Tips på hund

Får ena mig till skaran Boxerförespråkare.
Vill du ha en glad, busig hund som inte blir hängig och seg när den uppnått vuxen ålder så är den absolut bäst. Gillar ni motion så är den perfekt, men vill ni ha en lydnadschampion finns det nog andra raser som är mer lättarbetade. Dom boxrar jag har känt har aldrig haft några behov av att bli "satta på plats" med stenhård diciplin utan nöjer sig med att få uppmärksamhet och bus. Vill du ha en hund som bara älskar er i familjen så är den inte ett bra val, boxrar älskar alla och visar det ofta och gärna. Lite synd bara att många avlar bort den gamla kraftiga typen, men utställningsavel har ju tyvärr den nackdelen. När jag får mer tid över så kommer jag garanterat köpa minst en boxer.

Åk runt på lite kennlar och träffa hundar av dom typer du vill ha, så du får en liten inblick och lite tips.
Lycka till!

kolla över ditt behov, som ngn skrev tidigare..ska du träna aktivt ?.

Jakt el vakt ?

Men framför allt, när du väl skaffat din vovve, se över vad det finns för hundkursutbud där du bor, vardagslydnad osv...

där vill jag ge ett tips, kolla referenser på dom olika instruktörerna som håller kurserna.
det finns FÖR många stolpskott som gärna vill kalla sig legitimerade..blablabla osv instruktörer när dom igentligen inte gått varken instruktörsutbildning el har erfarenhet som backar upp deras sk kunnande..
kan säga såhär, finns lika många wannabees inom hundvärlden som det finns hundar ( nästan :D )
samma sak gäller kennel folket..

Kolla in dom olika forumen, www.vovve.net osv...

och lycka till med ditt hundköp.

och ska du skaffa schäfer, kolla in mina länkar till kustmarkens och hassemans, dom e grymt duktiga och en av dom bästa i sverige på schäfer och man vill ha en arbetshund..

ORD!

Bra lugn hund som är oerhört familjär och är ganska nöjd så länge den får "hänga med familjen", sen är det inte många som kaxar med 65 kg muskler om det skulle krisa.
Vår kille har en måttlig dos med vakt...inte alls så där så att han går berzerk så fort det ringer på dörren, men han är på sin vakt när det är främmande folk på tomten...

Bifogat

• 033 [640x480].JPG
    033 [640x480].JPG
    131.7 KB · Visningar: 94
Jaa o många skratt när de gör dumma saker som att hoppa upp o sätta sig på stolen :D

Eller när husse tycker att han ska lägga sig i taxens korg, bara för att...

Bifogat

• DSC01657 (Medium).JPG
    DSC01657 (Medium).JPG
    63.9 KB · Visningar: 106
irländsk varghund, 80-90cm mankhöjd, 55kg

rase_363_1.jpg

annars en riesenschnauzer, finaste hunden i världen..

rase_81_1.jpg

Last edited:
En hundras jag gillar skarpt är benner senner,ursprungligen vakt-, drag- och boskapsdrivande hund på gårdar.) men den har MYCKET päls :gnissla
Håller med, oxå en trevlig hund. :)

Ytterst få vill ha en hund som vaktar.
Räcker gott med ett avskräckande utseende.
Nackdelen med stora hundar är att de har en kortare livstid.
Nackdelen med "bull" hundar är attt folk i allmänhet kommer att döma dig och hunden på förhand - Att du är nybörjare är inget plus.
Boxer från rätt linjer verkar passa dig perfekt!

Seriösaste hundforumet jag hittat är: www.aktivhund.se .
Har för mig att de har rasspecefikt boxerforum också.
Svårt att få defenetiva rasråd dock.
Det enda två hundägare kan vara överens om är att den tredje har fel.

Kennelklubbens valphänvisning/hundrådgivning ger jag inte mycket för.

Bättre att samla informaton/synpunkter från så många initierade som möjligt, för att därmed komma till ett beslut.
Då tycker jag att Aktivhund är bästa valet.

PS: Lita aldrig på uppfödare.

Är inte Kennelklubben "initierad"?
Kennelklubben företräder först och främst uppfödare.
FÅR inte rekomendera enskilda uppfödare eller raser, alla som uppfyller SKKs krav rekomenderas.
Särskilt som nybörjare är det lätt att bli "lurad", emedan man inte vet vad man egentligen är ute efter.
Men visst har man nytta av att kolla upp vad förkortningarna betyder och vilka hälsoprogram som är aktuella för en specefik ras.
Då är SKKs sida en tillgång.
Samma information, filtrerad genom kunniga hjärnor, går dock att få på öppet forum.
Vem man sedan skall lita på, får man avgöra själv.

Innan du väljer hund så tänk över hur mycket tid du är beredd att lägga ner på träning/ promenader

Välj alltid en hund som har samma aktivitetsnivå som du eller lägre.

Blir bara fel om man väljer en hund som kräver mycket träning och själv orkar manknappt gå en runda runt kvarteret. Det är dessa hundar som blir "problemhundar" eller det borde heta problemägare

En hundras jag gillar skarpt är benner senner,ursprungligen vakt-, drag- och boskapsdrivande hund på gårdar.) men den har MYCKET päls :gnissla

Min galna moder har 5stycken bernersennen, blir lite dammsugning. Kanon om man vill ha lättkontrollerad och lugn hund som är väldigt pålitlig, har aldrig varit med om att dom uppträtt aggressivt mot någon.

Bifogat

• blockolera.jpg
    blockolera.jpg
    86.9 KB · Visningar: 110
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...