Tips på on/offroad - smidig och hyffsad effekt

800 GS väger 20-30 kg mer än en KTM Adventure, BMW är oärliga om sina vikter.
Satsa på en Adventure eller en 690 eller en Super Enduro.

Well, det är ju två olika hojar med olika motorer. KTMen vinner poäng offroad och BMWn onroad.

Är på inget sätt BMW fantast, men en sak som de lyckas med är ju att få den att hålla, gång efter gång. Något KTM lyckas mindre bra med, oavsett.
Hondan ser hemsk ut, pungt.

Men vad är det för fel på er? Är ni totalt handikappade eller vad är det frågan om? Om man är normalt funtad - hur svårt kan det vara att lära sig var några knappar sitter? "Startknappen sitter för högt upp"?!!? Vad är problemet? Får du inte igång hojjen? Blinkers? Det är två stora jäkla paddlar som är svåra att missa.

Det är inte hojen det är fel på, det kan jag säga med en gång........

De e visst hojen det är fel på.
Man har ju handskar på sig när man ska starta och kanske vill ge lite gas samtidigt,prova det.
Paddlar ja,men när man ska stänga AV skiten måste man hitta en knapp som ska tryckas UPPÅT,right?
Bängt system :fakta

Jag tycker det är att gnälla på ytterst små detaljer.

Bra då vet vi.

Är ni totalt handikappade eller vad är det frågan om? Det är två stora jäkla paddlar som är svåra att missa.

Stora regalge annorlunda placerade.. låter som en handikappsanpassning så det kanske hade underlättat.

Betr startknappen har jag aldrig hört talas om att den skulle vara ett problem. Var har du läst det?

Det är eget tycke att startknappen bör vara lättillgängligare framförallt på en cykel som lider av tjuvstoppsjukan. Att den är ryckig framgår av många. Från SOE och Bmw forum:

"- Motorn är svår att moderera mjukt vid stående körning. Men det märks bara i svårare partier."

"Ettan är lite väl hög så det är lätt att få tjuvstopp. Och då är det kört."

"MEN den ryckte förbålt vid gas av/på och saknar kraft"

"Rycken vid av/på beror delvis på att alla ex jag stött på har feljusterad gasvire. Min behövde spännas upp mer än 10 mm! Men du har ändå rätt. Vid trixig körning i låg fart krävs lite kopplingsslir för att få smidig framfart."

"Insprutningens på/avslag kändes som det kunde bli bättre. Jag fick en känsla av att sitta på en mindre maskin än vad det faktiskt är,"

"Ryckningarna vid på-/avslag, som jag tyckte var illa på min XR650, var banne mig värre på 800GS. Man undrar ju om utvecklarna av insprutningen provkört hojen överhuvud taget."

När man bedömder en hoj är det körbarheten/ekonomi/körglädje som skall komma i första rummet.

Då får du väl slänga in en motion så får vi se om det lagstiftas.

Inte om startknappen EVENTUELLT sitter 5 mm för högt upp på styret.

Snarare ett par cm men det där med avståndsbedömning kan ju vara svårt.

Trams tycker jag.

Bra då vet vi.

Läste även någon tråd där det diskuterades om att bygga om 800 gasrulle till 600 eller något i den stilen, där var det flertalet som påpeka samma problem med tjuvstopp och vurpa eller nära på.

Vikten diskuteras ganska flitigt också, den en spec på tomvikt, körklar, fulltankad = 207 kg men är vägd till 223kg i det utförandet, lite väl påtaglig skillnad kanske. Citat från Bmw forumet:

"BMW anger vikten till 207 kg "nästan fulltankad" vilket bör betyda runt 215 kg med full tank inkl ABS och centralstöd. Återstår c:a 8 kg fusk alltså.

Rent subjektivt så upplevs F800GS lättare än 223 kg. På grusväg alltså. Till offroad är den åt helvete för tung."

Har du kört NÅGON av hojarna? Det du skriver ovan tyder inte på det. Ändå sitter du och ondgör dig över detaljer, som du förmodligen inte ens hade noterat själv? Hondan är säkert en bra hoj, men hur kan du gissa att den "känns" mest robust? Vad utgår du ifrån då?

Haha ja du, vad tyder på det lite mer specifikt? Jag har provkört 650 vilken för upplysnings skull har samma placering på reglagen som 800 och det är det jag har påpekat. Däremot har jag bara klämt och provsuttit på 800 och XL700V vilket var fördel till Honda i robusthet, Bmw´n nackdel var väl plastig samt snålt skyddad undertill. Sen ger naturligtvis provkörningen det fulla intrycket men det visar sig förhoppningsvis i veckan som tidigare nämt.

Ut och provkör BÅDA hojarna, sen kan du börja tycka.

Och det känner du för att bestämma om för att? :tummenupp

I said good day! :glömdet

Är på inget sätt BMW fantast, men en sak som de lyckas med är ju att få den att hålla, gång efter gång. Något KTM lyckas mindre bra med, oavsett.
Hondan ser hemsk ut, pungt.

Skojar du ?

har länge varit sugen på en 1200 GSA
men det som gjort att jag inte köpt en hittills är bristande kvalité

däremot har tex 1150 BMW
och äldre modeller byggt upp ett väldigt bra rykte
om bra kvalité och hållbarhet

fast det ryktet håller BMW nu på att arbetar bort

Last edited:
Skojar du ?

däremot har tex 1150 BMW

å andra sidan har dom börjat tillverka motorcyklar som man kan tänka sig att köpa :hihi

"- Motorn är svår att moderera mjukt vid stående körning. Men det märks bara i svårare partier."

"Ettan är lite väl hög så det är lätt att få tjuvstopp. Och då är det kört."

skulle jag köra mycket offroad skulle jag dreva ner den.

"Insprutningens på/avslag kändes som det kunde bli bättre. Jag fick en känsla av att sitta på en mindre maskin än vad det faktiskt är,"

Kan bero på avgaskraven, såg någon som monterat PCIII och var nöjd.

Då får du väl slänga in en motion så får vi se om det lagstiftas.

Det har dom redan uppfyllt, i alla fall på 800:an

Vikten diskuteras ganska flitigt också, den en spec på tomvikt, körklar, fulltankad = 207 kg men är vägd till 223kg i det utförandet, lite väl påtaglig skillnad kanske. Citat från Bmw forumet:

"BMW anger vikten till 207 kg "nästan fulltankad" vilket bör betyda runt 215 kg med full tank inkl ABS och centralstöd. Återstår c:a 8 kg fusk alltså.

Rent subjektivt så upplevs F800GS lättare än 223 kg. På grusväg alltså. Till offroad är den åt helvete för tung."

väger den 223kg? då är det verkligen 223 lätta kg.

Framgaffeln är inte gjord för offroad.

Last edited:
Skojar du ?

däremot har tex 1150 BMW

Det är många som fått problem med slutväxeln i kardan på sina 1150...

Och Nej, jag tänker inte promota KTM bara för att jag kör det.
Var och en får göra sina val.

Mitt intryck av F8GS...

Då jag provkörde i F8GS i våras så upplevde jag den som hyffsat smidig och den gav ett lätt intryck gentemot min tidigare 950 adventure. Den är välbalanserad.

Det fanns mycket som jag inte gillade med F8GS, bla framgaffeln, som jag inte tycker duger på en offroadhoj. Det finns en lösning med cartridge-insatser(BI-turbo) som tydligen skall vara mycket bra för hojen köregenskaper.

Klonkig växellåda, klent kopplings och bromsgrepp, klen brompedal och växelpinne är andra saker jag inte gillar på hojen. Orginalsadeln är skit.

Vid aktiv/stående körning var det svårt att få grepp med knäna om tanken, knäna ville liksom glida bak, bakom tanken, nu är jag 190 lång och det är väl kanske möjligt att en kortare förare har lättare att få ordenligt grepp om tanken.

Som rese/touringmaskin/pendlarhoj så är jag övertygad om att F8GS är en kanonhoj, även för enklare grusvägsbus, men då vi börjar snacka sämre grusvägar, traktorvägar och stigar, ja då finns det andra bättre alternativ.

Räkna med minst 10-15 lakan i extra utr. också.. riktiga däck, hasplåt, kraschbågar, komfortsadel, handtagsskydd osv...

Valde bort den snabbt då jag ansåg att den inte vara ett tillräckligt bra alternativ för den typ av körning jag gillar.

Beträffande transalpen så har den ingenting med offroad att göra längre, för tung, massa ömtålig plast osv.. det är en pendlarmoppe.

Ta och kolla in tenere 660 också, jag tror att det åtminstone är ett bättre alternativ än transalpen...

Och det känner du för att bestämma om för att? :tummenupp

Jag stör mig ytterst myckt på när någon som inte ens är torr bakom öronen reggar sig här i april 2009, kör nån 650 nånting, och dessutom väljer namnet "Brute Force". Det är skrattretande.

Att du dessutom sen har mage på att skriva spaltmeter om modeller som du knappt vet något om är fan rena fjanteriet.

Lär dig köra hoj, prova hojarna, istället för att läsa spaltkilometer och gnälla över skitsaker.

Nicke Lilltrolls inlägg ovan andas iaf kredibilitet, eftersom jag råkar veta att han är en kompetent hojförare som åtminstone vet vad han snackar om.

Så. Shut it!

väger den 223kg? då är det verkligen 223 lätta kg.

Den väger 185 torr och 207 tankad.
Var har ni fått 223 ifrån? Verkar väldigt märkligt att de skulle "fuska" 16 kilo?

223 kilo näger nästan min, och jag har svårt att tro att 800:an skulle väga lika mycket.

Last edited:
Jag stör mig ytterst myckt på när någon som inte ens är torr bakom öronen reggar sig här i april 2009, kör nån 650 nånting, och dessutom väljer namnet "Brute Force". Det är skrattretande.

Att du dessutom sen har mage på att skriva spaltmeter om modeller som du knappt vet något om är fan rena fjanteriet.

Lär dig köra hoj, prova hojarna, istället för att läsa spaltkilometer och gnälla över skitsaker.

Konstruktivt svar... då vet jag vart ribban ligger och slipper lägga någon vikt på dina kommentarer framöver. Vart har jag skrivit spaltmeter om modeller jag inte vet något om? Jag har skrivit frågor (trådens syfte upplysnings skull) samt klankat ned på reglagen som jag har testat och haft åsikt om hojens robusthet. Det fyllde inte ens en halv sida. Fail! Jag läser gärna och mycket, pröva man kan lära sig något även där.

Sen verkar du känna mig bra eftersom du både vet hur jag kör, hurvida jag är torr bakom öronen och så måste man tydligen varit reggad här länge för att... ja för att vadå?

Det är liksom meningen att det ska vara skrattretande, du är möjligen den ende som beviserligen inte inser ironin med min avatar och användarnamn, sen hurvida man finner det som humor eller ej må så vara men det frågar jag inte dig om.

Den väger 185 torr och 207 tankad.
Var har ni fått 223 ifrån? Verkar väldigt märkligt att de skulle "fuska" 16 kilo?

Tidningen Bike vägde den vid sitt test till 223kg, har du vägt den?

Sen om jag eller någon annan finner något dumt konstruerat eller annat så tycker vi så och har skrivit varför vi tycker så, att du inte gör det eller tycker att det är "trams" är totalt ointressant. Hade du skrivit lite mer informationsrikt att du tycker si eller så pga att osv som någon faktiskt kan ha användning av så hade det varit en helt annan femma. När jag skapar en tråd där ämnet är en eller flera frågeställningar så ser jag till att vara aktiv i den för att få ut så mycket som möjligt om det jag faktiskt undrar över, annars känns det lite bortkastat.

Visst ska det provköras men detta är ett bra komplement på att få information och lära sig vilket du möjligtvis inte tycker men även det är inte intressant i sammanhanget. Chatta får du gärna göra med någon annan.

Last edited:
Är ni verkligen så snabba att ni hinner starta om motorn med startknappen (om den är rätt placerad) innan själva hojjen stannat?
Imponerande.

Dina inlägg i den här och andra trådar talar för sig själva och behöver inte vidare kommentarer faktiskt.

Du är snart i paritet med han SuzukiLover.

Ett smakprov:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3716294&postcount=62

Jahapp? Att besvara tråden i bästa fjuniscommunity anda känns befogat då förstår jag, det ger inte intryck av att vara den vassaste kniven i lådan. Men nu har du bevisat dig med åsikter värt vatten redan medans så gott som samtliga andra som svarat håller sig till ämnet och skrivit saker värda att läsa, du ligger under med 18-1 på den punkten. Tag lärdom eller protestera i tystnad om det fortfarande är OT eller utan substans.

Är ni verkligen så snabba att ni hinner starta om motorn med startknappen (om den är rätt placerad) innan själva hojjen stannat?
Imponerande.

Mjoe några av körskolans cyklar var inte riktigt vad dom borde mellanåt ;) (Kan ha varit att man fumla till det någon gång också, men bara kanske) Visat sig vara en bra lärdom även med Transalpen dock vid lite trixig krypkörning bland grönsakerna.

Mjoe några av körskolans cyklar var inte riktigt vad dom borde mellanåt ;) (Kan ha varit att man fumla till det någon gång också, men bara kanske) Visat sig vara en bra lärdom även med Transalpen dock vid lite trixig krypkörning bland grönsakerna.

Titta titta. En färsking alltså. Jag hade rätt. 18-0 till mig :rofl

..och ännu en gång så slutar en tråd på sporthoj.com med pajkastning.

Underbart.

Last edited:
Jag tycker du ska satsa på en KTM 690 E som smedis och jag för den är bäst !!!

Kom inte och klaga på träsmak i röva för det ingår i priset

komfort
Ingen enstånkare
klipp i maskineriet
vikt
pris

är ganska många önskemål
som tyvärr blir svårt att få med i en enda mc
så någonstans måste man ju göre en kompromiss

ett alternativ skulle ju kunna vare en ktm 950 superenduro ( vikt 202 fulltankad )
även om den kanske ser lite extrem ut
så är det ju flera som har kört den långa dagetapper

tex http://forum.soe.se/showthread.php?t=40405

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...