Tips på mat som inte behöver tuggas!

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Bröt för 3 veckor sedan käken på två ställen, och har sen dess inte fått/kunnat tugga maten. Får inte tugga på total 6 veckor så jag har 3 kvar...
Har världens sämsta fantasi vad gäller matlagning och detta gjorde det knappast lättare. Börjar bli trött på mos och mixad köttfärssås...

Behöver tips på vad man kan laga ihop.

Tack på förhand! :)

Går det inte bara att göra barnmatspuré av måltiden med en mixer...
Har provat det, pasta och korv... :zpy Men endel grejer funkar, typ kyckling.

Pankakor och våfflor är för mycket motstånd, men grädden och sylt funkar. :tungan

Soppa är bra, börjar få slut på recept. Plus att man tröttnar på det med.
Skulle behöva nåt så man inte tappar så mycket vikt. Har gått ner 7 kilo redan, och jag var inte direkt överviktig innan.

Byt ut alla ingredienser du använder mot mer fettrika. Mellanmjölk mot röd mjölk, matlagningsgrädde mot vispgrädde etc.

Makaroner som är lite överkokta funkar skitbra.

Barnmatspuréer, jello, gravad lax skuren i småbitar, chokladmousse, nyponsoppa med glass, blåbärssoppa.

Har provat det, pasta och korv... :zpy Men endel grejer funkar, typ kyckling.

Pankakor och våfflor är för mycket motstånd, men grädden och sylt funkar. :tungan

Soppa är bra, börjar få slut på recept. Plus att man tröttnar på det med.
Skulle behöva nåt så man inte tappar så mycket vikt. Har gått ner 7 kilo redan, och jag var inte direkt överviktig innan.
Köp Bulk och protein pulver och gör goda drinkar... Blanda i banan och råa ägg oxå t.ex. Så lär du kunna hålla vikten uppe...

Köp Bulk och protein pulver och gör goda drinkar... Blanda i banan och råa ägg oxå t.ex. Så lär du kunna hålla vikten uppe...
Beställde hem nån Gainer pro, att blanda grejer i den har jag inte tänkt på. Ska provas. :tummenupp

Köp en mixer..!!

Sen e det bara mala ner det som skall ätas... Då kan du oxå beställa nått från pizzaonline på söndagen med polarna.. typ en Capri-super med bea.. ner i mixern bara.. häll i colan med vetja.. :tummenupp

jag skulle tycka synd om mig o göra cocosbollar som är extra kletiga o äta sånt tills jag tillfrisknar... eller har dom stängt igen munnen på dig helt?

jag skulle tycka synd om mig o göra cocosbollar som är extra kletiga o äta sånt tills jag tillfrisknar... eller har dom stängt igen munnen på dig helt?
Nej är en glugg på en cm ungefär, cocosbollar ska testas.

Det jag kan tugga är ostskivor, men det är absolut max i hårhet/seghet. Även det blir tröttsamt efter bara 3- 4 skivor.

Köp en mixer..!!

Sen e det bara mala ner det som skall ätas... Då kan du oxå beställa nått från pizzaonline på söndagen med polarna.. typ en Capri-super med bea.. ner i mixern bara.. häll i colan med vetja.. :tummenupp
Såhär? :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=7rrIEnBKSLg

Last edited:
Köp en mixer..!!

har provat... med cola... va ingen höjdare.

smoothies är bra och gott... banan glass grädde frysta bär frukter allt som är gott ner i mixen.

Kan man inte mosa maten t ex potatis o och fisk, vad som helst ätbart, med gaffel som till småbarn? Annars hade jag nog köpt proteindrinkar, tills jag hade tröttnat på allting och levt på vattensoppa.

Här ska du få ett kanonrecept:

FISKSOPPA

1pkt Torsk eller det man numera får ha, torsk är ju ajaj... (400g)

2bk krossade tomater (1,5 paket)

1-1.5 tärn. fiskbuljong

curry

salt

svartpeppar

3dl vispgrädde

1 purjo (2små)

olja

vin

Skär purjo
Puttra i marg/olja tills mjuka
blanda i fisk, curry, 1bk tomater, kryddor, salt
koka på svag värme tills fisk klar dvs faller sönder
tillsätt buljongtärning, grädde, resten av tomaterna

smaka av med matl. vin

Hur gott som helst, man kan även ha den nån dag i kylen.:tummenupp
Gärna vitlöksbröd till, men det måste man ju tugga...

EDIT:
Jag brukar även dunka i en del extra svartpeppar och lite vitlök.

Last edited:
Nej är en glugg på en cm ungefär, cocosbollar ska testas.

Det jag kan tugga är ostskivor, men det är absolut max i hårhet/seghet. Även det blir tröttsamt efter bara 3- 4 skivor.

Såhär? :hihi
http://www.youtube.com/watch?v=7rrIEnBKSLg

nice.. då är de bara o blanda lite extra vatten eller kaffe när du gör dom..
då går de o krossa dom med tungan typ :tummenupp

överkokta makaroner borde ju funka, slinker ju bara ner.:)

Potatis, köttbullar, gräddsås och lingonsylt. Mosa allt med en gaffel tills det bara är gegga.

Var skitgott när man var liten iaf... :)

Vad hände med käken förresten?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back