det som tilltalar iaf mig mest.
 
Last edited:
Gillar du retrostruk så borde väl en Trajja passa?
Street Triple och Speed Triple är ju enormt hyllade hojar :-)
 
Inte snällt att säga att min hoj är gammal.:7peta
Kan finnas Suzuki sv 1000 med Abs (om den imorterades till runt 2007).
(obs! länsförsäkringar har suzuki märkesförsäkring, men de har eget tele.nr.)
samma pris som svedea på min hoj.

alternativ:
Aprilia SL1000 Falco (ovanlig, vet ej försäkring)
Ducati monster...
Yamaha MT-01
Honda VFR800 (dock v4)

Inte lätt att byta. Finns många fina hojar.
 
Gillar du retrostruk så borde väl en Trajja passa?
Street Triple och Speed Triple är ju enormt hyllade hojar :-)

För två sådana summerar till tre twinnar? :3freak

Få se. Bottendrag, ljud, 1000 cc, försäkringspremie och fighterstuk som inparametrar. Lite retrostuk, rund lampa. Touringmöjlighet.

Yamaha BT1100 Bulldog?
 
För två sådana summerar till tre twinnar? :3freak

Få se. Bottendrag, ljud, 1000 cc, försäkringspremie och fighterstuk som inparametrar. Lite retrostuk, rund lampa. Touringmöjlighet.

Yamaha BT1100 Bulldog?

Botten drag i så fall...:fakta
 
Finns ju fler italienska twinnar än de från Bologna:

Griso

Sport 1200

eller om man kan tänka sig nåt lite äldre från 99-06:
V11

Stor twin med härlig sång. Ca 100hk (knappt 90 i V11) räcker till det mesta.
 
Botten drag i så fall...:fakta

Är ljudet viktigare än farten så är det inte en så tokig maskin tror jag. Går ju att dåna (ingen kör väl en slik med orginal ljuddämpare?) fram genom landkapet på fullgas utan att omedelbart få slut på väg.

Långt kan man säkert också köra, och billigt blir det. Både i inköp, drift och försäkring.

Men ok, jag gillar effektsvaga maskiner. Också.
 
Varsågod.

2007_Ducati_Sport_1000_6.jpg
 
Ja, alltså, Bulldog är ingen tråkig maskin, tycker jag. Har kört en i några säsonger, för några år sedan. Man tröttnar inte på ljudet, utseendet gillar jag skarpt, och komforten och körställningen är kanon. Visst, inget effektmonster, och kort register. Men till vardags så funkar den utmärkt. Bra chassie och bra bromsar, lättkörd fast den är rätt tung. Upp till 160 går den rätt bra, men sen får man vara lite envis för att nå 200-strecket.

Sen en för mig klar nackdel, är att det sitter förgasare på den.

Kardan är ju rätt skönt också, man slipper massa griserier med kedjesmörj.
Ekonomiskt är det en ren sparbössa om man jämför med en del andra hojar, tror att jag betalde 2600:- hel/hel på Svedea sista året jag hade den.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top