Tips på mc-köp!!

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
Tips på mc-köp!! // Tråd ändrad, Nya frågor!

Ändrar om tråden!

Nu handlar det om ett val mellan Aprilia RS 125 och Derbi GPR 125. Skulle folket vela vara riktigt snälla och skriva positiva/negativa saker om dessa hojjar!?

Chassivägen behöver vi inte gå in på. Bara motorn jag vill ha info om! *Trimvänlig?
*Lätta o trimma?
*Har det tillkommit nya strypningar på dom nya modellerna?
*Hur mycket hk blir det och hur snabbt går dom?
* Vad menas med bortkopplad avgasport?

Tänkte köpa mig en 07 eller 08 så gärna info om dem!


Tack på förhand :)
 
Last edited:
Din så kallade ångest är ett angenämt problem ska du veta!

Vill du transportera sig och köra fort är RS det enda alternativet. Gasgas/KTM kan du leka grymt med, men de är inte särskilt praktiska. Nuden lär vålla dig minst bekymmer, men således även minst körglädje.
 
Din så kallade ångest är ett angenämt problem ska du veta!

Vill du transportera sig och köra fort är RS det enda alternativet. Gasgas/KTM kan du leka grymt med, men de är inte särskilt praktiska. Nuden lär vålla dig minst bekymmer, men således även minst körglädje.

Tack för ditt svar =)

Okej, fast av RS125 och GPR125 så är jag mer sugen på derbin för jag tycker dom har ett grymmare utseende. Fast hur är derbin att trimma, enkelt? Hållbar motor för snabb körning ( snackar om ca 170-180 )

Tacksam för mer hjälp =)
 
Tack för ditt svar =)

Okej, fast av RS125 och GPR125 så är jag mer sugen på derbin för jag tycker dom har ett grymmare utseende. Fast hur är derbin att trimma, enkelt? Hållbar motor för snabb körning ( snackar om ca 170-180 )

Tacksam för mer hjälp =)
Ska du ha en 125:a som gör 170-180 får du trimma myyyyyycket, om du ens ska ha någon chans att närma dig. Absolut inte värt det.
 
Är det så?

Hur mkt kan man få upp dom i då? Har sett en del ktm o aprilior pressa uppemot 170-180?
Skit i toppfarten, dom går tillräckligt snabbt. Huduvsaken är att dom orkar med en 130-140 iaf, och det gör i princip alla 2-t. Du kommer ändå inte vilja ligga och pressa järnet..
 
Med tanke på stt min moped gör 110 så vill jag självklart ha mer toppfart o axx, iallafall ca 145. Fast om vi tar det feån början då, Aprilia RS125 från 2007, är det några nya jobbiga strypningar som tillkommit? Vad skulle en rimlig toppfart ligga på om man stryper av den helt?

Är det ingen som har erfarenhet av derbi GPR:en? Skulle up
 
RS 125 -06 har 34 hk ostrypt.
RS 125 07 och framåt har 30 hk.

Rs 125:orna är strypta i CDI vet jag, sen har de nog bortkopplad avgasport också.

Derbin har 22 hk ostrypt.

Den ostryper man genom att byta en säkring.

Av de två tycker jag lätt att du ska ta Aprilian. Har du kollat på Cagiva Mito? De har 7 växlade modeller med 35mm flatslidefugge :) Känd för att vara den starkaste 125:an

Det med effekten kan du ta lite med en nypa salt, det är bara på ett ungefär.
Toppfarten kommer att räcka till ska du se ;)

Tråd om strypningar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63789
 
Last edited:
RS 125 -06 har 34 hk ostrypt.
RS 125 07 och framåt har 30 hk.

Rs 125:orna är strypta i CDI vet jag, sen har de nog bortkopplad avgasport också.

Derbin har 22 hk ostrypt.

Den ostryper man genom att byta en säkring.

Av de två tycker jag lätt att du ska ta Aprilian. Har du kollat på Cagiva Mito? De har 7 växlade modeller med 35mm flatslidefugge :) Känd för att vara den starkaste 125:an

Det med effekten kan du ta lite med en nypa salt, det är bara på ett ungefär.
Toppfarten kommer att räcka till ska du se ;)

Tråd om strypningar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63789

Fel innan, skrev på iphone så allt kom inte med =)

Tack för ditt svar!

Och ja, jag har kollar på Cagiva Mito fast jag tycker att dom är riktigt fula! Tyvärr.

Och det var bra att du sa det med säkringen på derbin, Vad för slags säkring? Var kan man köpa den "ostrypa" säkringen? Lätt att byta?
Har hört också att man kan byta yt orginalröret till ett giannelli, Den kommer gå ganska vasst om man tar väck den säkringen o byter rör eller har jag fel?
Vet du någon tråd där det handlar om Derbi GPR 125? Har nämligen inte hittat någon?

Uppskattar mer fakta om derbin! :)

Och uppskattar all hjälp jag kan få med :)
 
Last edited:
Sorry för dubbelpost men ny info sökes! :) Frågorna är högst upp :)

Svenne har gett mig ett bra svar på hästkrafterna :)

Men undrar också om man stryper av dom båda två, vilken hastighet kommer dom upp i? Intressant att veta :)
Vad menas med bortkopplad avgasport?

Tack
 
Last edited:
Fel innan, skrev på iphone så allt kom inte med =)

Tack för ditt svar!

Och ja, jag har kollar på Cagiva Mito fast jag tycker att dom är riktigt fula! Tyvärr.

Och det var bra att du sa det med säkringen på derbin, Vad för slags säkring? Var kan man köpa den "ostrypa" säkringen? Lätt att byta?
Har hört också att man kan byta yt orginalröret till ett giannelli, Den kommer gå ganska vasst om man tar väck den säkringen o byter rör eller har jag fel?
Vet du någon tråd där det handlar om Derbi GPR 125? Har nämligen inte hittat någon?

Uppskattar mer fakta om derbin! :)

Och uppskattar all hjälp jag kan få med :)

Först och främst så tycker jag att du ska titta på en mito i verkligheten. Enligt mig är det den snyggaste 125:an som finns. Endast strypt i luftburken och röret och fixas enkelt.

Jag vet inte riktigt vilken säkring men jag tror att det står i tråden jag länkade till innan.

Jo, den kommer väl att gå rätt så vasst, men vill du ha effekt så köp inte en derbi.

Vad har du för budget?

Sorry för dubbelpost men ny info sökes! :) Frågorna är högst upp :)

Svenne har gett mig ett bra svar på hästkrafterna :)

Men undrar också om man stryper av dom båda två, vilken hastighet kommer dom upp i? Intressant att veta :)
Vad menas med bortkopplad avgasport?

Tack

Avstrypt RS125, mätarfart 170-185, verklig fart 155-165
Derbin är väl något långsammare, kanske 140 ärliga.

2t 125:or har variabel avgasport för att ge mer kraft i låg- och mellanregistret. Det är en sak som sänker avgasportsdurationen i de lägre varven (ett "spjäll" som lägger sig i övre delen av porten). När du varvar över ca 8500-9000 så öppnar spjället.
 
Last edited:
Vad jag inte förstått är varför du hakat upp dig på topphastighet?:va

Att ligga och pressa i 130-180 är skittråkigt! Finns absolut ingen körglädje i det förutom att man tar sig från A till B snabbare.

Vilken 125:a som helst är fullt tillräckligt. Vissa piggare än andra men alla är charmiga på sitt sätt:rolleyes:
 
Först och främst så tycker jag att du ska titta på en mito i verkligheten. Enligt mig är det den snyggaste 125:an som finns. Endast strypt i luftburken och röret och fixas enkelt.

Jag vet inte riktigt vilken säkring men jag tror att det står i tråden jag länkade till innan.

Jo, den kommer väl att gå rätt så vasst, men vill du ha effekt så köp inte en derbi.

Vad har du för budget?



Avstrypt RS125, mätarfart 170-185, verklig fart 155-165
Derbin är väl något långsammare, kanske 140 ärliga.

2t 125:or har variabel avgasport för att ge mer kraft i låg- och mellanregistret. Det är en sak som sänker avgasportsdurationen i de lägre varven (ett "spjäll" som lägger sig i övre delen av porten). När du varvar över ca 8500-9000 så öppnar spjället.


hmm..

Aprilian o derbin faller mig verkligen i smaken. Just nu väljer jag efter hur motorn är och går trimmad.

Min budget är ca 50 000, men man behöver ju inte lägga allt bara för att få de dyraste lixom :)

Iallfall, när du berättarför mig här hur dom går och vad jag läst på andra forum osv, så lutar det helt klart åt RS125an!
Och det här spjället, det låter som att det är lätt att ta bort, är det så?

Sen cagiva. Visst man skulle kunna göra dom feta genom att byta ut front partiet, för det är det som jag inte tycker ser bra ut.


Uppskattar dina svar :);)

Vad jag inte förstått är varför du hakat upp dig på topphastighet?:va

Att ligga och pressa i 130-180 är skittråkigt! Finns absolut ingen körglädje i det förutom att man tar sig från A till B snabbare.

Vilken 125:a som helst är fullt tillräckligt. Vissa piggare än andra men alla är charmiga på sitt sätt:rolleyes:

Du har ganska rätt i att jag hakar upp mig på topphastighet, hehe :D
Jag gillar att köra fort helt enkelt :)
Jag SKA iallafall ha minst 150km/h på den jag köper!
 
Last edited:
Du har ganska rätt i att jag hakar upp mig på topphastighet, hehe :D
Jag gillar att köra fort helt enkelt :)
Jag SKA iallafall ha minst 150km/h på den jag köper!

Missförstå mig inte och tro att det är nåt fel med det men topphastighet är inte allt och det är sällan man kör så fort:krama
 
hmm..

Aprilian o derbin faller mig verkligen i smaken. Just nu väljer jag efter hur motorn är och går trimmad.

Min budget är ca 50 000, men man behöver ju inte lägga allt bara för att få de dyraste lixom :)

Iallfall, när du berättarför mig här hur dom går och vad jag läst på andra forum osv, så lutar det helt klart åt RS125an!
Och det här spjället, det låter som att det är lätt att ta bort, är det så?

Sen cagiva. Visst man skulle kunna göra dom feta genom att byta ut front partiet, för det är det som jag inte tycker ser bra ut.


Uppskattar dina svar :);)



Du har ganska rätt i att jag hakar upp mig på topphastighet, hehe :D
Jag gillar att köra fort helt enkelt :)
Jag SKA iallafall ha minst 150km/h på den jag köper!

50000 var inte lite det :gnissla Kan säga att du mycket enkelt kan komma undan med hälften av pengarna och ändå få lika mycket körglädje. Tänk på att köpa en bra skyddsutrustning också. Körkortet går på mellan ca 5000 och 15000 helt beroende på hur du väljer att ta det och hur duktig du är.

Varför vill du ta bort spjället? Det är till för att öka botteneffekten. Strypningen i den är att den är urkopplad och därför står i stängt läge hela tiden vilket resulterar i att man tappar ca 10-15 hk. Kopplar du in den så blir det som det ska.


Inte för att vara oschysst, men jag tycker att du har lite för moppefuckig attityd... Hoppas dock att jag har fel :krama

Värt att betänka: Krashar du i 150 med bara hjälm är det inte stor chans att du klarar dig och om du klarar dig så blir det inte kul...
 
Last edited:
Jag bor inte mitt ute i ingenstans, haha :D

Men jag gillar att köra fort, det är nog många som gör det :)
Det kan nog stämma med min moppe-attityd men efter att ha en hyper-moped (vet inte om ni är så insatta i det) som gör ca 125 med rätt drevning vill man ha mer som ni kanske förstår!

Aha, missförstod mig med spjället då, men hur menar dom? Hur kopplar man in de liksom då?

Ja, precis. Bara för man har den budgeten behöver man ju inte slösa allt!
 
Jag bor inte mitt ute i ingenstans, haha :D

Men jag gillar att köra fort, det är nog många som gör det :)
Det kan nog stämma med min moppe-attityd men efter att ha en hyper-moped (vet inte om ni är så insatta i det) som gör ca 125 med rätt drevning vill man ha mer som ni kanske förstår!

Aha, missförstod mig med spjället då, men hur menar dom? Hur kopplar man in de liksom då?

Ja, precis. Bara för man har den budgeten behöver man ju inte slösa allt!

Jodå, vet allt vad en hyper är :) Du har väl sett mig på MNF?

Det är bara till att koppla in 2 sladdar :)

Du kan gå några SMC-kurser istället :tummenupp
 
Jodå, vet allt vad en hyper är :) Du har väl sett mig på MNF?

Det är bara till att koppla in 2 sladdar :)

Du kan gå några SMC-kurser istället :tummenupp

Låter ju inte allt för svårt :)

Var sitter sladdarna då :)?

SMC-kurser? :D

Känner igen ditt namn från MNF, men jag är inget moppe-fucko. Ni kanske fick den uppfattningen. Sudda ut den isåfall ;)

Lutar helt klart åt RSen:yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top