Tips på prisvärd integralhjälm

Någon mer som kan kommentera course raider och vindbrus ? min hjälm gör mig döv , men har inte råd med något dyrare denna sommar.
Öronproppar kostar några tior på apoteket.
 
Tro mig det hjälper inte . Icon airflite, läste den var en av de mest högljudda hjälmarna.

Önskar de i affären sagt detta :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en hjälmluva ( hjälmhuva balaklava/rånarluva, kärt barn har många namn) på huvudet under hjälmen ?
Om inte prova.
Klämmer hjälmen över öronen ?
Om inte prova om du kan sätta disksvampar där öronen är för att "täta".
Kolla på hur hörselkopor är gjorda.
Min tystaste hjälm var en KBC, klämde så på sidan av skallen att jag gav upp.
Men tyst var/är den.
 
Tro mig, du har råd. Jag har tinnitus pga bla hojkörning. Med facit i hand borde jag aldrig kört med nåt annat än premiumhjälm. Och kan du verkligen inte köpa ny hjälm, låt hojen stå om det är så illa som du beskriver.
 
Vilka öronproppar har du provat? Viktigt att de sitter rätt, och hunnit svälla ordentligt innan du tar på hjälmen så de inte flyttar på sig när du tar på den.

Kör oftast med Howard Leight Max Lite. Blir nästan knäpptyst, men de tar tid på sig att svälla. Att det är dessa jag använder är egentligen för att vi köper dessa i storpack. Hustrun använder dessa när hon jobbat natt och måste sova på dagen. Kan stå och dammsuga utanför sovrummet utan att hon vaknar.

Funderat på att testa dessa, men är lite skeptisk till hur de sitter kvar när man tar på hjälmen

Spelar ingen roll hur tyst hjälm jag haft. Kör jag ett par timmar landsväg utan proppar har jag sen ett "brus" i öronen hela kvällen/natten.
Slarvat ibland med proppar vid bankörning. Är ju inte samma vindbrus, och så korta pass....:rolleyes: Efter halva dagen är jag mer slut/trött i huvudet än om jag kört med proppar.
 
Bäst och hyfsat billiga för mig är silkonpropparna som säljs på Apoteket Hjärtat.
 
Vilka öronproppar har du provat? Viktigt att de sitter rätt, och hunnit svälla ordentligt innan du tar på hjälmen så de inte flyttar på sig när du tar på den.

Kör oftast med Howard Leight Max Lite. Blir nästan knäpptyst, men de tar tid på sig att svälla. Att det är dessa jag använder är egentligen för att vi köper dessa i storpack. Hustrun använder dessa när hon jobbat natt och måste sova på dagen. Kan stå och dammsuga utanför sovrummet utan att hon vaknar.

Funderat på att testa dessa, men är lite skeptisk till hur de sitter kvar när man tar på hjälmen

Spelar ingen roll hur tyst hjälm jag haft. Kör jag ett par timmar landsväg utan proppar har jag sen ett "brus" i öronen hela kvällen/natten.
Slarvat ibland med proppar vid bankörning. Är ju inte samma vindbrus, och så korta pass....:rolleyes: Efter halva dagen är jag mer slut/trött i huvudet än om jag kört med proppar.

Har Alpine som ska sänka 25db. Det funkar så att jag kan köra. Men med tanke på min hjälm har runt 110db vid 120km/h så blir det ändå och byta hjälm.

Course raider 2.0 verkar ju vara en godkänt hjälm. Så har lust att pröva. Annars finns hcj i70 som ett dyrare alternativ.

Min hjälm just nu går knappt finköra med då ljudet blir för högt redan vid 70-80km/h


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Min HJC 90 är överjävligt brusig.
Är nog Schubert man ska titta på om an vill ha det tyst.
 
Min HJC 90 är överjävligt brusig.
Är nog Schubert man ska titta på om an vill ha det tyst.

Ja tror dig, fasen ville ha den nya Schubert C5 med sena integrerat Intercom. Men blir runt 9000kr :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hjc Rpha 91 nya modellen slår Schubert och i testet var det tystaste hjälmen de testat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hjc Rpha 91 nya modellen slår Schubert och i testet var det tystaste hjälmen de testat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är den prisvärd ?
Sedan återstår bara frågan om den passar ditt huvud ?
Och vad du tycker om den i trafiken ?
Hur klarar den regn och låga temperaturer ? (den dimmar väl inte igen)
Hur tyst tycker du den är ?
För ljudtester, jag är väldigt nyfiken på hur man gör. Det är ju egentligen enkelt göra en tyst hjälm.Det räcker ju med att den klämmer så mycket över öronen så det blir TÄTT.
Som min KBC på min (rund)skalle.
Vilket tyvärr gör att jag inte frivilligt har KBC'n på huvudet längre än någon timme.
Vilket uteslutar KBC'n för mina MC-turer.
 
Last edited:
Är den prisvärd ?
Sedan återstår bara frågan om den passar ditt huvud ?
Och vad du tycker om den i trafiken ?
Hur klarar den regn och låga temperaturer ? (den dimmar väl inte igen)
Hur tyst tycker du den är ?
För ljudtester, jag är väldigt nyfiken på hur man gör. Det är ju egentligen enkelt göra en tyst hjälm.Det räcker ju med att den klämmer så mycket över öronen så det blir TÄTT.
Som min KBC på min (rund)skalle.
Vilket tyvärr gör att jag inte frivilligt har KBC'n på huvudet längre än någon timme.
Vilket uteslutar KBC'n för mina MC-turer.
Om du bara kan ha hjälmen någon timme så är det nog något annat som knasar. Jag kan ju gå runt en hel dag med Peltor-hörselskydd, eller en dag i skogen med sågarhjälmen på mig, utan att få ont i huvudet.

Det handlar ju inte bara om hög presskraft mot skallen för att få en hjälm tyst, bruset som hjälmen själv skapar letar sig in ändå. Du kan ju testa det med ett par riktiga hörselskydd bredvid en vinkelslip kontra någon som knackar direkt på kåporna.
 
För helvete! Nu blir jag arg på riktigt. Hjälmen ska sitta bra på skallen och vara godkänd. Köp inte nåt på nätet som verkar bra utan besök en seriös handlare som kan hjälpa till att prova olika hjälmar. Är de just seriösa förstår de att du inte vill betala en massa utan kan visa hjälmar med lägre pris, men nöj dig inte förrän hjälmen sitter bra. Det är två saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra och bra stövlar för att skydda fotlederna. Fotleder går lätt sönder och är svåra att laga. Händer är inte alls lika viktiga.

Så ska man ha ryggskydd också. Det är tre saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra, bra stövlar och ett ryggradsskydd som sitter still över ryggraden.

Det kan ju hända att smällar kommer framifrån också så ett skydd för bröstkorgen kan vara bra. Det är fyra saker som är viktiga när man ska köra mc: hjälm som sitter bra, bra stövlar, ryggradsskydd och ett bröstskydd.

Eftersom nyckelben är bräckliga kanske man ska ha en ordentlig skyddsjacka...
- Ja pappa.

?
 
Vilka öronproppar har du provat? Viktigt att de sitter rätt, och hunnit svälla ordentligt innan du tar på hjälmen så de inte flyttar på sig när du tar på den.

Kör oftast med Howard Leight Max Lite. Blir nästan knäpptyst, men de tar tid på sig att svälla. Att det är dessa jag använder är egentligen för att vi köper dessa i storpack. Hustrun använder dessa när hon jobbat natt och måste sova på dagen. Kan stå och dammsuga utanför sovrummet utan att hon vaknar.

Funderat på att testa dessa, men är lite skeptisk till hur de sitter kvar när man tar på hjälmen

Spelar ingen roll hur tyst hjälm jag haft. Kör jag ett par timmar landsväg utan proppar har jag sen ett "brus" i öronen hela kvällen/natten.
Slarvat ibland med proppar vid bankörning. Är ju inte samma vindbrus, och så korta pass....:rolleyes: Efter halva dagen är jag mer slut/trött i huvudet än om jag kört med proppar.
Kanske lite i senaste laget att kommentera dessa, men jag köpte faktiskt just ett par av dessa proppar nyligen. Tack vare det underbara vårväder vi haft i mars så har jag inte hunnit testa dem särskilt mycket, men de funkar väldigt bra i hjälmen, den röda "handtagsdelen" (eller vad man nu ska kalla den delen som sticker ur som man drar i för att ta ur dem ur öronen) är helt silikonmjuka och försvinner fint in vid örat och proppen stannar kvar när man tar på hjälmen. Så mitt första utlåtande är klart godkänt, men det återstår att se hur det känns efter några längre turer. Brukar annars köra med de klassiska gula propparna, det brukar funka finfint.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top