Tips på enduro, offroad-väskor

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83
Är väl bara att vänta och se, kan tänka mig dom vanliga Big Rally om dom kan leverera så man har dom till slutet av juli början av augusti. Skulle man kunna få flaskhållare på dom vore det fint för som jag fattat det så att väl dom på beställning.

Funderade ett tag på att köpa Biltema väskorna som reas för en femhundring då jag var där att ha tillfälligt men då kan man ju lika gärna remma fast en ryggsäck på hojen.

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Jag vet inget om dessa mernän att de är haussade i UK.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83

Hittade inget direkt som jag ville ha där, Mosko 40 l väskan är nog vad jag helst vill ha men kan tänka mig 21 Brothers 25 l med, men helst kompletterat med fickor för extra flaskor. Inget svar från 21 Brothers än.

Nån som har fler tips?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
990SMT -09
Hittade inget direkt som jag ville ha där, Mosko 40 l väskan är nog vad jag helst vill ha men kan tänka mig 21 Brothers 25 l med, men helst kompletterat med fickor för extra flaskor. Inget svar från 21 Brothers än.

Nån som har fler tips?
När jag handlar kommer jag handla Enduristan Monsoon Evo pga fästet som verkar grymt smidigt för mjuka väskor i kombination med att vikten förblir låg. De gör också kvalitetsgrejer I stil med Mosko.. Lika dyra :p De har tex de enda (vad jag hittat) 100% vattentäta tankväskorna.. Men där kommer jag nog köpa Mosko's variant som har inbyggda "ryggsäcksremmar".

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge
Sjukt snygga! Och praktiska, särskilt quick release systemet för mjuka väskor. Brukar annars vara de jobbigaste just med mjuk packning, att man står och spänner remmar i tjugo minuter vid varje avfärd.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
990SMT -09
Sjukt snygga! Och praktiska, särskilt quick release systemet för mjuka väskor. Brukar annars vara de jobbigaste just med mjuk packning, att man står och spänner remmar i tjugo minuter vid varje avfärd.
Därför jag gillar dessa:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag tycker det dom är lite stora för mig, vill ha nånstans runt 25-30 l i två sidoväskor vill ha dom istället för att ta ryggsäck med lite mat, dricka, kaffetermos,l ite extrakläder och regnställ.

Kriga verkar ju också fina två 12 eller 18 l och monteringsanordningen skulle nog funka, sen verkar det komma en Kriega flaskhållare för 2 st 1 l flaskor som man kan montera på väskorna.

Frågan är väl om man kan montera dessa på Thruxtonen om man skulle vilja göra det då det ska borras fast skruvar i bakskärmen och borra i Trajan känner jag mig inte sugen på. Mosko och 21 Brothers verkar ju bara spännas fast på hojen

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Vad säger ni om denna väska https://www.biketrollhattan.se/sadelvaskor/220984-lindstrands-packvaska-bag-small-svart-42l.html Är inte alls vad jag söker men kostar ju obetydligt mer än biltemas som nu reas ut och då har man ju nåt i alla fall nåt om man vill ta med sig lite saker, eller är detta bara bortkastade pengar?

Skulle denna väska funka att lägga på toppen av tex 21 Brothers väskan (har inte ännu fått nåt svar från dom) eller blir det bara bökigt att komma åt allt då?

mzkjelle660

Medlem
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Vad säger ni om denna väska https://www.biketrollhattan.se/sadelvaskor/220984-lindstrands-packvaska-bag-small-svart-42l.html Är inte alls vad jag söker men kostar ju obetydligt mer än biltemas som nu reas ut och då har man ju nåt i alla fall nåt om man vill ta med sig lite saker, eller är detta bara bortkastade pengar?

Skulle denna väska funka att lägga på toppen av tex 21 Brothers väskan (har inte ännu fått nåt svar från dom) eller blir det bara bökigt att komma åt allt då?

Finessen med sadelväskor som ner över sidorna är förbättrad viktfördelning. Montera denna uppe på annan väska försämrar bara köregenskaperna. Varför då inte montera den andra väskan ovanpå Lindstrandsväskan, eller köpa 52 liters versionen? ( Beställde själv 52 litern för weekendturer)

Skickat från min iPad med Tapatalk

TMax500

Float like a butterfly, sting like a bee
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 2008, Triumph Tiger Sport 1050 2017, Yamaha XT660 R 2007, Kawasaki J300 2014, Moto Guzzi Bellagio 2014
Jag har kört med 52-litersvarianten i många år. På den tiden hette den Jofama men det verkar vara precis samma. Bra väska, inte märkvärdig men funkar. Fästs med fyra remmar på fästpunkter som man själv väljer/hittar.

Jag har kört med olika "överbyggnad" på väskan. Ibland packrulle (långa turer), ibland med enbart ett regnställ surrat överst. Väska på 52 liter fäst på sadeln + packrulle på 65 liter -> blir ganska topptungt! Känns vid lågfartsmanövrar mest. På vägen och uppe i fart tänker man knappt på det.

Tunga grejor som verktygsset, hotellwhisky, öl och annat - längst ned.
Lätta grejor - längre upp.
Längst upp - regnkläder.

Bild 1 med enbart väska:

IMG_0950.JPG

Bild 2 med packrulle ovanpå (var det någon som sade ordet "höghus"? :) ):

IMG_0206.JPG

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag har kört med 52-litersvarianten i många år. På den tiden hette den Jofama men det verkar vara precis samma. Bra väska, inte märkvärdig men funkar. Fästs med fyra remmar på fästpunkter som man själv väljer/hittar.

Jag har kört med olika "överbyggnad" på väskan. Ibland packrulle (långa turer), ibland med enbart ett regnställ surrat överst. Väska på 52 liter fäst på sadeln + packrulle på 65 liter -> blir ganska topptungt! Känns vid lågfartsmanövrar mest. På vägen och uppe i fart tänker man knappt på det.

Tunga grejor som verktygsset, hotellwhisky, öl och annat - längst ned.
Lätta grejor - längre upp.
Längst upp - regnkläder.

Bild 1 med enbart väska:

View attachment 461843

Bild 2 med packrulle ovanpå (var det någon som sade ordet "höghus"? :) ):

View attachment 461844

Okej, tänker i sånt fall köpa väskan för att ha nåt om det nu skulle bli av att åka nånstans. Vill ha mindre sidoväskor till KLR:en för att ha till offroad körning men det känns lika bra att vänta ut till Mosko har väskor igen.

Men den väskan funkar nog bättre på Thruxtonen än på KLR:en som är högre, dock är nog risken större att Trajan blir första valet om det blir en tripp senare i sommar. Jobbar hela sommaren men efter veckorna då jag har jour får jag ledigt tre dagar så då kan man ju kanske hinna med en sväng nånstans, Nordkap lockar lite men största chansen blir nog en sväng till Sundsvall fast jag har obetydligt längre till Nordkap.

göstahermansson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2021
Hoj
2021
I årtionden har Enduro Riders burit sina verktyg i midjeväskor. Det hjälper inte bara till att se till att viktiga verktyg inte flyger av baksidan av cykeln i grov terräng, utan också till att undvika ryggsmärtor och trötthet från att bära en tung ryggsäck.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701 supermoto 2020, Har haft Yamaha Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag kör kriega med OS base samt två stycken OS12 tar 10 sekunder att sätta på och då sitter de perfekt.20210716_162848.jpg

Nyheter
Rean fortsätter hos XL Moto!

Sponsrat inlägg. XL...

Framgångsrikt World Adventure Week

Med mer än två tusen deltag...

Motocross- och endurohojar från Triumph!

Dessa två bör se till att d...

Projekt, cross till enduro: del 2.

Med sommaren i fullt ös och...

ExploreBike: Offroadkurs med Uphill Offroad School

Efter att ha sett fram emot...

Harley-Davidson Sportster S

Harley-Davidson har present...

Var fjärde svensk drömmer om att köra motorcykel

Intresset för att börja kör...

Mantorp Park den 8-9 juli

Jesper Pellijeff (84) och J...

Körkortsåterkallelserna ökar