tips på instrumentering husa 650

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
blir tvungen att köpa ny hastighetsmätare till husan då den jag har är sönder. det kostar ju en del att inhandla ca 2500:- så frågan är ju vilken typ som är bäst,snyggast slår jag in nr från spareparts katalogen får man ju upp samma gamla grunka. kan jag ta nr från ex 05:ans.
passar det med fästen och allt??? alla tips är välkomna
 
Jag skulle kolla på en Vapor från Trailtech.
Så kan du få varv, temp osv. med :tummenupp
Lätt att koppla in och verkar gedigen, min har överlevt en klotning iaf.

http://www.trailtechproducts.co.uk/


Jag är också sugen på en Trailtech. Hur monterade du hastighetsmätarmagneten samt mottagaren? Jag har provat med cykeldator, men då måste man ju ha typ 2 mm avstånd mellan de två. : /
 
Jag är också sugen på en Trailtech. Hur monterade du hastighetsmätarmagneten samt mottagaren? Jag har provat med cykeldator, men då måste man ju ha typ 2 mm avstånd mellan de två. : /

Köpte en Vapor med monteringsdetaljer för KTM/Husaberg. Passar rakt av på min hoj, magneten i ena bulten på skivan och givaren i det befintliga hålet i oket. Samma lösning som KTM/Husaberg har orginal eller med de Beringerkit som finns till nämnda märke.

Ser ut såhär typ ...
 

Bifogat

  • picture 085.jpg
    picture 085.jpg
    201.3 KB · Visningar: 121
Köpte en Vapor med monteringsdetaljer för KTM/Husaberg. Passar rakt av på min hoj, magneten i ena bulten på skivan och givaren i det befintliga hålet i oket. Samma lösning som KTM/Husaberg har orginal eller med de Beringerkit som finns till nämnda märke.

Ser ut såhär typ ...



Smidigt!

Ska maila och se om dom kan skaka fram något till min gamla häck. : )
 
låter vettigt vilken modell har du? krångligt att beställa?. lång leveranstid behöver man något mer, funkar magneten/motagare som jag har nu (org)

Jag har ett Vaporkit som heter:
75-102 KTM - Husaberg Screw in Sensor cable with Rad Hose Temp Sensor
Samma dator i alla kit, typen av sensor och kablage etc skiljer lite.

Sedan har jag deras Vapor indicator dashboard,
där ingår varningslampor med ram samt ett alufäste som passade rakt av på min övregaffelkrona.

I standardkitet ingår ett fäste i plast som fästs runt styret ist.

Ser att priserna gått upp några pund hos Trailtech, brukar finnas på eBay för lite lägre priser.

Trailtech i UK, som jag länkade till, e skitsmutta å handla av. Bara å maila dem om vad du vill ha och hur du skall betala etc. Fick min på 4-5 dagar.
Hade grymt bra och trevlig support när jag skaffade mina grejer med :tummenupp

Orginalmagneten e bara att behålla i skivan.
Du han använda din orginalkabel men då får du skarva en ny kontakt, enklare att bara skruva ur den gamla och i den nya som följer med i kitet istället ... oki, det blir lite strappande av kabeln förstås.
 

Bifogat

  • picture 068 liten.jpg
    picture 068 liten.jpg
    201.2 KB · Visningar: 107
den visar i km/h och inte mp/h eller kan man ställa in på enheten. eller måste man beställa en annan typ.
 
Går att programmera om du vill ha MPH eller KM/H, samma gäller Celsius eller Fahrenheit, hjulstorlek, när shift-lighten skall triggas, varna för överhettning etc.

Klicka in under Computers och sedan Vapor för manualer och installationsguider etc.
http://www.trailtech.net/instructions.html

Såg att derar Vectormodell hade laptime-funktion, den saknar annat som Vapor har dock ...
 
Går att programmera om du vill ha MPH eller KM/H, samma gäller Celsius eller Fahrenheit, hjulstorlek, när shift-lighten skall triggas, varna för överhettning etc.

Klicka in under Computers och sedan Vapor för manualer och installationsguider etc.
http://www.trailtech.net/instructions.html

Såg att derar Vectormodell hade laptime-funktion, den saknar annat som Vapor har dock ...

pefekt jag har beställt en nu. får se om jag gjorde allt rätt. kanske dimper ner en i lådan om ett par dagar. verkar vara ett jävla bra pris. ca 1100:- jämfört med husabergs orginal instrument. hastighet, timmar bara för 2500:-
tack för ett mkt bra tips. återkommer när jag är ägare av en själv:tummenupp
 
pefekt jag har beställt en nu. får se om jag gjorde allt rätt. kanske dimper ner en i lådan om ett par dagar. verkar vara ett jävla bra pris. ca 1100:- jämfört med husabergs orginal instrument. hastighet, timmar bara för 2500:-
tack för ett mkt bra tips. återkommer när jag är ägare av en själv:tummenupp

Originalet är lite bättre än så. Toppfartsnotering och ett par olika trippar. Om jag inte minns galet har den oxå varvtid, eller har jag drömt det?

Den slår såklart inte vapor men den kan en hel del ;)
 
Blåser liv i denna tråden igen efter inköp, montering. blev helnöjd. högsta betyg till trailtech. tog 4 dagar så låg den i brevlådan. bockade till ett monteringsbleck i rostfri plåt för att få upp den lite. allt gick på ca 1100 med frakt.
enkel montering, alla tillbehör medföljer magnet,kablar osv.

självklart blev det en tur i vårvädret med. Jag hade nästan glömt hur jävla roligt det är att köra husa :rofl

och ja skylten ska flyttas efter besiktning.
 

Bifogat

  • 20090214110.jpg
    20090214110.jpg
    64.2 KB · Visningar: 72
  • 20090228124.jpg
    20090228124.jpg
    56.2 KB · Visningar: 65
  • 20090228125.jpg
    20090228125.jpg
    76.9 KB · Visningar: 83
  • 20090228128.jpg
    20090228128.jpg
    80.9 KB · Visningar: 66
  • 20090228129.jpg
    20090228129.jpg
    107.4 KB · Visningar: 79
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top