Tips på fotplacering innan jag slipar av dom mot asfalten.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Förvisso gatåkare med gathoj men känns som att dom bästa tipsen borde finnas här.

Försöker att sitta med hålfötterna på pinnarna men likförbannat så ser det ut såhär vad göra? pinnarna är original och jag kan toucha mina lår med armbågen när jag ligger på hojen så högre pinnar känns lite krampaktigt men vad vet jag.

1044806_564019233637442_1013611351_n.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är ingen banåkare, men jag undviker att ha pinnen i hålfoten när det svänger. Jag har då främre trampdynan på pinnen. Annars skrapar fotbladet i asfalten

IMG_3805.JPG
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Om du sätter pinnen där du känner att foten tar i golvet när du ställer dig "på tå" så har du foten i en mycket bättre position och risken för att ta i med tårna blir mycket mindre.

Håll dessutom foten så parallellt med hojen du kan (hälen in mot "vingen").

Not sent from an iProduct...
 
Last edited:

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Sätt främre trampdynan på pinnen endera så att änden på pinnen hamnar mitt under trampdynan eller så flyttar du upp hela foten på pinnen och lägger trampdynan mot infästningen på fotpinne.
Åk ut och testa vad som fungerar för dig.
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Flytta bak fötterna på fotpinnarna så att du "står på tå" vid aktiv körning.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hålfoten på yttre pinnen, men på tå på inre har jag läst. Då är man bra förankrad på hojen men håller undan tårna från asfalten.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hålfoten på yttre pinnen, men på tå på inre har jag läst. Då är man bra förankrad på hojen men håller undan tårna från asfalten.
Man ska inte krångla till det, ha trampdynan/tårna på fotpinnarna vid körning på bana så slipper du flytta högerfoten fram och tillbaka... Men det som funkar bäst för individen är mest rätt så länge man flyttar undan tårna så de inte tar i eller fastnar under fotpinnarna. :)
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Jag brukar också ha båda fötterna så långt bak som möjligt på pinnarna
IMG_5420.JPG
Sen händer det ändå att jag skrapar tårna, men det får man ta :tummenupp
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man ska inte krångla till det, ha trampdynan/tårna på fotpinnarna vid körning på bana så slipper du flytta högerfoten fram och tillbaka... Men det som funkar bäst för individen är mest rätt så länge man flyttar undan tårna så de inte tar i eller fastnar under fotpinnarna. :)

Det beror nog på hur fort man har tänkt åka. Skulle tippa på att de flesta som tävlar på någon nivå kör med hålfoten på ytterpinnen, men jag har haft fel förr.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
...Skulle tippa på att de flesta som tävlar på någon nivå kör med hålfoten på ytterpinnen...
Jupp. Jag kör inte speciellt fort och jag är lat. Dessutom har jag svårt att sträcka på vaden och klämma fast knät ifall jag skulle vilja när jag har hålfoten på pinnen, men det är det ändå väldigt sällan jag gör.
Summa summarum, som jag skrev: Men det som funkar bäst för individen är mest rätt så länge man flyttar undan tårna så de inte tar i eller fastnar under fotpinnarna. Utgångsläget var trots allt att tårna tog i 2 mil innan fotpinnarna gjorde det för nån som mest kör gata, inte hur "de flesta som tävlar" kanske gör.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det beror nog på hur fort man har tänkt åka. Skulle tippa på att de flesta som tävlar på någon nivå kör med hålfoten på ytterpinnen, men jag har haft fel förr.

Eller så har man foten mot ramen/fotpinnsplattan och mot fotpinnen. Då är det fotpinnen som tar i och inte foten.

Men som sagt, smaksak.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag står alltid på tå när jag kör bana.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
nuques2.jpg


Jag försöker köra som min idol Serge Nuques.


Nej, skämt åsido så sätter jag fötterna så långt bak som möjligt men med fortsatt stöd. Fotpinnarna hamnar under främre fotbladet/början på tårna. Om jag känner att jag inte kommer ut tillräckligt med knät så vrider jag upp foten så att undersidan på klacken/hälen ligger an mot sidan på hojen, då kommer knät ut mer om man är lite stel som jag (om det där går att förstå...). Men så är jag ingen tävlingsförare heller...
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
nuques2.jpg


Jag försöker köra som min idol Serge Nuques.


Nej, skämt åsido så sätter jag fötterna så långt bak som möjligt men med fortsatt stöd. Fotpinnarna hamnar under främre fotbladet/början på tårna. Om jag känner att jag inte kommer ut tillräckligt med knät så vrider jag upp foten så att undersidan på klacken/hälen ligger an mot sidan på hojen, då kommer knät ut mer om man är lite stel som jag (om det där går att förstå...). Men så är jag ingen tävlingsförare heller...


Varför ska knät ut 90 grader typ? Visst man skrapar puckar men man får ju inte ner hojen ordentligt. Jag fick själv den frågan av en duktigare pilot och jag hade inget bra svar att ge.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Men det som funkar bäst för individen är mest rätt så länge man flyttar undan tårna så de inte tar i eller fastnar under fotpinnarna. Utgångsläget var trots allt att tårna tog i 2 mil innan fotpinnarna gjorde det för nån som mest kör gata, inte hur "de flesta som tävlar" kanske gör.

Vi är ändå i racingforumet, så att relatera till racing känns väl inte helt tokigt. Sen är jag inte säker på att ditt påstående är sant i alla lägen, t.ex. vid ett hastigt bakhjulssläpp.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Varför ska knät ut 90 grader typ? Visst man skrapar puckar men man får ju inte ner hojen ordentligt. Jag fick själv den frågan av en duktigare pilot och jag hade inget bra svar att ge.

Det jag har blivit lärd är att jobba med kroppen, framför allt överkroppen, och vrida den in mot kurvan och luta in i kurvorna. Då kan man ha hojen mer upprätt och den får större kontaktyta med däcken mot asfalten. Alltså att hojen inte skall "ner ordentligt". Titta på bilden på Serge Nuques. Han gör tvärt om. Lutar in hojen och sitter mer upprätt med kroppen. Han har en minimal kontaktyta mellan hojens däck och asfalten. Så kan man göra om man är så bra som han. Men det är inte jag.

För mig känns det naturligt att även fälla ut det inre knät vid svängar, för det hjälper mig att vrida in bäckenet lite och vända in överkroppen mer mot kurvan. När jag blir bättre och det går fortare i svängarna kommer jag även att kunna flytta ut rumpan mer och då behöver jag också fälla ut innerknät för att få till en naturlig rörelse.

Det är lite svårt att beskriva i text, men för mig är känslan att jag skall luta mer än hojen. Men det långt ifrån några 90 grader i knät och ännu längre ifrån att skrapa puckarna... :rolleyes:
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top