Tips på mc-köp!!

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
Tips på mc-köp!! // Tråd ändrad, Nya frågor!

Ändrar om tråden!

Nu handlar det om ett val mellan Aprilia RS 125 och Derbi GPR 125. Skulle folket vela vara riktigt snälla och skriva positiva/negativa saker om dessa hojjar!?

Chassivägen behöver vi inte gå in på. Bara motorn jag vill ha info om! *Trimvänlig?
*Lätta o trimma?
*Har det tillkommit nya strypningar på dom nya modellerna?
*Hur mycket hk blir det och hur snabbt går dom?
* Vad menas med bortkopplad avgasport?

Tänkte köpa mig en 07 eller 08 så gärna info om dem!


Tack på förhand :)
 
Last edited:

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Din så kallade ångest är ett angenämt problem ska du veta!

Vill du transportera sig och köra fort är RS det enda alternativet. Gasgas/KTM kan du leka grymt med, men de är inte särskilt praktiska. Nuden lär vålla dig minst bekymmer, men således även minst körglädje.
 

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
Din så kallade ångest är ett angenämt problem ska du veta!

Vill du transportera sig och köra fort är RS det enda alternativet. Gasgas/KTM kan du leka grymt med, men de är inte särskilt praktiska. Nuden lär vålla dig minst bekymmer, men således även minst körglädje.

Tack för ditt svar =)

Okej, fast av RS125 och GPR125 så är jag mer sugen på derbin för jag tycker dom har ett grymmare utseende. Fast hur är derbin att trimma, enkelt? Hållbar motor för snabb körning ( snackar om ca 170-180 )

Tacksam för mer hjälp =)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack för ditt svar =)

Okej, fast av RS125 och GPR125 så är jag mer sugen på derbin för jag tycker dom har ett grymmare utseende. Fast hur är derbin att trimma, enkelt? Hållbar motor för snabb körning ( snackar om ca 170-180 )

Tacksam för mer hjälp =)
Ska du ha en 125:a som gör 170-180 får du trimma myyyyyycket, om du ens ska ha någon chans att närma dig. Absolut inte värt det.
 

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
Ska du ha en 125:a som gör 170-180 får du trimma myyyyyycket, om du ens ska ha någon chans att närma dig. Absolut inte värt det.

Är det så?

Hur mkt kan man få upp dom i då? Har sett en del ktm o aprilior pressa uppemot 170-180?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är det så?

Hur mkt kan man få upp dom i då? Har sett en del ktm o aprilior pressa uppemot 170-180?
Skit i toppfarten, dom går tillräckligt snabbt. Huduvsaken är att dom orkar med en 130-140 iaf, och det gör i princip alla 2-t. Du kommer ändå inte vilja ligga och pressa järnet..
 

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
Med tanke på stt min moped gör 110 så vill jag självklart ha mer toppfart o axx, iallafall ca 145. Fast om vi tar det feån början då, Aprilia RS125 från 2007, är det några nya jobbiga strypningar som tillkommit? Vad skulle en rimlig toppfart ligga på om man stryper av den helt?

Är det ingen som har erfarenhet av derbi GPR:en? Skulle up
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
RS 125 -06 har 34 hk ostrypt.
RS 125 07 och framåt har 30 hk.

Rs 125:eek:rna är strypta i CDI vet jag, sen har de nog bortkopplad avgasport också.

Derbin har 22 hk ostrypt.

Den ostryper man genom att byta en säkring.

Av de två tycker jag lätt att du ska ta Aprilian. Har du kollat på Cagiva Mito? De har 7 växlade modeller med 35mm flatslidefugge :) Känd för att vara den starkaste 125:an

Det med effekten kan du ta lite med en nypa salt, det är bara på ett ungefär.
Toppfarten kommer att räcka till ska du se ;)

Tråd om strypningar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63789
 
Last edited:

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
RS 125 -06 har 34 hk ostrypt.
RS 125 07 och framåt har 30 hk.

Rs 125:eek:rna är strypta i CDI vet jag, sen har de nog bortkopplad avgasport också.

Derbin har 22 hk ostrypt.

Den ostryper man genom att byta en säkring.

Av de två tycker jag lätt att du ska ta Aprilian. Har du kollat på Cagiva Mito? De har 7 växlade modeller med 35mm flatslidefugge :) Känd för att vara den starkaste 125:an

Det med effekten kan du ta lite med en nypa salt, det är bara på ett ungefär.
Toppfarten kommer att räcka till ska du se ;)

Tråd om strypningar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63789

Fel innan, skrev på iphone så allt kom inte med =)

Tack för ditt svar!

Och ja, jag har kollar på Cagiva Mito fast jag tycker att dom är riktigt fula! Tyvärr.

Och det var bra att du sa det med säkringen på derbin, Vad för slags säkring? Var kan man köpa den "ostrypa" säkringen? Lätt att byta?
Har hört också att man kan byta yt orginalröret till ett giannelli, Den kommer gå ganska vasst om man tar väck den säkringen o byter rör eller har jag fel?
Vet du någon tråd där det handlar om Derbi GPR 125? Har nämligen inte hittat någon?

Uppskattar mer fakta om derbin! :)

Och uppskattar all hjälp jag kan få med :)
 
Last edited:

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
Sorry för dubbelpost men ny info sökes! :) Frågorna är högst upp :)

Svenne har gett mig ett bra svar på hästkrafterna :)

Men undrar också om man stryper av dom båda två, vilken hastighet kommer dom upp i? Intressant att veta :)
Vad menas med bortkopplad avgasport?

Tack
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Fel innan, skrev på iphone så allt kom inte med =)

Tack för ditt svar!

Och ja, jag har kollar på Cagiva Mito fast jag tycker att dom är riktigt fula! Tyvärr.

Och det var bra att du sa det med säkringen på derbin, Vad för slags säkring? Var kan man köpa den "ostrypa" säkringen? Lätt att byta?
Har hört också att man kan byta yt orginalröret till ett giannelli, Den kommer gå ganska vasst om man tar väck den säkringen o byter rör eller har jag fel?
Vet du någon tråd där det handlar om Derbi GPR 125? Har nämligen inte hittat någon?

Uppskattar mer fakta om derbin! :)

Och uppskattar all hjälp jag kan få med :)

Först och främst så tycker jag att du ska titta på en mito i verkligheten. Enligt mig är det den snyggaste 125:an som finns. Endast strypt i luftburken och röret och fixas enkelt.

Jag vet inte riktigt vilken säkring men jag tror att det står i tråden jag länkade till innan.

Jo, den kommer väl att gå rätt så vasst, men vill du ha effekt så köp inte en derbi.

Vad har du för budget?

Sorry för dubbelpost men ny info sökes! :) Frågorna är högst upp :)

Svenne har gett mig ett bra svar på hästkrafterna :)

Men undrar också om man stryper av dom båda två, vilken hastighet kommer dom upp i? Intressant att veta :)
Vad menas med bortkopplad avgasport?

Tack

Avstrypt RS125, mätarfart 170-185, verklig fart 155-165
Derbin är väl något långsammare, kanske 140 ärliga.

2t 125:eek:r har variabel avgasport för att ge mer kraft i låg- och mellanregistret. Det är en sak som sänker avgasportsdurationen i de lägre varven (ett "spjäll" som lägger sig i övre delen av porten). När du varvar över ca 8500-9000 så öppnar spjället.
 
Last edited:

Ametu

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2010
Ort
Kalmar
Hoj
-94, Honda Nsr 125
Vad jag inte förstått är varför du hakat upp dig på topphastighet?:va

Att ligga och pressa i 130-180 är skittråkigt! Finns absolut ingen körglädje i det förutom att man tar sig från A till B snabbare.

Vilken 125:a som helst är fullt tillräckligt. Vissa piggare än andra men alla är charmiga på sitt sätt:rolleyes:
 

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
Först och främst så tycker jag att du ska titta på en mito i verkligheten. Enligt mig är det den snyggaste 125:an som finns. Endast strypt i luftburken och röret och fixas enkelt.

Jag vet inte riktigt vilken säkring men jag tror att det står i tråden jag länkade till innan.

Jo, den kommer väl att gå rätt så vasst, men vill du ha effekt så köp inte en derbi.

Vad har du för budget?



Avstrypt RS125, mätarfart 170-185, verklig fart 155-165
Derbin är väl något långsammare, kanske 140 ärliga.

2t 125:eek:r har variabel avgasport för att ge mer kraft i låg- och mellanregistret. Det är en sak som sänker avgasportsdurationen i de lägre varven (ett "spjäll" som lägger sig i övre delen av porten). När du varvar över ca 8500-9000 så öppnar spjället.


hmm..

Aprilian o derbin faller mig verkligen i smaken. Just nu väljer jag efter hur motorn är och går trimmad.

Min budget är ca 50 000, men man behöver ju inte lägga allt bara för att få de dyraste lixom :)

Iallfall, när du berättarför mig här hur dom går och vad jag läst på andra forum osv, så lutar det helt klart åt RS125an!
Och det här spjället, det låter som att det är lätt att ta bort, är det så?

Sen cagiva. Visst man skulle kunna göra dom feta genom att byta ut front partiet, för det är det som jag inte tycker ser bra ut.


Uppskattar dina svar :);)

Vad jag inte förstått är varför du hakat upp dig på topphastighet?:va

Att ligga och pressa i 130-180 är skittråkigt! Finns absolut ingen körglädje i det förutom att man tar sig från A till B snabbare.

Vilken 125:a som helst är fullt tillräckligt. Vissa piggare än andra men alla är charmiga på sitt sätt:rolleyes:

Du har ganska rätt i att jag hakar upp mig på topphastighet, hehe :D
Jag gillar att köra fort helt enkelt :)
Jag SKA iallafall ha minst 150km/h på den jag köper!
 
Last edited:

Ametu

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2010
Ort
Kalmar
Hoj
-94, Honda Nsr 125
Du har ganska rätt i att jag hakar upp mig på topphastighet, hehe :D
Jag gillar att köra fort helt enkelt :)
Jag SKA iallafall ha minst 150km/h på den jag köper!

Missförstå mig inte och tro att det är nåt fel med det men topphastighet är inte allt och det är sällan man kör så fort:krama
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
hmm..

Aprilian o derbin faller mig verkligen i smaken. Just nu väljer jag efter hur motorn är och går trimmad.

Min budget är ca 50 000, men man behöver ju inte lägga allt bara för att få de dyraste lixom :)

Iallfall, när du berättarför mig här hur dom går och vad jag läst på andra forum osv, så lutar det helt klart åt RS125an!
Och det här spjället, det låter som att det är lätt att ta bort, är det så?

Sen cagiva. Visst man skulle kunna göra dom feta genom att byta ut front partiet, för det är det som jag inte tycker ser bra ut.


Uppskattar dina svar :);)



Du har ganska rätt i att jag hakar upp mig på topphastighet, hehe :D
Jag gillar att köra fort helt enkelt :)
Jag SKA iallafall ha minst 150km/h på den jag köper!

50000 var inte lite det :gnissla Kan säga att du mycket enkelt kan komma undan med hälften av pengarna och ändå få lika mycket körglädje. Tänk på att köpa en bra skyddsutrustning också. Körkortet går på mellan ca 5000 och 15000 helt beroende på hur du väljer att ta det och hur duktig du är.

Varför vill du ta bort spjället? Det är till för att öka botteneffekten. Strypningen i den är att den är urkopplad och därför står i stängt läge hela tiden vilket resulterar i att man tappar ca 10-15 hk. Kopplar du in den så blir det som det ska.


Inte för att vara oschysst, men jag tycker att du har lite för moppefuckig attityd... Hoppas dock att jag har fel :krama

Värt att betänka: Krashar du i 150 med bara hjälm är det inte stor chans att du klarar dig och om du klarar dig så blir det inte kul...
 
Last edited:

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
Jag bor inte mitt ute i ingenstans, haha :D

Men jag gillar att köra fort, det är nog många som gör det :)
Det kan nog stämma med min moppe-attityd men efter att ha en hyper-moped (vet inte om ni är så insatta i det) som gör ca 125 med rätt drevning vill man ha mer som ni kanske förstår!

Aha, missförstod mig med spjället då, men hur menar dom? Hur kopplar man in de liksom då?

Ja, precis. Bara för man har den budgeten behöver man ju inte slösa allt!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag bor inte mitt ute i ingenstans, haha :D

Men jag gillar att köra fort, det är nog många som gör det :)
Det kan nog stämma med min moppe-attityd men efter att ha en hyper-moped (vet inte om ni är så insatta i det) som gör ca 125 med rätt drevning vill man ha mer som ni kanske förstår!

Aha, missförstod mig med spjället då, men hur menar dom? Hur kopplar man in de liksom då?

Ja, precis. Bara för man har den budgeten behöver man ju inte slösa allt!

Jodå, vet allt vad en hyper är :) Du har väl sett mig på MNF?

Det är bara till att koppla in 2 sladdar :)

Du kan gå några SMC-kurser istället :tummenupp
 

Robiin937

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Malmö
Hoj
...
Jodå, vet allt vad en hyper är :) Du har väl sett mig på MNF?

Det är bara till att koppla in 2 sladdar :)

Du kan gå några SMC-kurser istället :tummenupp

Låter ju inte allt för svårt :)

Var sitter sladdarna då :)?

SMC-kurser? :D

Känner igen ditt namn från MNF, men jag är inget moppe-fucko. Ni kanske fick den uppfattningen. Sudda ut den isåfall ;)

Lutar helt klart åt RSen:yoparty
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top