Tips på lättskött hoj

Köp en ny Gladius! 55kkr

ABS!
Garanti!
Nya däck
Nytt drivpaket
Nya vätskor
Nya lager
Ja, du förstår vart jag vill komma: Nya allt!!!

Last edited:
Tackar för alla svar så här långt!

Många skriver BMW, speciellt R1200. Vad är skäligt att ge? Hittade till exempel en från år 1999 som gått en bit över 2000 mil för runt 55kkr, vilket nästan låter lite högt för nåt så gammalt. Hur många mil är rimligt att få ut utan horder av problem?

Bulldog var lite svår att hitta, kanske är Yamaha som är dåliga på att lägga ut sina hojar på nätet.

Någon frågade om budget och körvana. Man kan väl säga att jag inte har någon tydligt definierad budget, men att jag siktar på att det ska vara prisvärt vilket jag antar utesluter ett nyköp. Spontant känns det ju som att det hade vart fint om man kunde hamna runt 40 eller lägre, men det kanske blir svårt. Vad gäller körvana så har jag haft kortet i snart 6 år men jag har inte kört speciellt mycket alls, så den är nog att betrakta som dålig.

Hur billigt kan man komma undan och ändå slippa hålla på att mecka och krångla med underhåll?

en bit att åka, men oves motor i olofström har en bulldogg inne. den finns ej med i deras lista på nätet, men vet att jag såg en i lördags när jag var där.
annars är dragstar en billig hoj med kardan och enkel och billig att äga och låg försäkringskostnad.
suzuki intruder likaså..

Tackar för alla svar så här långt!

Många skriver BMW, speciellt R1200. Vad är skäligt att ge? Hittade till exempel en från år 1999 som gått en bit över 2000 mil för runt 55kkr, vilket nästan låter lite högt för nåt så gammalt. Hur många mil är rimligt att få ut utan horder av problem?

BMW har generellt ett högt andrahandsvärde men å andra sidan låg försäkringskostnad vilket ofta är en betydande del av kostnaden med att ha hoj. Andrahandsvärdet är ju troligen högt när man säljer också...

Ett par tusen mil är inte direkt mycket på en BMW-boxer men det är ju en 15år gammal hoj som man inte riktigt vet hur den skötts. Är oljan bytt och den verkar vara i bra skick så hade jag inte varit orolig.

Vill du komma undan billigare med dina kriterier så säger jag BMW F650CS. ABS, kladdfri remdrift, driftsäker, billig att äga och en av de mest förnuftiga hojar som byggts. Men ful. Brukar gå att hitta bra ex för under 30kkr. 2004 eller nyare har något jämnare motorgång men annars spelar åldern ingen roll.

Köp en ny Gladius! 55kkr

ABS!
Garanti!
Nya däck
Nytt drivpaket
Nya vätskor
Nya lager
Ja, du förstår vart jag vill komma: Nya allt!!!

79.9k säger Suzuki, men det kanske finns billigare. Hur är försäkringskostnaden och hur funkar den för längre turer med varierande väder? Den är ju av naken sort.

Yamaha MT-07.
60kkr för en ny hoj, med 5-års garanti och ABS-bromsar.
Låg vikt och jag gillar körställningen.
Kan vara värt ett försök, trivs du inte så kan du förmodligen sälja den utan alltför stor förlust, med garanti kvar.
Som många skriver så är det lite svårt att veta vad man fastnar för innan man provat.

Yamaha MT-07.
60kkr för en ny hoj, med 5-års garanti och ABS-bromsar.
Låg vikt och jag gillar körställningen.
Kan vara värt ett försök, trivs du inte så kan du förmodligen sälja den utan alltför stor förlust, med garanti kvar.
Som många skriver så är det lite svårt att veta vad man fastnar för innan man provat.
Gillar nypriset på både den och Gladius, men hur hanterar en naken hoj vind/regn/stenskott etc.? Tänker att kåpor kanske hjälper rätt mycket mot det, men jag vet inte.

Gillar nypriset på både den och Gladius, men hur hanterar en naken hoj vind/regn/stenskott etc.? Tänker att kåpor kanske hjälper rätt mycket mot det, men jag vet inte.

Japp, du får allt - regn, vind och stenskott på köpet.
Men även en fartvindskänsla, om man vill ha det.
Förmodligen ingenting om du ska toura hela somrarna (kan jag tänka mig, har inte provat).
Men när det blåser för mycket så är det en varning att du ligger över gränsen för att förlora körkortet :D
Men som sagt var - testa :tummenupp

...som sagt, tro inte att det är den sista hojen du köper, shoppa något billigare nu, och sluta noja över världsliga detaljer...

Yamaha xj 900 diversion, kan du ta livet av en sådan så är jag imponerad. Ska jag köpa något med 10+ tusen mil på mätaren utan att testa den först, o sen klämma av en löjlig massa mil samma dag, XJ 900 alla dagar i veckan.

Suzuki XV 800 är en vtwin med kardan som kanske ser lite roligare ut. Lätt att bygga vidare på sen också om du känner för det.

Bägge två lämpliga nybörjarhojar

påtal om toura naken hoj, jag har testat en ca 45mil sträcka "non-stop" (tankstopp snabbt) och de funkar så länge man inte kör motorvägen (spec 120sträckor (150… hemlängtan)), ösregn hela vägen att tillägga.

Regn får du oavsätt på köpet. fartvinden däremot är den stora boven när man skall köra fort med nakenhoj. brukar lätt dra en gräns vid allt under 100 e lagom ljud i hjälmen och allt över 100 blir jobbigt. men de e så jag tycker, skall köra samma sträcka (fast omvänt håll) om 3 veckor så om du inte köpt hoj så kan jag ju ännu en gång känna efter lite hur touringen känns ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman