Tips på hoj

julmusstn

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2016
Hoj
kawasaki ninja 300 abs -15
tjenare gör ett nytt försök på att leta hojar godkända för A2 kortet (max600cc ,35kw)

jo så att jag är 18 år , har alltid haft intresse för mc och nu kan man äntligen ta mc kort.
är intresserad utav "looken" på sport hojar , men får ju inte köra några värstingar på a2 kortet. jag har kollat runt på massa hojar som passar a2 kortet (ninja300,r3,gsf) men undrar om ni har förslag på andra hojar med sport "looken" och godkänd för A2 kortet också :) inte allt för dyr heller då student plånkan inte är den fetaste , Tack på förhand ! :):)

OBS. vill inte höra något snack om att jag borde köra cafe racer, motard osv. den diskussionen finns det tillräckligt om och orkar inte läsa sånt igen :huvet

Du har ingen kubikbegränsning uppåt på A2, endast effekt och vikt.

Jag skulle köpt en motard eller café racer om jag vore du.

Nej men ärligt du har ju redan starta en tråd, varför starta en likadan..? Det är bara att googla och kolla runt på nätet, så sjukt mycket hojar finns det inte att välja på.. Det finns ju som du sa Ninja 300, R3 osv.. Annars har du ER6F att kika på, ingen riktigt pizzaräcer men den är ju bättre än en motard. Och har ju lite mer effekt.

Last edited:
Du har ingen kubikbegränsning uppåt på A2, endast effekt och vikt.

Jag skulle köpt en motard eller café racer om jag vore du.

Nej men ärligt du har ju redan starta en tråd, varför starta en likadan..? Det är bara att googla och kolla runt på nätet, så sjukt mycket hojar finns det inte att välja på.. Det finns ju som du sa Ninja 300, R3 osv.. Annars har du ER6F att kika på, ingen riktigt pizzaräcer men den är ju bättre än en motard. Och har ju lite mer effekt.

kul kille , och om du kollar den tråden så va det om mc kläder till billig peng och sen började andra snacka hojar så hänka där , denna är just för a2 "sport" hojar. "bara att googla" jo tjena det tror du inte jag gjort i typ en oändlighet , kan det kanske va så google inte visar allt och andra erfarna mc åkare kanske vet en oh annan hoj som är sportig oh a2 klassad ?? neeee google har allt eller hur ? :rolleyes:

Relativt modern med kåpa, 4 cylindrar och drägligt med effekt, CBR650F. 63 kw utan strypning vilket gör att den går skapligt rakt fram, cirkus 220 riktig fart och duglig acceleration. Budgetgaffel, -stötdämpare och -däck original men det går ju byta om man vill. 250-300cc 4-takt på gata är ju knappast någon höjdare.

Relativt modern med kåpa, 4 cylindrar och drägligt med effekt, CBR650F. 63 kw utan strypning vilket gör att den går skapligt rakt fram, cirkus 220 riktig fart och duglig acceleration. Budgetgaffel, -stötdämpare och -däck original men det går ju byta om man vill. 250-300cc 4-takt på gata är ju knappast någon höjdare.

ok nice , denna kan man strypa ner till 35kw?

Yes, de kan strypas. Modellen säljs som A2, 35 kw eller som A, 63 kw. Det som skiljer är insugstrattarna och ECU:n. Dessa komponenter kostar ca. 5000:-.

Det finns inget kubikkrav eller förbud på "värstingar".

Kraven är:
Max 35kW
Max 0,2kW / kg
Max 70kW ursprungseffekt (Detta är det som sållar bort många "värstingar")

Om ekonomin är ett hinder kan det vara bra att specificera de ekonomiska ramarna tipsen bör hålla sig inom.

För mig är ingen av följande speciellt dyra, till exempel. Men jag misstänker att de är dyra för dig.
GSXR250
CBR500R
CBR250RR
Ninja 650/ER6f
rc390

Det finns ingen övre gräns på cylindervolym. Problemet är väl att i princip allt sportigt har ganska hög litereffekt, så det blir små volymer om man ska komma under 70kw ursprungseffekt.

Last edited:
Om ekonomin är ett hinder kan det vara bra att specificera de ekonomiska ramarna tipsen bör hålla sig inom.

För mig är ingen av följande speciellt dyra, till exempel. Men jag misstänker att de är dyra för dig.
GSXR250
CBR500R
CBR250RR
Ninja 650/ER6f
rc390

Det finns ingen övre gräns på cylindervolym. Problemet är väl att i princip allt sportigt har ganska hög litereffekt, så det blir små volymer om man ska komma under 70kw ursprungseffekt.

nej asså hoj köpet kommer efter julen där , så ekonomin är förhoppningsvis bättre :tungan men dom dära hojarna ser bra ut och verkar vara hyfsat billiga , frågan är vart man får tag i dom ? blocket kunde jag inte hitta några , tänkte om det kanske finns ty "mc meka" här i sverige med massa hojar till salu ?? haha jag vette fan men måste vara någonstans man kan hitta nya/gamla hojar

nej asså hoj köpet kommer efter julen där , så ekonomin är förhoppningsvis bättre :tungan men dom dära hojarna ser bra ut och verkar vara hyfsat billiga , frågan är vart man får tag i dom ? blocket kunde jag inte hitta några , tänkte om det kanske finns ty "mc meka" här i sverige med massa hojar till salu ?? haha jag vette fan men måste vara någonstans man kan hitta nya/gamla hojar

Blocket, men det är fel säsong nu. Folk sitter och väntar på våryran och har inte mycket upplagt på blocket inför den.
Ska du inte köpa begagnat bör valfri återförsäljare av tillverkaren kunna sälja dig alla av de där.

blocket kunde jag inte hitta några
Finns ju hur många som helst på blocket, särskilt RC 390 eftersom ingen köper de. Finns en massa årsmod -15 som har stått osålda och nu slumpas bort. GSXR250 och CBR250RR finns inte ute i Europa ännu så inte så konstigt att du inte hittar de.

ER6N eller F är ju perfekt A2 hoj...
Billig i inköp och försäkring, finns massor av begagnade.
70hk ostrypt, strypningen består av en liten skruv som begränsar hur mycket du kan vrida på gasen och är busenkel att plocka bort och sätta dit ;)

ER6N eller F är ju perfekt A2 hoj...
Billig i inköp och försäkring, finns massor av begagnade.
70hk ostrypt, strypningen består av en liten skruv som begränsar hur mycket du kan vrida på gasen och är busenkel att plocka bort och sätta dit ;)

Är inte SV650 också i den klassen? Går ju att hänga på någon helkåpa på den skulle jag tro om man vill få den att se sportigare ut. ER6F är ju gräsligt ful, alla årsmodeller.

Är inte SV650 också i den klassen? Går ju att hänga på någon helkåpa på den skulle jag tro om man vill få den att se sportigare ut. ER6F är ju gräsligt ful, alla årsmodeller.
Jo det är väl typ samma, och ER6F är mycket riktigt en ful hoj... :rofl

Så jävla ful är inte ER6F tycker jag, och nej jag har ingen sådan men en N :)
Kåpade hojar med lång synlig framgaffel tycker jag är fult däremot.

Så jävla ful är inte ER6F tycker jag, och nej jag har ingen sådan men en N :)
Kåpade hojar med lång synlig framgaffel tycker jag är fult däremot.

tror dom måste fått i sig något dåligt , tittat väldigt mycket på just ER6F och ser inget fult med den , men smaken är som baken antar jag

tror dom måste fått i sig något dåligt , tittat väldigt mycket på just ER6F och ser inget fult med den , men smaken är som baken antar jag
Då är det en perfekt hoj för dig ju!
Det jag har så svårt för är touringstyret, kåphojar ska ha clipon ;)
Åk och kläm på en hos närmsta handlare, känns det rätt är det bara att köpa!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing