Tips på rolig hoj som inte kostar multum att äga?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
Suzukis märkesförsäkring är faktiskt riktigt prisvärd! Även GSR 600 kanske kan vara värt att ta en titt på.

Åk veteran - RD350 betalar 687:- helförsäkring/helår:tummenupp

Åk veteran - RD350 betalar 687:- helförsäkring/helår:tummenupp

Hehe jo men det gäller bara att hitta någon i skapligt skick, vilket tyvärr är lättare sagt än gjort..

Men jag blir inte riktigt klok på Suzukis märkesförsäkring.. En SV 1000 2005a kostar mindre i försäkring än en DRZ 400 SM samma årsmod skulle göra:gnissla

Med risk för att bli stenad av diverse KTM-älskare kan jag passa på att nämna min egen trotjänare: Aprilia Pegaso Factory. Mer eller mindre exakt samma rova som sitter i XT660, fast man får lite guldigare fälgar, lite mer kolfiber och en något ovanligare hoj. Kostar dessutom inte så blodigt att försäkra. 6200 för hel/hel för en 24-årig klåpare i halvstor stad.

bilsport mc var absolut dyrast när jag kollade runt, var med i smc ett kort tag tillåme för att få billigare men det var ändå i särklass dyrast, svedea låg bland de dyrare oxå, jag fick billigast med trygg hansa, det är väl olika zoner och så. har du kollar på fz6an? tycker det är en riktigt kul hoj iaf. :)

bilsport mc var absolut dyrast när jag kollade runt, var med i smc ett kort tag tillåme för att få billigare men det var ändå i särklass dyrast, svedea låg bland de dyrare oxå, jag fick billigast med trygg hansa, det är väl olika zoner och så. har du kollar på fz6an? tycker det är en riktigt kul hoj iaf. :)

Vart kikar du försäkring isåfall?
Jag är van med att Svedea eller bilsport ska vara billigast så jag har tyvärr snöat in lite väl mycket på dem..

Kan bara instämma i lovorden om BMW Xmoto. Tokrolig hoj med massa potential för uppdateringar om man vill det. Lagom tryck i motorn och alltid ett rent nöje att hoppa i sadeln. Vilken annan modern hoj med ABS och så hög kulfaktor får man för så lite pengar? Jag är 21 och betalar 3400:- helförsäkring. Oslagbart. Har byggt och fixat med min i vinter så nu börjar den se så passa race ut som jag vill.:tummenupp

Jag har kollat med Folksam, länsförsäkringar, Trygg hansa, ICAbanken, märkesförsäkringar om det inte är yamaha.. men främst ville jag ha en avställbar försäkring, det har dom ju på Trygg hansa, så bara man ställer av så sparar man ju många tusen.. min står ju att den ska kosta 10000 på helår helförsäkring men det betalar jag ju bara den tiden jag har den påställd, den kostade 700 spänn hela resten av året.. så typ 800 spänn per månad man kör den och 700 spänn resten.. :)
får väl tillägga att med appen så är det sjukt enkelt att ställa på/av, om man vill kan man ju välja att bara ställa på dom gångerna man kör med hojjen.. kör man bara som du 200 mil per säsong så lär man ju spara mycket deg på det..

Last edited:
Kolla en KTM 660 -04 hos Trygg Hansa...

Jo de var ju faktiskt ganska billiga.
Fast jag hade en sån för 2år sedan och det verkar som att de har gått upp i inköpspris nu.. Jag tänker inte betala mer för en idag mot vad jag gav för min för 2år sedan, så det lär inte bli en sån.

Last edited:
Vet inte om det bara är jag men det verkar som att alla försäkringspremier har blivit dyrare för mig ju äldre jag blivit.. :crash

Om det blir dyrare med stigande ålder så ja -då är det bara du....:D

Verkar ju vara motard som du är mest sugen på....testat KTM 640/660?

Yamaha XT660? Inte fullt lika rapp som en "riktig" motard men driftsäker och mkt hoj per krona. En riktigt storsäljare

BMW X-moto var samma koncept som XT660 -motardlooks men bekvämare och inte så mkt pyssel. Tyvärr är den ett riktigt sänke: tung och hopplöst undermotoriserad. Att du inte hittar någon till salu är för att den inte gick att sälja ens som ny, en riktig flopp för BMW.

Letar du muskelhoj finns bara ett val: gsxr 1100 (de luft/oljekylda årgångarna mellan 86-92). Överlägsen gsx 1100 på alla sätt. Det svåra är att hitta ett fint ex.

Last edited:
Betalar du 10000 för din 690? jag har jag en 30+ försäkring halv/helår men betalar 2400 kr för min 690e. Detta på bilsport och mc. Kanske enda fördelen med att vara 30+...

Den har samma premie som superduken tyvärr..

Vet inte om det bara är jag men det verkar som att alla försäkringspremier har blivit dyrare för mig ju äldre jag blivit.. :crash
Nej, inte om du körs Suzukis märkesförsäkring. Jag betalar 5500 ca /år helförsäkring

Om det blir dyrare med stigande ålder så ja -då är det bara du....:D

Verkar ju vara motard som du är mest sugen på....testat KTM 640/660?

Yamaha XT660? Inte fullt lika rapp som en "riktig" motard men driftsäker och mkt hoj per krona. En riktigt storsäljare

BMW X-moto var samma koncept som XT660 -motardlooks men bekvämare och inte så mkt pyssel. Tyvärr är den ett riktigt sänke: tung och hopplöst undermotoriserad. Att du inte hittar någon till salu är för att den inte gick att sälja ens som ny, en riktig flopp för BMW.

Letar du muskelhoj finns bara ett val: gsxr 1100 (de luft/oljekylda årgångarna mellan 86-92). Överlägsen gsx 1100 på alla sätt. Det svåra är att hitta ett fint ex.
Jo det verkar inte bättre.. Jag har gått från värre hojar till lugnare men ändå har premien gått åt fel håll..

Har haft både en KTM 660 och en XT660. Tyvärr verkar XTN kosta runt 6000:- i försäkring och så rolig var den inte.. En KTM 660 skulle jag gärna haft om de inte var värda mer idag än för 2år sedan när jag köpte min. Nu verkar de ligga kring 40-50 och jag köpte min våren 2010 för 32k och då hade den massa godis och var i bra skick..

GSXR 1100 kostar otroliga summor att försäkra då den inte längre går att classic-försäkra.

Betalar du 10000 för din 690? jag har jag en 30+ försäkring halv/helår men betalar 2400 kr för min 690e. Detta på bilsport och mc. Kanske enda fördelen med att vara 30+...
Mjae har bara halv idag så jag betalar typ 6000:- nu, annars tror jag hel gick på 11-12k..
Samma pris på Bilsport mc samt Svedea.

Jo det verkar inte bättre.. Jag har gått från värre hojar till lugnare men ändå har premien gått åt fel håll..

Har haft både en KTM 660 och en XT660. Tyvärr verkar XTN kosta runt 6000:- i försäkring och så rolig var den inte.. En KTM 660 skulle jag gärna haft om de inte var värda mer idag än för 2år sedan när jag köpte min. Nu verkar de ligga kring 40-50 och jag köpte min våren 2010 för 32k och då hade den massa godis och var i bra skick..

GSXR 1100 kostar otroliga summor att försäkra då den inte längre går att classic-försäkra.

Låter väldigt märkligt om du frågar mig men så är jag 40+ också och kör betydligt äldre hojar än vad du gör. Betalar drygt 5k hel/hel för min SP2, helt ok.

Motarder går inte upp i pris, det vägrar jag tro på. Antingen är det säsongen med överpriser eller också har du gjort riktigt riktigt bra affärer....Körde KTM 640 säsongen 2011 och de kostar def mindre pengar idag....

Har ägt ett gäng gixxer 1100 och alla har varit snorbilliga att försäkra (jag har kört Trygghansa om jag kommer ihåg rätt). Är inte helt uppdaterad vad gäller klassikerförsäkringar men varför skulle det inte gå att försäkra en gsxr 1100? Nya regler?

Låter väldigt märkligt om du frågar mig men så är jag 40+ också och kör betydligt äldre hojar än vad du gör. Betalar drygt 5k hel/hel för min SP2, helt ok.

Motarder går inte upp i pris, det vägrar jag tro på. Antingen är det säsongen med överpriser eller också har du gjort riktigt riktigt bra affärer....Körde KTM 640 säsongen 2011 och de kostar def mindre pengar idag....

Har ägt ett gäng gixxer 1100 och alla har varit snorbilliga att försäkra (jag har kört Trygghansa om jag kommer ihåg rätt). Är inte helt uppdaterad vad gäller klassikerförsäkringar men varför skulle det inte gå att försäkra en gsxr 1100? Nya regler?
Fast kikar du på motarder idag så ligger ju 625,640,660 03-06 kring 30-45k. Samtidigt får man en 690 -08 som är brutalt mycket bättre på alla plan för 40-50k. Sen hur då man kan begära så mycket pengar för en äldre hoj, ja det var en bra fråga.. Verkar som att marknaden är helt skev när det gäller äldre motarder..

Jo både Svedea och Bilsport och mc har plockat bort alla "R"-hojar ur classic försäkringen. Ringde och pratade med dem för ca 1månad sedan och denna ändring gjordes visst hösten-vintern 2012.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP