Tips på längre sträckor?

E4an till Mjölby. Fr Mjölby söderut till Aneby. Fr Aneby västerut till Jönköping sedan 26an (Nissastigen) fr Jönköping till Halmstad.
 
Varför inte musik?



Visst, ska du luffa motorväg ser jag inga hinder men i övrigt tycker jag mest det är av ondo. Sabbar koncentrationen, man höjer troligtvis omedvetet tempot och så hör man ju inte maskin. Undrar hur många olyckor som kommer av att föraren sitter i sin lilla bubbla, totalt fjärmad från vad som pågår runt vederbörande i ett tempo som inte lämnar några marginaler. Nu är jag inte så taggad på att förklara mig i det oändliga. Dessutom är det inte så populärt att påpeka individens ansvar och dennes skyldighet att göra vad man kan för att undvika olyckor. Det är alltid de andras uppgift att ta hänsyn och förutse våra nycker samt behov av kickar.:fakta:rolleyes:

Ja, jag tycker det är en himmelsvid skillnad mot att ha musik på när man fraktar sig medelst bil.

Måste bara uppmana dig att ta andra vägar. Du har ju ett mecka ifråga om fina mc-vägar i nära anslutning till transportsträckorna. Gör det till en upplevelse och låt det ta tid. Jag har inga problem med det då jag ser vägen som målet, men det är ju jag det och en sträcka på 50 mil kan lätt bli det dubbla eller tredubbla.
Skulle till Borås och tillbaka från Malmö för ett par år sedan, kanske 55 mil på tråkvägar. Det blev ca 300 mil ToR och då körde jag ändå nästan raka spåret upp, fast på lite (läs; mycket) roligare, finare vägar.

Vad har folk sina mc till?
 
Last edited:
Varför inte musik?

Därför att ljudvolymen blir direkt skadlig i motorvägsfart även om man har bra lurar. Dessutom vill du höra både trafik och ev missljud från hojen.

Bra öronproppar och värmehandtag är a och o när man ska resa på hoj.
 
GLÖM INTE SMÖRJA KEDJAN! (TJööp en scottoiler).

Även jag planerar in en sådan resa, så fort jag köper en fz6 och har tid att ta en mini semester, K-stad till stockholm!
 
Tänk på att det kan bli lite stelt i ljumske/ben när du suttit länge. Körde från skrotbilsrejs på Mantorp upp till Sthlm/norrort, satte ner foten första gången då vid ett rödljus och höll nästan på att klota när jag skulle veckla ut benet.
 
Väg 26 ser klart roligare ut än E-4. Ser inte ut att vara allt för mycket 2-1-väg heller. Viltstängsel och inte mycket trafik alls. Undvik gryning och skymning är ett tips.

Absolut finast är ju att svänga av E4:an i Ödeshög och sen köra turistvägen som går mellan E4:an och Vättern ända ner till Gränna. Riktigt fin väg och itne förlorar du många kilometer på det heller. Klart mycket roligare än 26:an som itne är sådär superspännande heller, även om den slår E4:an med hästlängder.. :) Går även att fortsätta längs mindre väg från Gränna och ner mot Jönköping har jag för mig, men den biten vet jag inte något om dock.. Men som sagt, turistvägen är sjukt fin! Och det är skyltat till den när man kör av E4:an i Ödeshög.
 
Motorvägskörning blir var man gör av det. Jag brukar ha kul, åker jag i kollon skiftar vi frontman som får bestämma farten i säg 5 mil eller till macken i samhället "A" så att eftersläntrarna har en chans att hinna ikapp; & då är det att bara ge järnet för att hänga med.

Vidare kan man om man är själv hetsa en sportbil & sedan få till ett roligt race. Jag lovar att du är helskärpt & tid & mil flyger förbi. Helt plötsligt är du framme & måste svänga av motorvägen, trotts att du inte gett sportbilen vad den tål.

Slutligen finns något jag lånat från min bilkörning sk. farthållar chicken race, som går ut på att du t.ex. ställer farthållaren på t.ex.140km.h & sedan inte får röra bromsen eller farthålaren vad som än händer. Den som först bromsar förlorar. På motorväg funkare det, väg med vajer räcke kräver framförhållning & när du närmar dig ett samhälle blir det först storslalom för att övergå till tajt slalom & slutligen tvärnit. Den som bromsar sist vinner.
På hoj bestämmer ni en fart ni ej får understiga sen är det bara att köra det är lättare på hoj då de kan köra om på in/ut sidan samt mellan bilarna.
Mina lekar får tiden att gå, på tråkiga transport sträckor prövas på egen risk, då de ej är ofarliga. Men roliga.:3freak:crash
 
Last edited:
Ta med kedjespray om du inte har kardan (suveränt!). Smörj var ca 50 mil, vid regn vanligtvis oftare, men gör det efter dagens slut efter du har torkat av vattnet från kedjan.

Ta även med olja om den dricker lite per 100 mil.
Ta med termos och fika samt gärna Trangiakök så kan man ta fika eller matpaus när man finner ett fint ställe om man inte vill trängas med andra. Termos, kök och andra hårda saker inte i ryggsäcken utan i tankväskan.
En vattenpåse med slang för att kunna dricka under färd är inte fel om det är varmt.
Som sagt rör på dig, ställ dig upp ibland.
Ta med fönsterputs och papper eller trasa för insektersdöden.
Kolla bromsbelägg, däck, lufttryck, stötdämparinställning innan avfärd. Ta med verktyg för ändra stötdämparinställning.
Ombyte för olika temperaturer.
Badkläder
Definitivt en flaska vatten. Det finns inget så "egenfarligt" som vätskebrist.

Vid tristess räkna alla bilar som kör 70-80 km/h på 90 eller 110 väg bara för det är semester.

Nu har jag inte mckartan här men kör alternativvägar. Väster om Vättern var bra har jag för mig.
Glöm inte besök Ullared

Lycka till!
 
Kör lugnt som bara den. Sommar och stora vägar = MC poliser och annat otyg. Så räkna med att du blir stoppad, bötfälld och värre om du marschar fram i 150+
 
Vad är det för pockoråd?
180 på motorväg och chickenrejs med farthållare samt stressa sportbilar? :huvet

Varken körkort eller förare lär överleva i längden.
 
Mitt tips: Lägg till 120mil så är du i Alperna!
 
Last edited:
Undvik motorväg (bara booooooring) OM det inte är så att du har bråttom el ser mer fram emot ditt mål än att "göra två flugor på smällen" och få en mysig resa också =)
Sambon skäller också på mig när jag kör med musik, sanningen är ju som ovan skrivet att det blir ett skadligt ljud av att ha så hög volym samt att man blir mindre uppmärksam samt antagligen kör för fort (mer än vanligt dvs). Men att ha musik i öronen ffa på en längre tur man ska köra ensam är oslagbart!
 
Sätt en GPS på hojen sen pekar du på den någonstans utanför allfartsvägarna på väg dit du skall och väljer kör till. När du kommer dit gör du så igen och så vidare tills du är framme vid målet.

Fegar du inte ur så blir det garanterat en fantastisk upplevelse.

Så har jag alltid gjort när jag inte har haft bråttom och jag har aldrig ångrat mig.
 
Sätt en GPS på hojen sen pekar du på den någonstans utanför allfartsvägarna på väg dit du skall och väljer kör till. När du kommer dit gör du så igen och så vidare tills du är framme vid målet.

Fegar du inte ur så blir det garanterat en fantastisk upplevelse.

Så har jag alltid gjort när jag inte har haft bråttom och jag har aldrig ångrat mig.

Du är ju äldre än jag. Alltid, hur länge har GPS-en funnits egentligen?

Kör fortfarande pappersgps. Mest som så att jag kör där det ser kul ut för att sen orientera mig och försöka komma på rätt spår igen. Kan bli trist såväl som väldigt inspirerande. Funderar allvarligt på att kasta mig in i teknologins tidevarv, finns dock en spärr eller viss tröghet när man är så till den grad low tech som en annan.

Gillar förslaget!:tummenupp
 
50mil blir lätt 60-70 om du kör småvägar, och orkar du köra småvägar i 60-70mil och behålla koncentrationen på topp?

Jag tycker du ska ta motorvägen, komma fram och ha kul istället ,för hur du än gör så är det en transportsträcka från A till B. Ta istället många pauser och stanna på "mysiga" platser.
 
Du är ju äldre än jag. Alltid, hur länge har GPS-en funnits egentligen?

Kör fortfarande pappersgps. Mest som så att jag kör där det ser kul ut för att sen orientera mig och försöka komma på rätt spår igen. Kan bli trist såväl som väldigt inspirerande. Funderar allvarligt på att kasta mig in i teknologins tidevarv, finns dock en spärr eller viss tröghet när man är så till den grad low tech som en annan.

Gillar förslaget!:tummenupp

Innan GPS körde jag med papperskarta (typ Statoils) och en kompass. Båda låg oftast i ryggsäcken och kom bara fram när man kört vilse.

Här är en sådan repa jag gjorde försommaren -09 (tjänsteresa på hemvägen från Malmö). 153 mil på 2 dagar blev det.:tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showt...tråden-Sthlm&p=4105236&viewfull=1#post4105236


Och så gjorde jag för det mesta i USA i höstas. Jag hade lagt in en rutt för att träffa "must drive" men mellan dom blev det peka och kör till. det var därför det blev lite bråttom mot slutet.


Vågar man inte prova och fegar ur för lite grus så får man aldrig uppleva dom riktigt härliga vägarna.
 
Last edited:
Fråga nr 1 tycker jag är om det gäller att ta sig till Halmstad fortast möjligt och att resan är underordnad eller om det är en del av en "semestertripp", är det det förstnämda så är det väl bara att gripa tag i tristessen. Startad nytankad o nyäten och sedan lägga sig <+30 på motorvägen och se det som ett meditationspass, håll avstånd för man blir ganska såsig i huvudet av att bara rulla motorväg i semilagligt tempo.

Finns det utrymme att göra en hojresa ner dit så skulle jag se varje meter av motorväg som ett misslyckande, bara att ta fram kartan och kolla upp det som är krokigast men fortfarande asfalt.

Brukar ta ett kort stopp per timme och sträcka på benen och kanske dricka lite, fika blir det när man måste tanka, tar man stopp med jämna mellanrum så är det inte så jobbigt att köra 50-70 mil på en dag.

Brukar ta Polen som en motorvägstransport numera, dela är det ganska sjyssta motorvägar, dels vill man spara dyrbar "hojtid" till mer inspirerande vägar längre ner i Europa.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top