Tips på rolig hoj som inte kostar multum att äga?

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
ingen som nämnt vtr. helt okej hoj för lite pengar och bra pris på försäkring
 

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Tiger 800XC -13
2600:- hel/hel på mig 30+ och "zon3"...

Har skrivit detta i många trådar nu. Vill inte vara styv i korken men kan fortfarande knappt tro det själv, riktigt billigt! =)

Jag bytte i år från Suzukismärkesförsäkrning till Svedea, gick från 4800 hel/hel till 4100.. Jag trodde att min sv1000 -03 skulle bli snorbillig nu när den blev 10år gammal men det blev tvärtom. Säljaren hos suzukimärkesförsäkr. sa att dom klassat om sv:n från touring till sport. Kanske värt att kolla upp det?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Betalar du 10000 för din 690? jag har jag en 30+ försäkring halv/helår men betalar 2400 kr för min 690e. Detta på bilsport och mc. Kanske enda fördelen med att vara 30+...

Vart bor du? För mig hamnade halv på 4400:- hos Bilsport & MC.
Jag är 38 år, har haft kk i 20 år och bor i Örebro. Verkar ju helt skevt om du bor i Stockholm (enligt avataren) och får lägre premie än mig.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Jag tror att man får mycket för pengarna om man hittar en fin Honda cbr600f från 91, 92, 93 och lyckas Classic försäkra den. Visserligen är det inte en motard, men mycket hojskoj/krona lär det va... :D
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Norrland/Stockholm. Är medlem i smc också, vilket gjorde premien något billigare också.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Jag bytte i år från Suzukismärkesförsäkrning till Svedea, gick från 4800 hel/hel till 4100.. Jag trodde att min sv1000 -03 skulle bli snorbillig nu när den blev 10år gammal men det blev tvärtom. Säljaren hos suzukimärkesförsäkr. sa att dom klassat om sv:n från touring till sport. Kanske värt att kolla upp det?

Konstigt. Premien har inte gått upp nämnvärt för mig? Även om jag går in och tar prisuppgift nu så ligger jag på samma premie som ifjol.
Fast jag är ju 40+ och för såna farbröder kanske den fortfarande räknas som touring :rolleyes:
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
ktm 950 och 990 går under offroadförsäkring hos bilsport o mc jag pröjsade 3800 hel / hel 24 år.
 

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Skövde
Hoj
För många
Om det blir dyrare med stigande ålder så ja -då är det bara du....:D

Verkar ju vara motard som du är mest sugen på....testat KTM 640/660?

Yamaha XT660? Inte fullt lika rapp som en "riktig" motard men driftsäker och mkt hoj per krona. En riktigt storsäljare

BMW X-moto var samma koncept som XT660 -motardlooks men bekvämare och inte så mkt pyssel. Tyvärr är den ett riktigt sänke: tung och hopplöst undermotoriserad. Att du inte hittar någon till salu är för att den inte gick att sälja ens som ny, en riktig flopp för BMW.

Har du någonsin kört en Xmoto? :D "Motardlook men bekvämare" Min har i alla fall stenhård sadel och rejält styv i fjädringen. Sen har den ju 5 häst mer än en xt och väger 30kg mindre. Dessutom ungefär halva priset i försäkring så jag förstår inte hur xt kan vara mer hoj för pengarna... Läs gärna Bike testet, där får den plus för låga omkostnader och pigg motor

http://www.bike.se/test/mc-test/bmw-g-650-x-moto-187

Bara undrar vad grunden till dina åsikter är :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Offroadförsäkringen existerar tyvärr inte längre på bilsport & mc :(
Med tanke på ditt nick antar jag att du fyller 24 i år, så när i år? Bilsport & MC har en 24+ försäkring för de som är 24 eller över har jag för mig, den brukar vara lite billigare än basförsäkringen.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har du någonsin kört en Xmoto? :D "Motardlook men bekvämare" Min har i alla fall stenhård sadel och rejält styv i fjädringen. Sen har den ju 5 häst mer än en xt och väger 30kg mindre. Dessutom ungefär halva priset i försäkring så jag förstår inte hur xt kan vara mer hoj för pengarna... Läs gärna Bike testet, där får den plus för låga omkostnader och pigg motor

http://www.bike.se/test/mc-test/bmw-g-650-x-moto-187

Bara undrar vad grunden till dina åsikter är :tummenupp

Klart jag har, en nästan flong ny som ägaren tydligen tröttnat på...tror det var 2008.

Min upplevelse är såklart subjektiv (precis som din och Bikepiloten i det test du hänvisar till...) och det är ju skitbra att du gillar din hoj. Men i jämförelse med de motarder jag testat innan jag klev upp på xmoton (några KTM modeller och Husqvarna om jag minns rätt) så var den riktigt riktigt trött. Den kändes snöpt på något sätt....strypning? Beats me men den gav inget ha-begär alls. Ok, det kanske är orättvist att nämna xmoton i samma andetag som riktiga motarder men jag hade ingen riktigt koll på motarder just då och den såg ju riktigt cool ut....Enda plusset var att den vibrerade mindre och att jag satt skönare men i övrigt -nejtack.

Du har säkert rätt om specen på Yamaha xt660x. Försäkringskostnaden vet jag inget om men BMW brukar ju vara väldigt måttliga på det området. Oavsett: hur man upplever en hoj har ju fler bottnar än siffor. De XT jag kört har varit rätt moddade och kul att köra. Förväntar man sig en monstermotor så blir man ju besviken men i övrigt har den väldigt få svagheter för den typen av hoj.

Ska vi prata siffror så är fakta att xmoton sålde uselt i Sverige till skillnad från XTn som under många år låg på topp 3 i statistiken och fortfarande säljer ok. BMW ville ha nästan 90k 2007....uppenbarligen var det fler än jag som tyckte att Yamahan var mer hoj per krona -alldeles oavsett -5hk/+30kg

Men som sagt: det är min subjektiva åsikt, en av mååååååånga har på SH.:tummenupp:hej
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fast kikar du på motarder idag så ligger ju 625,640,660 03-06 kring 30-45k. Samtidigt får man en 690 -08 som är brutalt mycket bättre på alla plan för 40-50k. Sen hur då man kan begära så mycket pengar för en äldre hoj, ja det var en bra fråga.. Verkar som att marknaden är helt skev när det gäller äldre motarder..

Jo både Svedea och Bilsport och mc har plockat bort alla "R"-hojar ur classic försäkringen. Ringde och pratade med dem för ca 1månad sedan och denna ändring gjordes visst hösten-vintern 2012.

Mmm..ok jag tror dig. Surfat lite på Blocket nyss och det ser ju faktiskt ut som det inte hänt jättemycket prismässigt. Köpte min KTM 640 -05 för 42k 2011, helt original med väldigt få mil på mätaren. Sålde den 3 månader senare för 40. Nivån är ungefär densamma nu även om begärda priser oftare under är under 40 än över. Och att 690 ligger 5k upp ca är ju knepigt det medger jag (utan att ha järnkoll på modellen...)

Samtidigt: det är fortfarande låg aktivitet på beg mc. Nu är det en blandning av lycksökare som överprisar i hopp att någon med cash på fickan inte kan låta bli och dem som har fogden eller frugan efter sig och måste sälja. Och allt däremellan.....det kommer att bli en justering när utbudet (och efterfrågan) ökar i takt med att asfalten börja torka upp:tummenupp

Ok men det är ju bara två bolag. Bilsport och MC har aldrig varit intresserade av någon modell som luktar "sport", det är min erfarenhet. Och Svedea känns som gamla rutiner i nya kläder.

Hade som sagt mina gammelgixxers försäkrade via TH. Ingen som slog de premierna:tummenupp
 

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Tiger 800XC -13
Konstigt. Premien har inte gått upp nämnvärt för mig? Även om jag går in och tar prisuppgift nu så ligger jag på samma premie som ifjol.
Fast jag är ju 40+ och för såna farbröder kanske den fortfarande räknas som touring :rolleyes:

Du tog prisuppgift via nätet? Det gjorde jag med och fick 2367kr hel/hel (40+..) men det priset gäller inte för dom har helt enkelt inte hunnit uppdatera sin web enl. dom själva... Ring gärna och fråga.
 

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Skövde
Hoj
För många
Klart jag har, en nästan flong ny som ägaren tydligen tröttnat på...tror det var 2008.

Min upplevelse är såklart subjektiv (precis som din och Bikepiloten i det test du hänvisar till...) och det är ju skitbra att du gillar din hoj. Men i jämförelse med de motarder jag testat innan jag klev upp på xmoton (några KTM modeller och Husqvarna om jag minns rätt) så var den riktigt riktigt trött. Den kändes snöpt på något sätt....strypning? Beats me men den gav inget ha-begär alls. Ok, det kanske är orättvist att nämna xmoton i samma andetag som riktiga motarder men jag hade ingen riktigt koll på motarder just då och den såg ju riktigt cool ut....Enda plusset var att den vibrerade mindre och att jag satt skönare men i övrigt -nejtack.

Du har säkert rätt om specen på Yamaha xt660x. Försäkringskostnaden vet jag inget om men BMW brukar ju vara väldigt måttliga på det området. Oavsett: hur man upplever en hoj har ju fler bottnar än siffor. De XT jag kört har varit rätt moddade och kul att köra. Förväntar man sig en monstermotor så blir man ju besviken men i övrigt har den väldigt få svagheter för den typen av hoj.

Ska vi prata siffror så är fakta att xmoton sålde uselt i Sverige till skillnad från XTn som under många år låg på topp 3 i statistiken och fortfarande säljer ok. BMW ville ha nästan 90k 2007....uppenbarligen var det fler än jag som tyckte att Yamahan var mer hoj per krona -alldeles oavsett -5hk/+30kg

Men som sagt: det är min subjektiva åsikt, en av mååååååånga har på SH.:tummenupp:hej

Jag förstår vad du menar med att den känns sövd original. Ljuddämpande plasten i luftburken samt original avgassystem gör verkligen inte hojen rätt. Självklart har var och en rätt till sin åsikt. När jag köpte hoj stod valet mellan BMWn och XTn. Därav ville jag poängtera de punkter som fick mig att välja BMWn framför just Xtx.
Körde en xt med pc3 och GPR slipon, tyckte den gick väldigt oexakt i motorn och kändes rejält klumpig på vägen. Ingen av hojarna är rättvis att jämföra med en renodlad race motard, men så får man serva därefter också :)
BMWn är en modernare hoj med usd gaffel, radialmonterade brembo fram och alusving. Saker som verkligen märks vad gäller smidighet i jämförelse. Valet blev solklart när man kom fram till att Xtn kostade dubbelt upp att försäkra :tummenupp
 

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Sitter lite i samma båt som du(förutom att jag inte har någon hoj alls atm) och har letat hej vilt, allt från äventyrare till nakenhojar. Många av dom jag kollat på har redan nämnts. Däremot så har jag inte sett någon nämna Yamaha xj6. Råkade trilla över den för någon vecka sen och var hyffsat billig på bilsport-mc.
Ser inte allt för pjåkig ut. Har dock ingen aning om hur den är som hoj. Kan dock vara värt att kolla upp.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Offroadförsäkringen existerar tyvärr inte längre på bilsport & mc :(

Jag tänkte precis tipsa om det. Den måste vara borttagen nyligen? För det alternativet fanns när jag leta hoj förra året.

För övrigt kan jag tipsa om F800R. Förvisso inte 100+ hk, men 85hk och 85nm i kombination med en riktigt jämn och fin vridkurva ger körglädje :) Jag är helnöjd med min! Att jag sedan ger 3200 hel/hel med 24+ hos bilsport skadar inte
 
Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Du tog prisuppgift via nätet? Det gjorde jag med och fick 2367kr hel/hel (40+..) men det priset gäller inte för dom har helt enkelt inte hunnit uppdatera sin web enl. dom själva... Ring gärna och fråga.

Japp, tog via nätet. Men jag betalade också årspremien på riktigt för nån vecka sen och den var exakt samma som jag får via nätet. Men, men, den som lever får se nästa år. :brinnerup
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Du tog prisuppgift via nätet? Det gjorde jag med och fick 2367kr hel/hel (40+..) men det priset gäller inte för dom har helt enkelt inte hunnit uppdatera sin web enl. dom själva... Ring gärna och fråga.

En offert är en offert! Har du fått det priset på nätet är det det som gäller. Att dom inte har uppdaterat sin hemsida är inte dina bekymmer...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top