tips på offroad som förstahoj

Det coola med en TTR600 är ju att den är i det närmaste helt underhållsfri!
Ingen batteri, ingen elstart etc...kolla oljan då då, kladda på lite kedjeolja någon gång & KÖR, i alla väder dessutom, det är en skön känsla att veta att jag kan ta en sväng närsomhelst, förutom om det är glansis.....

Köööp!
 
Det coola med en TTR600 är ju att den är i det närmaste helt underhållsfri!
Ingen batteri, ingen elstart etc...kolla oljan då då, kladda på lite kedjeolja någon gång & KÖR, i alla väder dessutom, det är en skön känsla att veta att jag kan ta en sväng närsomhelst, förutom om det är glansis.....

Köööp!

Men det är ju ingen elstart alltså suger den :hihi
 
Att det skulle vara charmigt att stå och kicka kommer du inte tycka när hojen vägrar starta i i mitten av Juli. Du kommer hata din MC mer än vad ditt svett rinner. :näsblod


Håller fullständigt med:gnissla inte alla så charmigt när man är sen till jobbet svetten rinner , och den jäkeln vägrar starta (DR600) som den alltid brukar göra på första kicken:huvet
 
tenninge skrev:
Jusste och en sista liten sak bara. Jag vet vad enduro-registrerad innebär men landsväg-registrerad(lv-reggad) som det står i många annonser?
LV-reg är helt enkelt en vanlig registrering. Att hojen har blinkersar och liknande och att man får framföra den som vanligt på vanliga vägar.

Köp en hoj med elstart. Inte kick. I allmänhet så är det inga problem att kicka, när man har lärt sig tekniken. Men man kan ge sig faan på att det är när man är som mest stressad eller har kört ner hojen i ett surhål och använt alla sina krafter för att dra upp den som hojen vägrar starta.

Yamaha XT600E, Suzuki DR650SE och Honda Transalp är driftsäkra och lättkörda hojar med elstart.

Yamaha har även haft en TT600E (ej att förväxla med TT-R eller TT-RE) som hade elstart. Den fanns ett par år på 90-talet. Men den vill jag inte rekommendera.
 
Yamaha har även haft en TT600E (ej att förväxla med TT-R eller TT-RE) som hade elstart. Den fanns ett par år på 90-talet. Men den vill jag inte rekommendera.

Varför inte det? Både TT600S & TT600E är ihopmonterade hos Italienska Belgarda som t,ex TTR.
 
Alla TT varianter med elstart är nog mest att jämföras med XT, ställ nån brevid en TTR utan elstart så ser du skillnaderna direkt...


Jo jag vet skillnaden mellan TTR & TT600S/E, mer att jag ville veta varför han inte rekommenderar den! Nja USD gaffel på både TTE & S samt öhlinsdämpare ibak på S, så inte så mkt att jämföras med XT tycker jag även körmässigt.
 
hur är det med motorväg och LV hojar?:va

:D Va? ...landsvägsreggat innebär att den får framföras på allmän väg utan något special-special (mao, vill man skaka motorväg på en lv-reggad offroad-125:a så är det fritt fram, kul lär det inte vara).

/J
 
Varför inte en Wr 250 f?

Du kommer inte behöva plugga den, att ramla göra inget; bara att plocka upp och köra vidare. Den är lätt att köra, lätt att kontrollera och underhållsfri om du inte "gasar hElVeT".
Om du ska köra mycket på vägen: Sätt på en kugg mindre drev bak och ett mellanting mellan offroad/landsvägs däck.

(Självklart fixar du en som är landsvägsreggad, och inte enduroreggad.)

Har varit grymt intresserad av en wr 250 men efter att ha snackat lite kort med en kille från yamaha på mässan i helgen så fick jag reda på att dem faller på gränsen till tung klass eftersom dem väger så lite. Det vill säga dem överstiger 0.16kw/kg. Dock var det de senaste årsmodellerna jag kollade på då så vet inte hur det är med äldre
 
Varför inte det? Både TT600S & TT600E är ihopmonterade hos Italienska Belgarda som t,ex TTR.
TT600E hade vissa kvalitetsmässiga problem. Kommer inte ihåg nu exakt vad det var. Men har för mig att den rostade ganska lätt och att byggkvaliteten på vissa grejer kändes lite rapplig.

Dessutom är den någonslags tråkigt mellanting mellan en XT600E och en TT600R. Som en tyngre TT600R med sämre komfort än XT600E.


Har varit grymt intresserad av en wr 250 men efter att ha snackat lite kort med en kille från yamaha på mässan i helgen så fick jag reda på att dem faller på gränsen till tung klass eftersom dem väger så lite. Det vill säga dem överstiger 0.16kw/kg. Dock var det de senaste årsmodellerna jag kollade på då så vet inte hur det är med äldre
Men då kan man strypa den lägre än till 25kw. Så har den en tjänstevikt på 125kg så får man strypa den till 20kw.

Den som det var länkat till här i tråden var nog tyvärr E-reggad.
 
Men då kan man strypa den lägre än till 25kw. Så har den en tjänstevikt på 125kg så får man strypa den till 20kw.

Den som det var länkat till här i tråden var nog tyvärr E-reggad.
Ja det förstår jag självklart.

Om man nu ska se till att köra helt lagligt så måste det väl vara bättre att strypa ner en wr från t.ex. 25kw till 20k än att strypa ner en större maskin med mycket mer effekt till 25kw. Skillnaden på hur motorn egentligen vill trivas måste väl vara mindre?
 
TT600E hade vissa kvalitetsmässiga problem. Kommer inte ihåg nu exakt vad det var. Men har för mig att den rostade ganska lätt och att byggkvaliteten på vissa grejer kändes lite rapplig.

Dessutom är den någonslags tråkigt mellanting mellan en XT600E och en TT600R. Som en tyngre TT600R med sämre komfort än XT600E.


Ok, nja det är ju ungefär en äldre YZ ram de använder men skulle inte säga att den har sämre komfort än XT
 
Om man nu ska se till att köra helt lagligt så måste det väl vara bättre att strypa ner en wr från t.ex. 25kw till 20k än att strypa ner en större maskin med mycket mer effekt till 25kw. Skillnaden på hur motorn egentligen vill trivas måste väl vara mindre?

Det är korrekt.

Kolla in den här hemsidan: http://www.enduromx.com/. Sök på Wr 250 f.

En sak du måste tänka på är att de flesta wr:na är registrerade på 10-11kW därför att det inte hade gått med gällande lagar att äga en sådan mc i Sverige utan strypningar. Dessa strypningar är i 99/100 gånger borttagna eftersom det i princip inte går att köra mcn med dom i.

Eftersom du vill vara helt laglig föreslår jag att du kollar upp vad den är REGISTRERAD på, inte vad ägaren uppger.

Här har du en fin t.ex. http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?qs=1100m21521100013431kaaaaa&nr=138242
 
Last edited:
Tack för ditt svar igen majkie uppskattas verkligen. En wrf 250 verkar riktigt intressant men jag har en bit motorväg jag måste åka till jobbet. Är det helt okej att åka motorväg på en sådan liten motorcykel när den är pluggad eller något man ska hålla sig undan ifrån?
 
Kan inte svara säkert men skulle inte tro att det är någon höjdare att åka motorväg med den. Vet att det inte är så skoj på min XT 600, blir "instabil" i högre farter och luftmotståndet är ganska stort.

Vet inte vad topfarten på en sådan är heller, beror givetvis på om man drevar om den eller inte.
 
Vill du ha en lite hårdare, men tyngre hoj så kanske Africa twin är ett alternativ. http://www.blocket.se/vi/20027947.htm?ca=15_s

Nackdelen kan vara tyngden och höjden, men man vänjer sig snabbt. Fördelarna är landsvägs- och grusegenskaperna. Det går även att köra riktigt hårt med dem. Hårdare än de flesta vågar.

Kanske inget för de djupaste traktorspåren ensam i skogen, men stigar och smärre elände går bra.

Inga barnsjukdomar förutom bränslepumpen som åtgärdas för 800:-.
 
tack för ditt svar juha01 men en stor klumpig pendlarhoj som africa twin/dominator osv är inte vad jag är ute efter.

Någon som vet hur en TT-r eller annan liknande 600kubikare känns strypt till mellanklass? Konstig effekt på olika varv eller liknande?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top