Tips på hur man bör, och inte bör, köra om på bandagar.

Man kan inte förbjuda någon att gasa på rakan. Är man snabbare än andra i gruppen så finns det garanterat fler ställen på banan där man kan köra om.
 
Tänker att det inte är helt lätt som framförvarande förare att anpassa sig efter de som kommer bakom när ens speglar är tejpade. Man har ju noll koll på vad som händer bakom. Var själv på Kinnekulle i augusti för min första SMC-kurs på storbana. Det var naturligtvis hur kul som helst och jag var nog en av dem som gasade friskt på rakan medan kurvorna gick i något lugnare tempo. Dock ökade kurvtempot något för varje varv :). Däremot är det ju lite läskigt att överlämna sin egen säkerhet till folk man inte känner. Man är ju helt utlämnad till att lita på att folk respekterar framförvarande och deras ev. plötsliga spårändringar och låter bli att köra om.
 
Tänker att det inte är helt lätt som framförvarande förare att anpassa sig efter de som kommer bakom när ens speglar är tejpade. Man har ju noll koll på vad som händer bakom. Var själv på Kinnekulle i augusti för min första SMC-kurs på storbana. Det var naturligtvis hur kul som helst och jag var nog en av dem som gasade friskt på rakan medan kurvorna gick i något lugnare tempo. Dock ökade kurvtempot något för varje varv :). Däremot är det ju lite läskigt att överlämna sin egen säkerhet till folk man inte känner. Man är ju helt utlämnad till att lita på att folk respekterar framförvarande och deras ev. plötsliga spårändringar och låter bli att köra om.
Man SKA inte anpassa sig efter de som kommer efter. Det är då det blir konstigt och farligt. Är man bara någorlunda konsekvent i sitt spårval och låter bli plötsliga och ologiska spårbyten utan förvarning är det inget problem. Det finns i allmänhet plats på banan så det räcker och blir över i de hastighetsgrupper där den här diskussionen ens förekommer. På stor bana alltså, inte att jämföra med knix.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Man SKA inte anpassa sig efter de som kommer efter. Det är då det blir konstigt och farligt. Är man bara konsekvent i sitt spårval och låter bli plötsliga och ologiska spårbyten är det inget problem. Det finns i allmänhet plats på banan så det räcker och blir över i de hastighetsgrupper där den här diskussionen ens förekommer. På stor bana alltså, inte att jämföra med knix.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Exakt!

Om man ska lära någon något när det kommer till omkörningar på bana så ska man lära den omkörde att göra sin grej och inget annat, sen löser sig resten själv.

Sen(om man är lagd åt det hållet)kan man sparka lite på de som håller koll på banan(föråkare, instruktörer osv.)så de ser till att sortera grupperna så det är jämna hastigheter, för är det något som stökar till det vid omkörningar så är det när skillnaderna blir för stora, istället för att skälla och försöka ta ner de som börjar bli snabbare.

Den snabbare kan köra om nästan hur och var som helst utan att han/hon ser någon fara samtidigt som den omkörde blir rädd nästan varje gång, det är inte bra för någon då man som snabb utsätter sig och övriga för risker som inte behövs när den som blir omkörd gör en oväntad grej och helt plötsligt fanns inte platsen.
 
blir man räd när man blir omkörd är det nock dags att bege sej hemover långt bort från banan
i gul grupp med emse har man reglen att man bara får köra om när det går rakt fram, perfekt för nybörjare o andra osäkra förare
 
blir man räd när man blir omkörd är det nock dags att bege sej hemover långt bort från banan
i gul grupp med emse har man reglen att man bara får köra om när det går rakt fram, perfekt för nybörjare o andra osäkra förare
Rädd=nybörjargrupperna/lugna grupperna där det finns möjlighet för oväntade omkörningar på yttern i böj och andra ställen om en snabb får tillträde dit vilket faller på arrangörerna att fixa till.

I de snabbare grupperna finns inte den möjligheten på samma sätt och man får ju förutsätta att de som väljer de grupperna har banvana och känner sig bekväma med att bli passerade då och då. :)
 
blir man räd när man blir omkörd är det nock dags att bege sej hemover långt bort från banan
i gul grupp med emse har man reglen att man bara får köra om när det går rakt fram, perfekt för nybörjare o andra osäkra förare
Jag har sett några passager i gatgrupper som skulle varit god orsak till att få lite skäll på licensträning, där den passerade behövt resa hojen och ta escapen.
Oftast är det värre ju mindre erfarenhet av bana som finns hos den som kör om, så det blir direkt farligt.
Sedan är min personliga gräns för att bli ombord att stå länge det inte knuffas så är jag inte särskilt besvärad. Det är ju roligt när någon som är duktig på riktigt passerar på den där decimetern som man lämnade på innern vid apex.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top