Tips på lämplig motorcykel äldre än 86.

kjellis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
VFR750F
Helt ny här på forumet och på jakt efter en motorcykel omgående.
Behöver hjälp med och välja motorcykel. Eftersom min ålder inte passerat 24 och jag ska studera i höst behöver jag en äldre motor cykel <86 med tanke på försäkringen.
Dock så ska det vara minst en 700cc och 35kw så att jag kan använda den vid uppkörningen för tung obegränsad..
Har försökt hitta lämpliga trådar men de jag hittar är mest trådar om begränsade tunga motorcyklar.
Budget runt 20 000:-
Vad rekomenderar ni? Jag har tittat på blandannat VFR750F -1986,Yamaha FZ 750 -86 samt Gsxr 750 -85 det är motorcyklar i rätt prisklass och i närliggande område ifrån där jag bor (södermanland).
Kom gärna med tips samt vad jag bör se upp med vid eventuella köp.

T.ex så hade VFR750F gått 9000mil något man bör se upp med eller räcker det att den ser och är välskött?

Tack på förhand.

Mvh Nikla

Mitt tips är Honda vfr750, det är vad jag har, har bara körkortstillstånd och då går försäkringen hel/helår hos bilsport MC på 1383:-. Min är en 86:a och puttrar på jättebra, de brukar ligga mellan 20-25K.

Jag har dock hört att man inte skall titta på VFR som är äldre än 86, för honda gjorde en massa förändringar till det året, kolla i begagnatguiden (bike?), där listar de fördelar och nackdelar med beggade hojjar.

Hoppas du hittar något du gillar

//maria

här e en som nästan är 86..

:3freak ;)

Bifogat

• RorlachMuseum_IndianBoardTrackRacer_full.jpg
    RorlachMuseum_IndianBoardTrackRacer_full.jpg
    33.8 KB · Visningar: 110
.
Kawasaki GPZ 900 R !!! :Bugar

Kom -84 och var väldigt före sin tid.
Finns gott om exemplar i den prisklassen, bara att välja en fin i orginalskick.
(Sålde min så sent som för ett par månader sen, skitbra cykel.)

Min var veteranförsäkrad (orginalskick) och kostade 428:-/Hel/hel

Men en vanlig klassikerförsäkring är inte lika känsliga på orginalskick, kostar 1200-1300:-/hel/hel så det är i princip gratis.

115 pigga hästar & 6 växlad låda.
Skön att skjutsa på, och hänger med nyare hojar riktigt bra.

Last edited:
kjellis skrev:
2256955 Helt ny här på forumet och på jakt efter en motorcykel omgående.
Behöver hjälp med och välja motorcykel. Eftersom min ålder inte passerat 24 och jag ska studera i höst behöver jag en äldre motor cykel <86 med tanke på försäkringen.
Dock så ska det vara minst en 700cc och 35kw så att jag kan använda den vid uppkörningen för tung obegränsad..
Har försökt hitta lämpliga trådar men de jag hittar är mest trådar om begränsade tunga motorcyklar.
Budget runt 20 000:-
Vad rekomenderar ni? Jag har tittat på blandannat VFR750F -1986,Yamaha FZ 750 -86 samt Gsxr 750 -85 det är motorcyklar i rätt prisklass och i närliggande område ifrån där jag bor (södermanland).
Kom gärna med tips samt vad jag bör se upp med vid eventuella köp.

T.ex så hade VFR750F gått 9000mil något man bör se upp med eller räcker det att den ser och är välskött?

Tack på förhand.

Mvh Nikla

GSX1100 är den mest prisvärda äldre hojen tycker jag. GSX1100R kom väl -86.

http://www.blocket.se/vi/8222083.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/8540153.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/8435783.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/7982732.htm?ca=23_11_s

Last edited:
War-psycho skrev:
2257099 .
Kawasaki GPZ 900 R !!! :Bugar

Kom -84 och var väldigt före sin tid.
Finns gott om exemplar i den prisklassen, bara att välja en fin i orginalskick.
(Sålde min så sent som för ett par månader sen, skitbra cykel.)

Min var veteranförsäkrad (orginalskick) och kostade 428:-/Hel/hel

Men en vanlig klassikerförsäkring är inte lika känsliga på orginalskick, kostar 1200-1300:-/hel/hel så det är i princip gratis.

115 pigga hästar & 6 växlad låda.
Skön att skjutsa på, och hänger med nyare hojar riktigt bra.

Håller med Gpz:an e grym. Hade en som in förstahoj(-88) Gick kanon och var hyfsat pigg, dock lite tung men men. Kolla in dem sista årsmodellerna, svart/guld, är sååå snygg för att vara från 90/91. Kanske lite högre pris men det emitt tips iaf.

Kan bara hålla med... köp en gpz900r!
Har en 89a svart/guld som har ca 6500 mil..funkar kanon.
Det är ca 20-25000 i fint skick.
Tror det var från 88 som de gjorde om kamkedjespännaren..så 88 eller nyare skall du ha isåfall.
Nackdelen kan vara att det är svårt att få fram ett 4-1system för mer hk.
Annars kan en suzuki gsx1100 es/ef vara något..mycket vrid o ett riktigt lok på vägen.
Lycka till med mc köpet.

Last edited:
Var i liknande sits för en månad sen och litade runt som en tok. Tyckte man satt knepigt på Suzuki's och Yamaha FZ/FZR stod högt på listan. Tills jag provade. Vill inte åka långt med så mycket "hängande" på styret....
Fastnade för Hondas V4 maskiner och började kika på VFR750 -86 eftersom de tidiga enligt spaltmil skrivet material på nätet har problem med kammarna.
Lik förbannat kunde jag inte hejda mig när jag fick se min pärla. Störtskönt vrid och ljudet av V4 är ju bara....mmmmmm.......
Är ju ingen sportmaskin, men ett utmärkt lokomotiv för min körning......
Det finns uppenbarligen fantastiskt välskötta hojar för vettiga pengar om man tar sig tiden och orken att leta.

Lycka till !

gixxer_1255 skrev:
2257249 Men det är ju en Kawasaki!
Japp, du borde väl begripa att jag inte är speciellt märkestrogen. :tungan

<-------------------------- :)

Bytte ju upp mig till en Gixxer i vintras, men i den tänkta prisklassen är det svårt att hitta bra exemplar av dessa.

Schyssta GPZ'or finns det däremot gott om i den klassen, och ger mycket kul per krona. :tummenupp

Hellre en bra Kawa, än en dålig Suka. (Och vice versa såklart.)
.

Last edited:
Tacksam för alla svar. Lutar nog åt en 750 vfr dock inget bestämt. En 1100 t.ex. känns så otroligt stor.Tänk på att jag är precis nybörjare..
Tar gärna emot fler tips men är jävligt sugen på en VFR har sett ett par i vita pärlor som jag föll direkt för.

/ Niklas

Suzuki GSX 750 ES är ett kanske lite mesigare alternativ till alla nämnda men för en nybörjare räcker en sån bra till. En stor fördel är att den är riktigt lättkörd och lättare att sätta uppkörningen på än en gsx-r.

War-psycho skrev:
2257277 Japp, du borde väl begripa att jag inte är speciellt märkestrogen. :tungan

<-------------------------- :)

Bytte ju upp mig till en Gixxer i vintras, men i den tänkta prisklassen är det svårt att hitta bra exemplar av dessa.

Schyssta GPZ'or finns det däremot gott om i den klassen, och ger mycket kul per krona. :tummenupp

Hellre en bra Kawa, än en dålig Suka. (Och vice versa såklart.)
.

gpz 900R :rolleyes: motorn på en sån brukar ju oftast ha poriga kammar och vippor, och oftast brukar det inte vara så mycket kvar av insugsventilerna heller . pratade med en kille på en mc-demontering som tyckte att gpz900 är skräp. håller med!!

köp en gsx-r :Bugar

bapuba skrev:
2258266 gpz 900R :rolleyes: motorn på en sån brukar ju oftast ha poriga kammar och vippor, och oftast brukar det inte vara så mycket kvar av insugsventilerna heller . pratade med en kille på en mc-demontering som tyckte att gpz900 är skräp. håller med!!

köp en gsx-r :Bugar
När vi snackar den prisklassen är det lättare att hitta en schysst GPZ, än en schysst Gsxr.

Dessutom finns det fler GPZ'or att välja bland, än Gsxr'er i den prisklassen.

Ingen hoj är felfri, men köper man i den prisklassen så räknar man inte med att köra 6000 mil till med hojen heller.

Billiga gsxr-vrak börjar vid 20 papp, medans billiga GPZ-vrak börjar vid 15 papp, så ska man köpa en hoj för 20' så är GPZ'an bättre.
Annars står man lätt där med ett Gsxr-vrak, bara för nån sagt att dom är bättre.

Dom må vara bättre, men inte i den önskade prisklassen.
(Fast man kan ju hitta guldklimpar billigt ibland också.)

Min Gsxr är t.ex. bättre än min GPZ, men den ligger också i en helt annan prisklass. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman