Tips på lättskött hoj

oppenheimer

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Ute
Hoj
Har ej
Hej,

Funderar på att skaffa min första egna hoj (har bara lånat andras tidigare) men vet inte riktigt vilken jag ska ha.

Mina preferenser:

  • Lite underhåll (t ex kardan istället för kedja)
  • Motorvolym behöver ej vara hög (har som högst kört 800c)
  • Låg till hyfsat låg bränsleförbrukning
  • Mer åt glidarhållet än sporthållet (har kört Suzuki Intruder tidigare, den var OK)
  • Möjlighet att haka på packväskor
  • Bekväm för längre turer
  • Prisvärd (inkl låga försäkringskostnader)

Tar emot alla förslag även om det är nån punkt som inte stämmer helt.
 
Om jag skulle köpa en cykel och köra 10 000 problemfria mil utan något annat än oljebyte och däcksbyte så skulle det garanterat bli en BMW. Skottsäkra motorer som är lätta att utföra rutinservice på, kardan, ingen framgaffel som börjar läcka och generellt god kvalisort.

Någon glidarcykel som duger något till har de dock inte. Deras 1200c är något av det fulaste mcvärlden har skådat.
 
vet inte riktigt om sporthoj är något för dig. Gör som boris säger och spana in bmw.
 
BMW R1200C passar perfekt in. Särskilt eftersom du inte skrev att den behövde vara snygg...

Om du kan tänka dig mer street än glidarstuk: BMW F650CS, R1200R, K1200R, K1300R. Yamaha Diversion 900.

/Gillar inte heller kedja
 
Köp en gixxer 750! Lätt den bästa motorcykeln till allt! Den går ganska billigt oxå ca 0,55 vid snäll körning :tummenupp
 
Guzzi Bellagio skulle också kunna passa. Lite glidarstuk, kardan, touringkapabel.
Faller väl på att den är svår att hitta (i Sverige) och möjligen dyr i inköp.
Ja! En sån vill jag också ha...! :) Snygg, enkelt i utförandet, gott ljud. Finns beg. i Italien till hyggliga priser. Kolla in www.subito.it - deras "Blocket".
 
Budget?
Hur mycket körvana har du?

Slår också ett slag för BMW. Finns gott om lågmilare som man kan få för en ok peng, särskilt sedan man förra året lanserade nya boxern (många som vill byta upp sig)
 
1:a förslag; Kolla in BMW.
2:a förslag; Honda Deauville 700? Kardan, touring, låga driftskostnader???? Har inte kört den själv bör kanske tilläggas. Den kan ju vara skittråkig? Eller helt rätt? Transalpen är kanske roligare av de två?
 
Förstahojen...du kommer byta knarr när du börjat åka, och det visar sig vad du egentligen är ute efter.

Håll det enkelt, se till att du får komma igång och köra hoj (utbilda dig själv, se det som en investering, både i ditt eget nöje, och livhanken).

När du bytt 2-3 ggr, kommer det klarna vad det är för typ av knarr du gillar, och förmodligen kommer du förstå att det inte räcker med en hoj...
 
Tackar för alla svar så här långt!

Många skriver BMW, speciellt R1200. Vad är skäligt att ge? Hittade till exempel en från år 1999 som gått en bit över 2000 mil för runt 55kkr, vilket nästan låter lite högt för nåt så gammalt. Hur många mil är rimligt att få ut utan horder av problem?

Bulldog var lite svår att hitta, kanske är Yamaha som är dåliga på att lägga ut sina hojar på nätet.

Någon frågade om budget och körvana. Man kan väl säga att jag inte har någon tydligt definierad budget, men att jag siktar på att det ska vara prisvärt vilket jag antar utesluter ett nyköp. Spontant känns det ju som att det hade vart fint om man kunde hamna runt 40 eller lägre, men det kanske blir svårt. Vad gäller körvana så har jag haft kortet i snart 6 år men jag har inte kört speciellt mycket alls, så den är nog att betrakta som dålig.

Hur billigt kan man komma undan och ändå slippa hålla på att mecka och krångla med underhåll?
 
Tackar för alla svar så här långt!

Många skriver BMW, speciellt R1200. Vad är skäligt att ge? Hittade till exempel en från år 1999 som gått en bit över 2000 mil för runt 55kkr, vilket nästan låter lite högt för nåt så gammalt. Hur många mil är rimligt att få ut utan horder av problem?

Bulldog var lite svår att hitta, kanske är Yamaha som är dåliga på att lägga ut sina hojar på nätet.

Någon frågade om budget och körvana. Man kan väl säga att jag inte har någon tydligt definierad budget, men att jag siktar på att det ska vara prisvärt vilket jag antar utesluter ett nyköp. Spontant känns det ju som att det hade vart fint om man kunde hamna runt 40 eller lägre, men det kanske blir svårt. Vad gäller körvana så har jag haft kortet i snart 6 år men jag har inte kört speciellt mycket alls, så den är nog att betrakta som dålig.

Hur billigt kan man komma undan och ändå slippa hålla på att mecka och krångla med underhåll?

Hur lågt du vill komma i inköp är helt avhängigt hur ny hoj du vill ha. Under 40000 är inte speciellt svårt om man går på hojar som DR650, XT600 och liknande, även om de kanske inte riktigt möter dina önskemål.
Service kommer du nog inte undan oavsett vad du väljer, det är mer en fråga om du vill göra det själv eller betala en verkstad.
Vad gäller glidare med kardan har du ju gamla yamaha Virago av olika volymer.
 
Bulldoggen heter egentligen BT1100,prova att söka på det.
Finns som årsmodell 02-05 och priset brukar ligga mellan 35-45k beroende på årsmodell och miltal.
Har dom sagt var haft en moddad 04 nu i fyra år och är fortfarande inte sugen på någon annan hoj.
Körställningen,ljudet,utseendet och låga driftkostnader är dom största fördelarna.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top