Tips på placering och val av bromskontakt

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Postar här också har ungerfär samma fråga i min byggtråd men kanske nån annan läser här, nån som har tips på hur man skall placera bromskontakten då det ser ut så här?

Har tillgång till två kontakter med fjäder den ena som är originalkontakten sluter då den dras och den andra köpt på eBay bryter då den dras. Hade hoppast att kunna placera kontakten på staget men det är väldigt liten rörelse därom man inte skall ställa väldigt stort spel på pedalen vilket jag inte gillar. Det enda som jag kommer på är att montera kontakten nånstans runt axeln till svingen och sen koppla fjädern i framkanten av pedalen för att få nog med rörelse men det blir ju allt annat än snyggt så.

Nån som har tips på nåt snyggare montering eller tips på nån annan kontankt som man kunde använda för att få det hela lite diskretare.

Så här ser eländet ut.

Du skulle kunna ha en micro-switch bakom fotpinneplattan med en plåttunga som går till pedalen.

Funderar på nån microbryrare men vad ska man ha för att den ska tåla väder och vind?

Nu fick jag helt plötsligt mycket tid att fundera ut en lösning på detta, jag halkade bröt handleden i onsdags så att fixa ihop hojen och besikta den lär dröja några månader till :(

Tror jag testar göra ett plåtbleck (hur man nu gör det med en hand) som jag skruvar fast i kulledens bult och böjer blecket så det kommer på baksidan av fästplattan till fotpinnen och sen monterar jag en mikrobrytare på baksidan av fästplattan för och låter blecket ta i microbrytarens arm. Tänker att jag gör en lös fästplatta för mikrobrytaren som skruva antingen i bulten till bromsstoppen eller i bulten till fotpinnen för att underlätta att justera in det hela mot varandra.

Tänker att jag testar med en sån här mikrobrytare https://www.kjell.com/se/sortiment/...ikrobrytare/mikrobrytare-1-pol-rullarm-p36030 så får man väl se hur länge den håller eller om man om måste ha nåt bättre som är mer tåligt för väder och vind.

Nu fick jag helt plötsligt mycket tid att fundera ut en lösning på detta, jag halkade bröt handleden i onsdags så att fixa ihop hojen och besikta den lär dröja några månader till :(

Tror jag testar göra ett plåtbleck (hur man nu gör det med en hand) som jag skruvar fast i kulledens bult och böjer blecket så det kommer på baksidan av fästplattan till fotpinnen och sen monterar jag en mikrobrytare på baksidan av fästplattan för och låter blecket ta i microbrytarens arm. Tänker att jag gör en lös fästplatta för mikrobrytaren som skruva antingen i bulten till bromsstoppen eller i bulten till fotpinnen för att underlätta att justera in det hela mot varandra.

Tänker att jag testar med en sån här mikrobrytare https://www.kjell.com/se/sortiment/...ikrobrytare/mikrobrytare-1-pol-rullarm-p36030 så får man väl se hur länge den håller eller om man om måste ha nåt bättre som är mer tåligt för väder och vind.

Vad är funktion ON/ON ? vilket är hur Kjell beskriver ovan !
Intressant är att BMWs originalkontakt kostar ca 600kr (!) (Josef #4) vilket väl är priset för en microbrytare som tål utomhusanvändning.
http://www.hellamarine.com/en/technology/ip-protection/
ELFA har ett antal med IP67 IP6K7 men för vackert väder / engångsbruk duger väl vad som helst. :D

Annars för IP67 / IP6K7 och minst 1A
https://www.elfa.se/sv/komponenter/...ominell+ström=50+mA&filter_Nominell+ström=6+A

tex
https://www.elfa.se/sv/mikrogapstro...&page=5&origPos=358&origPageSize=50&simi=97.0

Visste inte att man kunde få sådana här för annat än inomhus bruk, kul lära nytt :)

PS Att en pryl tål vatten "IP67" (kedjor av molekyler som häftar i varandra) betyder inte att den tål vattenånga (en enda mycket liten molekyl, molekylvikt 18, jämför kväve 28, syre 32) det här betyder att förvaras / används något i fuktig miljö kan det så småningom finnas (kondens)-vatten innanför höljet. Så det är ingen bra ide låta något stå ute året runt i fuktigt klimat. DS

Last edited:
Var till Luleå igår och köpte då mikrobrytaren hos Kjell & CO så den får i alla fall duga till att börja med eller användas som mockup vid tillverkningen av fästet för brytaren och blecket som skall påverka den. Det är den on-on, momentan så funktionen går att ha som man vill antingen att bromsljuset skall tändas då armen släpps eller trycks in, dock blir det ett oanvänt stift på brytaren. Kjell brytaren känns väldigt distinkt i funktionen och frågan är ju hur otät den är, är den bara nog otät så kanske den luftar ut eventuell fukt ur brytaren. Kan inte heller tänka mig att det är helkritiskt med lite fukt i brytaren, givetvis får man ju fort spänningsfall om det blir oxid och skit men det är ju i alla fall hyfsad spänning och ström som går över brytaren ca 14V och 1.5A.

Googlade mikrobrytare och IP67 och hittade då denna http://www.ebay.com/itm/201685958240?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT den verkar ju vara av liknande modell men IP67 så den lär ju vara något bättre för väder och vind och den verkar ha samma avstånd på fästhål som kjell brytaren har så den lär ju passa, Omron brytaren finns också hos elfa men då kostar den det dubbla innan man har den hemma till dörren.

Undrar verkligen hur täta de små brytarna som sitter i tex frambromsen på hojarna är kan inte tänka mig att det är superkvalité av gastät slag på dessa, troligt är väl att det är nånstans runt IP67.

Nu gäller det bara att tillverka fästet för mikrobrytaren med en hand, bör gå med en hel del tjurighet.

BMWs variant var mycket seriöst tätad men normalt sett brukar strömställare och brytare till hojar vara väl ventilerade och med kontaktytor som jag antar är tänkta att vara tåliga mot fukt. Förr var ju även kontaktdon på hojar normalt sett otätade.

Efter lite tjorvande fick jag loss axeln till svingen och plattan på bromssidan med en hand, munnen och knäna.

Nåt sånt här tänker jag mig det hela, en plåttunga skall sticka ut under kulleden och sen får den påverka armen till brytaren. Brytaren kommer att placeras på en lös fästplåt som skruvas i bulten till fotpinnen för att kunna justera läget och vinkeln på brytaren. Tack för att ni fick in mig på mikrobrytare.

Så här blev det, lite puts av aluminiumblecket och färg på resten grejerna så blir det nog okej.

Orsaken till att jag har brytaren ganska långt bak och sen blecket bakåt och vinklat är för att få utväxling så att pedalen inte behöver röras mycket innan bromsljuset tänds, sen inbillar jag mig att det är bättre om blecket möter rullen på brytaren mer ovanifrån. Nu ska jag bara försöka få tillbaka det hela på hojen för ett sista test.

Än en gång tack till er som fick in mig på detta spår med mikrobrytare, då detta blev en diskret montering av bromsljuskontakten.

Så här blev det.

Tackar så mycket för den positiva kritiken. Kan säga att det varit ett tidsödande projekt att utföra med bara en hand då vänstern är paketerad i gips men det gick ju. Fast å andra sidan har jag ju en hel del tid nu så det spelar ju ingen roll nu.

En miss blev det och det var att flatstiften på mikrobrytaren kom lite för långt fram så den tog i röret på ramen, tror dock inte att man kan flytta mikrobrytaren mer bakåt för då tar den i skruven till bromspedalstoppen. Löste sig genom att klippa av stiftet som inte används och vinkla ner flatstiftet som tog i ramen då fick jag 3-4 mm spelrum not ramen, funderade ett tag på att även kapa stiftet som skall användas och löda fast kablarna direkt på flatstiften.

Tack än en gång för idêerna om att använda mikrobrytare.

Så här ser det ut på hojen testat och klart att så det lyser då man bromsar, hyfsat diskret blev det:)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna