Tips på mat som inte behöver tuggas!

Havregrynsgröt
Varje morgon. :tummenupp

Potatis, köttbullar, gräddsås och lingonsylt. Mosa allt med en gaffel tills det bara är gegga.

Var skitgott när man var liten iaf... :)

Vad hände med käken förresten?
Skall utforskas!

Spelade hockey och täckte skott, pucken träffade leden på högersidan. Gick av där och framme vid hakan. Kunde röra hela tandraden fram och tillbaka.

MCD mat! :D

Spenatsoppa med ägghalvor! Eftersom du inte kan tugga så kan du ju mosa äggen innan du kastar i dom. Gott som f*n:tummenupp.
En klassiker är gainer, havregryn, ägg och banan sen mixa skiten:tungan

Fyfan vilken dröm att slippa prata på 6 veckor!!!
Själv så köper jag 1l vaniljyoughurt på Lidl, 2% fett och den är den godaste jag har testat. Den mixar jag med en banan och 1dl med frysta blandade bär, perfekt till frukost.
Annars så är ju milkshakes det godaste som finns :D
När jag blev opererad i halsen så drack jag milkshakes konstant mixade med citodon, men du kanske slipper smärtstillande?
5dl vaniljglass mixas med 1dl mjölk, en banan och lite bär eller dylikt. Eller så lyxar man till det och mixar det med kakao och Bailey's, gott som fan.

En kompis ramlade på cykeln och bröt käken när han var 14, då testades det att mixa kebab. Det funkade tydligen, inget jag skulle pröva dock.

Gillar du svamp så kan du alltid göra svampsoppa med lingon!

Har ingen aning om mängder men du märker du står där, heh. Det enda man gör är att steka på färska, skivade champinjoner samtidigt med hackad lök. Krydda med lite salt och peppar. Ha i buljongtärning + vatten. Mixa allt så det blir slätt och avsluta med att smaka av med matlagningsgrädde så det blir krämigt och allra, allra sist häller du i lingon. :) Grymt gott med det sura i lingonen som bryter av den milda soppan. Lingonen mosar du mot gommen så du känner smaken av dem. :)

Det här åt jag i typ två veckor förra våren när jag opererade mig i käften, perfekt mat var det!

En rejäl bit oxfile med klyftpotatis och pepparsås:hihi eller baconlindad fläskfile med potatisgratäng:rofl :rolleyes:
Annars har du Felix gulaschsoppa som är riktigt bra för att vara köpesoppa.
Eller denna tomatsoppa som tanten gör ibland, obs receptet taget från nätet men det ser ut som att det är rätt
1 st gul lök(ar)
2 st vitlöksklyfta(or)
400 gram sötpotatis(ar)
1 msk olja
0,5 st röd chilifrukt
500 gram krossade tomater
0,5 tsk salt
0,5 dl röda linser
4 dl kokosmjölk lätt
2 st grönsaksbuljongtärning(ar)
3 dl vatten
basilika

När tomatsoppa nämndes kom jag att tänka på chilli - det borde väl funka? Riktigt gött iaf!

Låter ont det där med käken - är det inte tufft med heltäckande hjälmar längre? :va

Potatis å prjolökssoppa

2 purjo
1 gul lök
4-5 medelstora potäter
1,25 liter grönskasbuljong
1 dl vispgrädde.
salt
peppar
cayenne

hacka löken, skiva purjon, tärna potatisarna.
Bryn allt i en stor kastrull, ska ej ta färg.
i med buljongen, koka tills potatisen nästan faller isär.
Mixa till slät konsistens.
tillsätt grädden, smaka av med kryddorna.
Är du fin i kanten garnerar du med en näve hackad persilja.

En blender löser det mesta och du kan äta dom mest kulinariska rätterna fast då i mixad form.
Vad sägs även om tex en mixad hamburgare med cola till.........nä inte så tokigt skulle jag tro om det är ett ont måste.

Såhär gott är det att mixa färdiga maträtter :hihi

[YOUTUBE-ID]7rrIEnBKSLg[/YOUTUBE-ID]

Soldatens ärtsoppa med fläsk. Fläskbitarna är inte större än att du kan sleva i dig dem eller suga upp dem med ett grövre sugrör.

Lycka till med läkprocessen av käken!

En blender löser det mesta och du kan äta dom mest kulinariska rätterna fast då i mixad form.
Vad sägs även om tex en mixad hamburgare med cola till.........nä inte så tokigt skulle jag tro om det är ett ont måste.

En kollega till mig har testat om en Big Mac & Co med cola smakade som vanligt om man körde allt i mixern. Det var tydligen inte ens i närheten och
långt ifrån ätbart. -Sedan kan man ju diskutera om det var ätbart från början, men det är en annan diskussion det.

Last edited:
Köp en mixer..!!

Sen e det bara mala ner det som skall ätas... Då kan du oxå beställa nått från pizzaonline på söndagen med polarna.. typ en Capri-super med bea.. ner i mixern bara.. häll i colan med vetja.. :tummenupp

En kompis provade mixa pizza med öl. Det var inte så jävla gott tydligen. Han provade även palt, fläsk, smör och mjölk. Det var tydligen godare men inte någon riktig hit.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back