Tips på "motorcykelmässigt bra" retrohoj

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Tjenaa

Jag har snöat in ordentligt på det här retrostuket som ligger i tiden. Efter att nästan alltid ha kört sporthojar så har jag sadlat om för att bli en vardagsåkare. Åker till och från jobb varje dag tex. Även i regn!

Jag köpte mig en Kawasaki W800 nu i vår och har hunnit köra ungefär 300 mil med den hittills. Jag gillar den faktiskt även om jag kanska kommer ge uttryck för annat här nedan. :)

Det är ju en riktigt dålig motorcykel om man ska vara ärlig. Slö motor. Dåliga bromsar. Väldigt dåliga dämpare. Håller inte linjer (särskilt lätt). Låter som en symaskin.
Det enda som talar för den är ju att den är sjuukt snygg och väldigt smidig i stadstrafik. :)

Om det bara vore så att jag använde den till och från arbete t.ex så hade jag gärna haft kvar den men nu är det ju så att man åker ju ut och åker med vänner ibland. Och då är den faktiskt rätt tråkig.. Jag gillar att köra inspirerat och den tillåter väl det till en viss gräns men vid den gränsen så kan jag inte riktigt lita på den. Den "ormar" sig vid sådana hiskeliga farter som 130km/h t.ex.. :)

Vad finns det för "bra" motorcyklar i samma stuk? En bra hård och stabil motorcykel med bra bromsar? Bra ram. Bra dämpare. Gärna lite mer mos. ;)
Någon som har testat Yamaha xjr 1300? Jag tycker den verkar lovande?

Alla tips mottages tacksamt. :)

Triumph Thruxton R? Finns ju utan R också om man känner att man inte vill ha en riktigt så dyr cykel.
Aldrig provat en själv, men den är jävligt snygg och gissar på att den är rätt nice att köra också :kär

Last edited:
Triumph Thruxton R? Finns ju utan R också om man känner att man inte vill ha en riktigt så dyr cykel.
Aldrig provat en själv, men den är jävligt snygg och gissar på att den är rätt nice att köra också :kär

Haha ja! Det är ju drömcykeln! Kan gissa att den är riktigt riktigt fin men den kostar därefter också. Lite för dyr. :)
Men annars. Öhlinare bak. Öhlins usd-gaffel. Dubbla skivor. Brembo ok. Clip ons. Den måste gå att köra riktigt snabbt med! :)

BMWs R nineT är ju hyggligt kompetent, och lite retroaktig iaf.

XJR 1300 är en klump. Om det är inspirerad körning du tänkt dig så finns bättre hojar.
Både Z900RS och R nine T gissar jag (utan att ha kört dem) skulle kunna vara bra mycket trevligare än XJR1300.
Z900RS är lite extra ball eftersom den faktiskt har en verklig förlaga och det borde vara själva essensen av att vara en retromaskin.

Har testat både XJR1300 och R nineT i olika versioner.
Yamahan ser rätt cool ut men det är allt. Körmässigt är BMW:n väldigt mycket bättre, men den är ju dyrare.

:fakta :fakta :arsele

Ducati scrambler är ju en skapligt skoj sak som går att pressa.
Hittar man en med uppdaterad fjädring och gillar looken så är den ju ett alternativ som dessutom går att få med din budget.

Haha ja! Det är ju drömcykeln! Kan gissa att den är riktigt riktigt fin men den kostar därefter också. Lite för dyr. :)
Men annars. Öhlinare bak. Öhlins usd-gaffel. Dubbla skivor. Brembo ok. Clip ons. Den måste gå att köra riktigt snabbt med! :)

Nja, Thruxton R har Showa BP-gaffel fram, även om man försöker få den att se ut som något annat med hjälp av färgsättningen. Dock en ganska hyfsad funktion jämfört med tidiga BP-gafflar.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025