Tips på hur man bör, och inte bör, köra om på bandagar.

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Man kan inte förbjuda någon att gasa på rakan. Är man snabbare än andra i gruppen så finns det garanterat fler ställen på banan där man kan köra om.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Tänker att det inte är helt lätt som framförvarande förare att anpassa sig efter de som kommer bakom när ens speglar är tejpade. Man har ju noll koll på vad som händer bakom. Var själv på Kinnekulle i augusti för min första SMC-kurs på storbana. Det var naturligtvis hur kul som helst och jag var nog en av dem som gasade friskt på rakan medan kurvorna gick i något lugnare tempo. Dock ökade kurvtempot något för varje varv :). Däremot är det ju lite läskigt att överlämna sin egen säkerhet till folk man inte känner. Man är ju helt utlämnad till att lita på att folk respekterar framförvarande och deras ev. plötsliga spårändringar och låter bli att köra om.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tänker att det inte är helt lätt som framförvarande förare att anpassa sig efter de som kommer bakom när ens speglar är tejpade. Man har ju noll koll på vad som händer bakom. Var själv på Kinnekulle i augusti för min första SMC-kurs på storbana. Det var naturligtvis hur kul som helst och jag var nog en av dem som gasade friskt på rakan medan kurvorna gick i något lugnare tempo. Dock ökade kurvtempot något för varje varv :). Däremot är det ju lite läskigt att överlämna sin egen säkerhet till folk man inte känner. Man är ju helt utlämnad till att lita på att folk respekterar framförvarande och deras ev. plötsliga spårändringar och låter bli att köra om.
Man SKA inte anpassa sig efter de som kommer efter. Det är då det blir konstigt och farligt. Är man bara någorlunda konsekvent i sitt spårval och låter bli plötsliga och ologiska spårbyten utan förvarning är det inget problem. Det finns i allmänhet plats på banan så det räcker och blir över i de hastighetsgrupper där den här diskussionen ens förekommer. På stor bana alltså, inte att jämföra med knix.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man SKA inte anpassa sig efter de som kommer efter. Det är då det blir konstigt och farligt. Är man bara konsekvent i sitt spårval och låter bli plötsliga och ologiska spårbyten är det inget problem. Det finns i allmänhet plats på banan så det räcker och blir över i de hastighetsgrupper där den här diskussionen ens förekommer. På stor bana alltså, inte att jämföra med knix.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Exakt!

Om man ska lära någon något när det kommer till omkörningar på bana så ska man lära den omkörde att göra sin grej och inget annat, sen löser sig resten själv.

Sen(om man är lagd åt det hållet)kan man sparka lite på de som håller koll på banan(föråkare, instruktörer osv.)så de ser till att sortera grupperna så det är jämna hastigheter, för är det något som stökar till det vid omkörningar så är det när skillnaderna blir för stora, istället för att skälla och försöka ta ner de som börjar bli snabbare.

Den snabbare kan köra om nästan hur och var som helst utan att han/hon ser någon fara samtidigt som den omkörde blir rädd nästan varje gång, det är inte bra för någon då man som snabb utsätter sig och övriga för risker som inte behövs när den som blir omkörd gör en oväntad grej och helt plötsligt fanns inte platsen.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
blir man räd när man blir omkörd är det nock dags att bege sej hemover långt bort från banan
i gul grupp med emse har man reglen att man bara får köra om när det går rakt fram, perfekt för nybörjare o andra osäkra förare
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
blir man räd när man blir omkörd är det nock dags att bege sej hemover långt bort från banan
i gul grupp med emse har man reglen att man bara får köra om när det går rakt fram, perfekt för nybörjare o andra osäkra förare
Rädd=nybörjargrupperna/lugna grupperna där det finns möjlighet för oväntade omkörningar på yttern i böj och andra ställen om en snabb får tillträde dit vilket faller på arrangörerna att fixa till.

I de snabbare grupperna finns inte den möjligheten på samma sätt och man får ju förutsätta att de som väljer de grupperna har banvana och känner sig bekväma med att bli passerade då och då. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
blir man räd när man blir omkörd är det nock dags att bege sej hemover långt bort från banan
i gul grupp med emse har man reglen att man bara får köra om när det går rakt fram, perfekt för nybörjare o andra osäkra förare
Jag har sett några passager i gatgrupper som skulle varit god orsak till att få lite skäll på licensträning, där den passerade behövt resa hojen och ta escapen.
Oftast är det värre ju mindre erfarenhet av bana som finns hos den som kör om, så det blir direkt farligt.
Sedan är min personliga gräns för att bli ombord att stå länge det inte knuffas så är jag inte särskilt besvärad. Det är ju roligt när någon som är duktig på riktigt passerar på den där decimetern som man lämnade på innern vid apex.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top