Tips på lagningsmetod!

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Nu har man kört sönder en grej igen =P
Har funderat lite på hur man bäst kan åtgärda axelbrottet, men vill gärna ha lite åsikter härifrån också =)

Bilderna är rätt kass, skumt ljus i garaget...men men!

Såhär ska det alltså se ut:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/klart.jpg

Och såhär ser det ut just nu:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/2del.jpg

Axeln har alltså gått av:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/ror.jpg

Och här ser vi en bit av den avbrutna axeln innuti drivhjulet:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/driv.jpg

Att svarva helt ny axel är ingen bra idé då det är invändiga splines både på längden och bredden, och att svetsa går ju inge vidare...
En lösning är ju att kapa axeln efter splinensen (ungefär i mitten av axeln) och sedan svarva till en ny bit och svetsa på den och sen trycka på drivhjulet på den "nya" biten.

Går det att få helt rakt om man gör så?

Vad tycker ni jag ska göra??? =)
 
Du får väl ge f-n i att hoppa på vågorna i fortsättningen kanske grejerna håller... :) :) Jag skulle nog ha kapat axeln och svetsat dit en ny bit eller svarvat en bit rundjärn som man sticker inuti den gamla axeln och trär på den gamla biten och svetsar. För att undvika vibrationer kan man punkta ihop det med en inikatorklocka som hjälp och ev finjustera axeln i svarven sedan.



Nisse Järnet skrev:
Nu har man kört sönder en grej igen =P
Har funderat lite på hur man bäst kan åtgärda axelbrottet, men vill gärna ha lite åsikter härifrån också =)

Bilderna är rätt kass, skumt ljus i garaget...men men!

Såhär ska det alltså se ut:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/klart.jpg

Och såhär ser det ut just nu:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/2del.jpg

Axeln har alltså gått av:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/ror.jpg

Och här ser vi en bit av den avbrutna axeln innuti drivhjulet:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/driv.jpg

Att svarva helt ny axel är ingen bra idé då det är invändiga splines både på längden och bredden, och att svetsa går ju inge vidare...
En lösning är ju att kapa axeln efter splinensen (ungefär i mitten av axeln) och sedan svarva till en ny bit och svetsa på den och sen trycka på drivhjulet på den "nya" biten.

Går det att få helt rakt om man gör så?

Vad tycker ni jag ska göra??? =)
 
Tack för tipsen!!

Urban Tiger:
"Är det pressat förut eller svetsat ?
Kan du öka gosdtjockleken på axeln (innerdiametern) så det går att göra en starkare skarv omlott ?
Är det en lageryta närmast där det gått sönder ? Kanske det går att omlottskarva utanpå ?"

Det är pressat, drivhjulet är av alu och axeln av rostfritt.
Ja, innerdiametern går att öka. Iaf till mitten av axeln ungefär.
Nope, ingen lageryta närmast!
Det borde gå utanpå ja.
 
UrbanTiger skrev:
Då är det bara att tuta och köra.
Skissade på ett förslag på skarvning med en extra stödhylsa utanpå.
Skitbra! Det var nåt sånt jag hade tänkt mig. Tack! :) Bra med en lite finare ritning också hehe.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top