Köpråd & tips för Aprilia RS250.

Någon som vet någon som kan laga en RS 250 tank??Den plana ytan som ska täta bensinkranen med en o-ring är så intrycket att den inte är tät där..Har en ide att lösa det på men väldigt krånglig...
 
Någon som har 2 std ljuddämpare till RS 250 att sälja? Tänkte använda dom till mitt bygga för SFRO ljudproven..
 
Det går nog att ordna har 2 Par ( tydliga tecken på att de varit med om litta rajsing.)

Fula går bra..ler..bara det inte är hål rakt in i dom
Ps. en std RS 250 är väl ganska tyst?? Aldrig hört någon..
 
Last edited:
Fula går bra..ler..bara det inte är hål rakt in i dom
Ps. en std RS 250 är väl ganska tyst?? Aldrig hört någon..

Jag provade med att byta ut originladämparna på min Aprilia RS250 mot ett par original Honda RS250 och noterade ingen märkbar skillnad. Dämparna var båda av samma typ, skillnaden låg i dämparmaterialet. Jag vet inte vad som ligger i en Aprilia originaldämpare, antagligen något mer beständigt och betydligt tyngre än den glasull som ligger i en Honda originaldämpare. Jag antar att den stora skillnaden i ljudvolym ligger i luftburkens och avgaspipornas material och utformning.
 
Jag har ett Aprilia RS 250 chassi med en RG 500 motor som ska bli en godkänd gathoj.Då behöver jag göra en SFRO ljud-besiktning.Jag har Jolly Moto rör på med lite omgjorda Jolly ljuddämpare om sitter med 3 bultar med samma mått som RS 250.Jag har 2 RS ljuddämpare, dom är betydligt längre än Jolly.Det ser ut som dom har en kort kammare först sen är dom genomströmningsljuddämpare med perforerade rör.
Vid ljudtestet kör man inte så hårt med motorn.Håller 50 km på 3:an och sen håller dom fullgas en kortare bit.
Så hur får jag ljuddämparna tystare och luftfiltren??
Kom gärna med ideer.
Kan ju sätta dit vanliga raka rör med stora ljuddämpare,motorn kommer inte gå så bra utan expansionskammare men det kanske är ett sätt?
Får mycket plats att använda till ljuddämpare om jag använder raka rör istället för expansionskammare...
 
Någon som vet någon som kan laga en RS 250 tank??Den plana ytan som ska täta bensinkranen med en o-ring är så intrycket att den inte är tät där..Har en ide att lösa det på men väldigt krånglig...
Tanken är så illa gjuten därför sitter det en sådan FET o-ring som standard för att täta ! Jag har 3 st 98 tankar och alla är lika insjunkna vid krananslutningen men 97 tanken är betydligt jämnare. Lät oxå tillverka en anslutning för pingle kran då original går trögt och och läcker !Tyvärr så måste man använda original o-ring för
att kranen ska täta.
 
Fula går bra..ler..bara det inte är hål rakt in i dom
Ps. en std RS 250 är väl ganska tyst?? Aldrig hört någon..
Jag körde för några år sedan med min helt STD aprilia RS250 i GP250 klassen, de tävlingar som går som supportklasser vid klassictävlingar.
Samtliga förare i klassen kallades in till extra ljudmätning. Jag rullar bort till besiktningen och frågar om även jag med min STD aprilia var tvungen att ljudmäta min maskin.
Ja, fick jag till svar, alla ska mätas, samling vid rondellen kl 13!
Okey, svarade jag, det går säkert bra, men föresten, undrade jag till besiktningsmannen, har du tänkt på att min motor är igång under hela vårt samtal, och att du inte hört den?
Motorn gick så tyst att han inte ens hört, att den var igång under vårt samtal.
Med den mätare som fanns kl 13, hade jag 97 DB vid det varvtal de efterfrågade. Orginal dämpare, avgasrör, luftburk, ca 750 mil på mätaren.
Aprilian är numera såld, via en kontakt här på sporthoj, så nu har jag bara en RS250 kvar......
 
Ny fråga..
Någon som vet vad det är för signal till varvräknaren på en RS 250? Dom flesta jag vet har en jordande puls som även brukar gå till tändspolarna.
Jag har en RG 500 motor med tillhörande tändning i min RS ram men får inte varvräknaren att funka.
 
sitter och försöker lista ut var den plockar signalen ifrån .. det enda man ser i kopplingsschemat är att varvräknaren får sin signal från " Control Electonic Unit" och att det finns en Front and Rear Cylinder pickup..

jag misstänker att den plockar signalen men en utav pickuperna, skickar den till styrdone och sen till varvräknaren. schema rs250.jpg
 
Vad jag ser så går en vit/lila kabel från cdi:n 7 upp till varvräknaren.Går in som kabel 10 på kontaktstycket till instrumentbrädan.Men får inte fram vad det är för signal..
 
Hej, förhoppningsvis är det okej att skriva det här men jag har en Aprilia RS 250 -97 till salu.
Limited Edition nr 273. =)
Vad tror ni att den är värd idag? Inte en repa, i silver, ca 2000 mil, allt fungerar på den. Jag har personligen ägt den i två år och knappt kört den något, ett impulsköp som frugan tvingar mig att sälja.
Extra delar hänger med i köpet.
Ej registrerad i Sverige men den nya ägaren kan ta och göra det, innehar alla papper osv. Gatu reggad utomlands. Förnyade senast försäkringen och skatten där (mkt billigare än här).
Vore intressant att veta.
 
Last edited:
På vänster styrhalva så sitter all el för blinkers,tuta,hel och halvljus..Nån som har en sådan att sälja!!(vad det dom?,Kommer inte på det) Mitt byggde välte i garaget och lyckades slås sönder helt!!
 
Tjo...det råkar inte va någon som har en orginal mutter till pinnbultarna över? som de kan tänkas sälja...har alla mina men en är lite skadad så det läcker vatten där. Kollar lite här innan jag köper från ebay.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top