Tips på hund

Välja hundras måste vara riktigt svårt. Alla tycker ju givetvis att den egna hunden är allra bäst.
Även jag:)
Jag kan varmt rekomendera korsningen bordercollie+beardedcollie, precis lagom smart, lagom vallig.
Väldigt lagom liksom:)
Gillar att göra saker men har ingen tid just då så hittar han inte på sattyg för att han är uttråkad utan lägger sig bara och funderar och tittar på.
Tuff, busig och pålitlig och samtidigt den snällaste och gosigaste hund jag träffat på. Har ett mycket stort behov av närhet och att få kela och bli omtyckt, vilket verkligen inte är svårt att göra;)

Min galna moder har 5stycken bernersennen, blir lite dammsugning. Kanon om man vill ha lättkontrollerad och lugn hund som är väldigt pålitlig, har aldrig varit med om att dom uppträtt aggressivt mot någon.

:kär så fina dem är

Brosan och en vän har också bernersennen, helt underbara.. förutom när "rasmus" snodde en mchandske och sprang stolt omkring och visade upp den för alla ...och själv klart utan att ge den tillbaka till ägaren :D

[YOUTUBE-ID]gVkDRvVJLjY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Hundval

Vad du behöver göra först är att sätta dig ner med sambon och diskutera igenom vad ni vill ha ut av hundägandet. Vill ni köra bruks/ IPO eller lydnad?
Vill ni jaga med den eller ha en soffparasit? Kan du ha med hunden på jobbet eller kommer den behöva vara kvar hemma osv. Vilka egenskaper vill ni verkligen ha i hunden? Var ärlig mot dig själv, det är rätt jobbigt att ha en hund man måste passa hela tiden för att den kan hitta på dumheter, tro mig jag vet!
Att välja hund på ospecificerade grunder är totalt vansinningt, att bara vilja ha en hund för den sakens skull gynnar inte vare sig hund eller ägare, det finns allt för många omplaceringsfall pga detta. Lyssna runt, åk och hälsa på hundklubbar av olika slag och prata med folk. Sålla sen bort det ni tycker verkar fel. Försök lära känna uppfödaren innan ni köper hunden, kolla vad det är för sorts folk, man kan få mycket nyttig input den vägen. Är dom seriösa eller är det ytterligare en stolle som har fått en kull på sitt odugliga "avelsmaterial" och därför kallar sig uppfödare. Tänk, tänk, tänk, och tänk igen.
Lycka till!
/T

Last edited:
Vad du behöver göra först är att sätta dig ner med sambon och diskutera igenom vad ni vill ha ut av hundägandet. Vill ni köra bruks/ IPO eller lydnad?
Vill ni jaga med den eller ha en soffparasit? Kan du ha med hunden på jobbet eller kommer den behöva vara kvar hemma osv. Vilka egenskaper vill ni verkligen ha i hunden? VAr ärlig mot dig själv, det är rätt jobbigt att ha en hund man måste passa hela tiden för att den kan hitta på dumheter, tro mig jag vet!
Att välja hund på ospecificerade grunder är totalt vansinningt, att bara vilja ha en hund för den sakens skull gynnar inte vare sig hund eller ägare, det finna allt för många omplaceringsfall pga detta. Lyssna runt, åk och hälsa på hundklubbar av olika slag och prata med folk. Sålla sen bort det ni tycker verkar fel. Försök lära känna uppfödaren innan ni köper hunden, kolla vad det är för sorts folk, man kan få mycket nyttig input den vägen. Är dom seriösa eller är det ytterligare en stolle som har fått en kull på sitt odugliga "avelsmaterial" och därför kallar sig uppfödare. Tänk, tänk, tänk, och tänk igen.
Lycka till!
/T

:fakta

I second that. :)

Skaffa en finsk flickvän istället. De är lagom vaktiga, skäller ibland, arbetar hårt om man håller kort koppel på dom. Se till att få en med bra linjer annars kan de bli bångstyriga.

Skaffa en finsk flickvän istället. De är lagom vaktiga, skäller ibland, arbetar hårt om man håller kort koppel på dom. Se till att få en med bra linjer annars kan de bli bångstyriga.

:fakta

I second that. :D

Jag behöver en apportör, för fågel. Några tips? Den får inte fälla för mycket heller:)

Hunden vi har nu är en Portugisisk vattenhund. Rasen ska kunna apportera men hon har noll jaktinstinkt så det funkar inte så bra. Hon fäller inte mer än en människa, perfekt!!! Därför är jag lite osäker på de olika retrivrarna då de fäller i mängder:näsblod Hatar att dammsuga!

Annars hade golden/flatcoatedretriver varit intressant. Eller Jaktlabb.

Jag behöver en apportör, för fågel. Några tips? Den får inte fälla för mycket heller:)

Hunden vi har nu är en Portugisisk vattenhund. Rasen ska kunna apportera men hon har noll jaktinstinkt så det funkar inte så bra. Hon fäller inte mer än en människa, perfekt!!! Därför är jag lite osäker på de olika retrivrarna då de fäller i mängder:näsblod Hatar att dammsuga!

Pudlar har väl historiskt sett haft en apporterande roll, och dom fäller väl i princip noll...
Är inte den här hysteriskt märkliga klippningen en rest från den tiden, skulle väl fungera som ledvärmare, eller nåt.
Om dom överhuvudtaget går att använda nuförtiden vetefan, men jag har hört talas om nån som körde skydd med en storpudel, för väldigt länge sen.
/T

Tollare kanske.. eller som den heter Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Vill ni jaga med den eller ha en soffparasit? Kan du ha med hunden på jobbet eller kommer den behöva vara kvar hemma osv. Vilka egenskaper vill ni verkligen ha i hunden? Var ärlig mot dig själv, det är rätt jobbigt att ha en hund man måste passa hela tiden för att den kan hitta på dumheter, tro mig jag vet!
Att välja hund på ospecificerade grunder är totalt vansinningt, att bara vilja ha en hund för den sakens skull gynnar inte vare sig hund eller ägare, det finns allt för många omplaceringsfall pga detta. Lyssna runt, åk och hälsa på hundklubbar av olika slag och prata med folk. Sålla sen bort det ni tycker verkar fel. Försök lära känna uppfödaren innan ni köper hunden, kolla vad det är för sorts folk, man kan få mycket nyttig input den vägen. Är dom seriösa eller är det ytterligare en stolle som har fått en kull på sitt odugliga "avelsmaterial" och därför kallar sig uppfödare. Tänk, tänk, tänk, och tänk igen.
Lycka till!
/T

perfekt skrivet........själv har jag en jack russell. Viktigt och fundera på vad ni vill göra med er hund, träna? jaga? sällskapshund?... och hur mkt tid kan lägga på rastning etc..

lycka till..... kolla in www.vovve.net

Last edited:

Den har jag kollat lite på, riktigt snygg hund :tummenupp

Pudlar har väl historiskt sett haft en apporterande roll, och dom fäller väl i princip noll...
Är inte den här hysteriskt märkliga klippningen en rest från den tiden, skulle väl fungera som ledvärmare, eller nåt.
Om dom överhuvudtaget går att använda nuförtiden vetefan, men jag har hört talas om nån som körde skydd med en storpudel, för väldigt länge sen.
/T

Hunden jag har nu härstammar från pudel väldigt långt tillbaka och är egentligen också en apportör, men med inriktning på, FISKAR :)
Hon har dock aldrig fångat någon fisk, hon vågar inte stoppa huvudet under vattnet, annars kan dom dyka ner till 8 meters djup.

Hon ser ut lite som en pudel, fast väldigt mycket kraftigare, kallas även för "atackpudel":) Nu är hon ner-trimmad över hela kroppen men egentligen ska dom vara klippta som på bilden:tummenupp Hunden på bilden är hennes pappa:tummenupp Han är årets portugisiska vattenhund :yoparty

Kanske skulle skaffa en till likadan :va får träna den så den inte blir skotträdd iallafall.

Bifogat

• Miltonhelmin.JPG
    Miltonhelmin.JPG
    214.6 KB · Visningar: 34
  • Miltonmin.JPG
    Miltonmin.JPG
    145.2 KB · Visningar: 36
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...