Nisse Järnet
pschyy =D
Nu har man kört sönder en grej igen =P
Har funderat lite på hur man bäst kan åtgärda axelbrottet, men vill gärna ha lite åsikter härifrån också =)
Bilderna är rätt kass, skumt ljus i garaget...men men!
Såhär ska det alltså se ut:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/klart.jpg
Och såhär ser det ut just nu:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/2del.jpg
Axeln har alltså gått av:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/ror.jpg
Och här ser vi en bit av den avbrutna axeln innuti drivhjulet:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/driv.jpg
Att svarva helt ny axel är ingen bra idé då det är invändiga splines både på längden och bredden, och att svetsa går ju inge vidare...
En lösning är ju att kapa axeln efter splinensen (ungefär i mitten av axeln) och sedan svarva till en ny bit och svetsa på den och sen trycka på drivhjulet på den "nya" biten.
Går det att få helt rakt om man gör så?
Vad tycker ni jag ska göra??? =)
Har funderat lite på hur man bäst kan åtgärda axelbrottet, men vill gärna ha lite åsikter härifrån också =)
Bilderna är rätt kass, skumt ljus i garaget...men men!
Såhär ska det alltså se ut:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/klart.jpg
Och såhär ser det ut just nu:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/2del.jpg
Axeln har alltså gått av:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/ror.jpg
Och här ser vi en bit av den avbrutna axeln innuti drivhjulet:
http://cayle.homeftp.net/sporthoj/knark/driv.jpg
Att svarva helt ny axel är ingen bra idé då det är invändiga splines både på längden och bredden, och att svetsa går ju inge vidare...
En lösning är ju att kapa axeln efter splinensen (ungefär i mitten av axeln) och sedan svarva till en ny bit och svetsa på den och sen trycka på drivhjulet på den "nya" biten.
Går det att få helt rakt om man gör så?
Vad tycker ni jag ska göra??? =)