Tips på prisvärd integralhjälm

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Dessutom har PostNord fn. tullhanteringstider på en månad +...
Så hoppa UK
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Dessutom har PostNord fn. tullhanteringstider på en månad +...
Så hoppa UK
Det stämmer inte generellt. Då har du tyvärr haft enorm otur av någon anledning. Ett par dagar tar PostNord på sig och ja, jag (och även bekanta) har fått hem under året från tex. England ett otal paket och det senaste igår ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Bara för att krångla till det:
Hitta en engelsk säljare som skickar från Nordirland så blir det det bästa av två världar, Engelsk momsfrihet på hjälmen och inga importkostnader i Sverige.
Från Mainland UK tillkommer tull och moms och moms beräknas på varans pris + frakt + tull.
Tullverket har kalkylator som visar tullkostnaden för olika varor.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
För priskänsliga rövare är det "bästa" att gå till en handlare och pröva och sen beställa samma billigare på nätet. Sitter en Biltemahjälm bra på skallen så köp, så illa är det inte.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har varit helnöjd med mina HJC, senast en FG-17 som jag önskar fortfarande fanns att köpa
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag har en HJC FG-ST med inbyggt solvisir och pinlock, mycket nöjd med den. Dock fick jag göra en specialare för att den skulle passa riktigt bra, storlek S på hjälmen och storlek M på kindkuddarna.
 

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
Sökte runt lite om detta för ett tag sen och som jag förstått det räknas UK nu som ett land utanför EU, vilket innebär att svensk moms under alla omständigheter skall läggas på varan vid import (läggs normalt på av transportföretaget). Vad gäller tull gäller också principen att detta skall betalas, även om tarifferna varierar mellan olika varor och här kan de ev vara vissa typer av varor som har ingått i förhandlingarna och fått lägre tull eller blivit tullfria. Men momsen lär man inte slippa oavsett, plus administrationsavgift som posten tar ut.

slutsats: knappast värt att beställa hjälm från UK längre
Stämmer, beställde reservdel från England nyligen. Reservdelen kostade 15 Pund, frakten 15 Pund, importmoms 54kr , deklarationsavgift 75kr
varav 15% moms på deklarationsavgiften.
 
Last edited:

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Skumt. Har ett paket som skickades 26 januari. Tullhanteras sedan 7 februari.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
LS2 FF397. Inbyggt solvisir och pinlock. Tyst och bekväm. Bra pris. Finns headset att köpa till för en tusenlapp
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
LS2 FF397. Inbyggt solvisir och pinlock. Tyst och bekväm. Bra pris. Finns headset att köpa till för en tusenlapp
En 397 med silvervisir ska det vara... ? Vad för headset för 1K? Funderar på att falla till föga. Senast jag hade högtalare i hjälmen var med en Sony Walkman och man fick gröpa ur frigoliten i hjälmen för högtalarna ? Så har du ett bra tips på lättinstallerade till den hjälmen tar jag det gärna så jag kan lyssna på musik.

received_860626521456754.jpeg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Någon som äger en LS2 FF390? Och synpunkter?
Hur du nu än gör så prova och känn vilken du gillar mest och sitter bra på din skalle. Jag har under lite över 1 års tid köpt/provat runt ett 15-tal hjälmar. Anledning nån slags köpmani och alltid hittar man någon med en trevligare färgsättning. Ta tex. Shoei AIR GT2 som de flesta lovordar. Funkar inte alls för mig. Sen 70-talet har alltid Nolan varit bäst för min skalle men deras hjälmar är inte "balla" tillräckligt i mitt tycke. Problemet är att det tar en stund komma underfund med vilken hjälm som passar just en själv och för mig är det en pågående dyrköpt historia utan slut som det verkar då jag även vill ha en ball färgsättning ??
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En 397 med silvervisir ska det vara... ? Vad för headset för 1K? Funderar på att falla till föga. Senast jag hade högtalare i hjälmen var med en Sony Walkman och man fick gröpa ur frigoliten i hjälmen för högtalarna ? Så har du ett bra tips på lättinstallerade till den hjälmen tar jag det gärna så jag kan lyssna på musik.

View attachment 459107
kostade visst 1400kr. Jag kör med denna. Lätt att installera, anpassad för din hjälm och funkar kanonbra. Det är Sena som tillverkar.

Någon som äger en LS2 FF390? Och synpunkter?
Jag har en FF390. Helt ok hjälm till bra pris. Köpte en FF397 för ett par år sedan och det är ett jäkla uppsving. Mycket tystare och bekvämare. Inbyggt solvisir och pinlock var inkluderat. Bättre ventilation i 397. Kostar bara ett par hundralappar mer så tycker du ska satsa på den.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
kostade visst 1400kr. Jag kör med denna. Lätt att installera, anpassad för din hjälm och funkar kanonbra. Det är Sena som tillverkar.
Merci ? Är väl Sena som har till Shoei också tror jag mig hört så blir kanske två. Suger hästpung på dessa "nymodigheter" och har inte GPS heller utan kör alltid charmigt vilse som RC på våra gruppkörningar vilket faktiskt uppskattas ?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Beställde just en Course Raider 2.0 på Xlmoto nedsatt till 600 kr. Satt superbra. Ta mig fan lika skön som min Shoei för 5 ksek. Åk o prova.
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Provade en LS2 i höstas för att dom såg snygga ut. Har aldrig provat en sån obekväm hjälm tidigare. Köpte en HJC RPHA 70 tillslut. Sitter fint fortfarande.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Någon mer som kan kommentera course raider och vindbrus ? min hjälm gör mig döv , men har inte råd med något dyrare denna sommar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top