Tips på enduro, offroad-väskor

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är väl bara att vänta och se, kan tänka mig dom vanliga Big Rally om dom kan leverera så man har dom till slutet av juli början av augusti. Skulle man kunna få flaskhållare på dom vore det fint för som jag fattat det så att väl dom på beställning.

Funderade ett tag på att köpa Biltema väskorna som reas för en femhundring då jag var där att ha tillfälligt men då kan man ju lika gärna remma fast en ryggsäck på hojen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag vet inget om dessa mernän att de är haussade i UK.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inget om dessa mernän att de är haussade i UK.

Hittade inget direkt som jag ville ha där, Mosko 40 l väskan är nog vad jag helst vill ha men kan tänka mig 21 Brothers 25 l med, men helst kompletterat med fickor för extra flaskor. Inget svar från 21 Brothers än.

Nån som har fler tips?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hittade inget direkt som jag ville ha där, Mosko 40 l väskan är nog vad jag helst vill ha men kan tänka mig 21 Brothers 25 l med, men helst kompletterat med fickor för extra flaskor. Inget svar från 21 Brothers än.

Nån som har fler tips?
När jag handlar kommer jag handla Enduristan Monsoon Evo pga fästet som verkar grymt smidigt för mjuka väskor i kombination med att vikten förblir låg. De gör också kvalitetsgrejer I stil med Mosko.. Lika dyra :p De har tex de enda (vad jag hittat) 100% vattentäta tankväskorna.. Men där kommer jag nog köpa Mosko's variant som har inbyggda "ryggsäcksremmar".
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag vet inget om dessa mernän att de är haussade i UK.
Sjukt snygga! Och praktiska, särskilt quick release systemet för mjuka väskor. Brukar annars vara de jobbigaste just med mjuk packning, att man står och spänner remmar i tjugo minuter vid varje avfärd.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Sjukt snygga! Och praktiska, särskilt quick release systemet för mjuka väskor. Brukar annars vara de jobbigaste just med mjuk packning, att man står och spänner remmar i tjugo minuter vid varje avfärd.
Därför jag gillar dessa:
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tycker det dom är lite stora för mig, vill ha nånstans runt 25-30 l i två sidoväskor vill ha dom istället för att ta ryggsäck med lite mat, dricka, kaffetermos,l ite extrakläder och regnställ.

Kriga verkar ju också fina två 12 eller 18 l och monteringsanordningen skulle nog funka, sen verkar det komma en Kriega flaskhållare för 2 st 1 l flaskor som man kan montera på väskorna.

Frågan är väl om man kan montera dessa på Thruxtonen om man skulle vilja göra det då det ska borras fast skruvar i bakskärmen och borra i Trajan känner jag mig inte sugen på. Mosko och 21 Brothers verkar ju bara spännas fast på hojen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad säger ni om denna väska https://www.biketrollhattan.se/sadelvaskor/220984-lindstrands-packvaska-bag-small-svart-42l.html Är inte alls vad jag söker men kostar ju obetydligt mer än biltemas som nu reas ut och då har man ju nåt i alla fall nåt om man vill ta med sig lite saker, eller är detta bara bortkastade pengar?

Skulle denna väska funka att lägga på toppen av tex 21 Brothers väskan (har inte ännu fått nåt svar från dom) eller blir det bara bökigt att komma åt allt då?
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Vad säger ni om denna väska https://www.biketrollhattan.se/sadelvaskor/220984-lindstrands-packvaska-bag-small-svart-42l.html Är inte alls vad jag söker men kostar ju obetydligt mer än biltemas som nu reas ut och då har man ju nåt i alla fall nåt om man vill ta med sig lite saker, eller är detta bara bortkastade pengar?

Skulle denna väska funka att lägga på toppen av tex 21 Brothers väskan (har inte ännu fått nåt svar från dom) eller blir det bara bökigt att komma åt allt då?

Finessen med sadelväskor som ner över sidorna är förbättrad viktfördelning. Montera denna uppe på annan väska försämrar bara köregenskaperna. Varför då inte montera den andra väskan ovanpå Lindstrandsväskan, eller köpa 52 liters versionen? ( Beställde själv 52 litern för weekendturer)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har kört med 52-litersvarianten i många år. På den tiden hette den Jofama men det verkar vara precis samma. Bra väska, inte märkvärdig men funkar. Fästs med fyra remmar på fästpunkter som man själv väljer/hittar.

Jag har kört med olika "överbyggnad" på väskan. Ibland packrulle (långa turer), ibland med enbart ett regnställ surrat överst. Väska på 52 liter fäst på sadeln + packrulle på 65 liter -> blir ganska topptungt! Känns vid lågfartsmanövrar mest. På vägen och uppe i fart tänker man knappt på det.

Tunga grejor som verktygsset, hotellwhisky, öl och annat - längst ned.
Lätta grejor - längre upp.
Längst upp - regnkläder.

Bild 1 med enbart väska:

IMG_0950.JPG

Bild 2 med packrulle ovanpå (var det någon som sade ordet "höghus"? :) ):

IMG_0206.JPG
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har kört med 52-litersvarianten i många år. På den tiden hette den Jofama men det verkar vara precis samma. Bra väska, inte märkvärdig men funkar. Fästs med fyra remmar på fästpunkter som man själv väljer/hittar.

Jag har kört med olika "överbyggnad" på väskan. Ibland packrulle (långa turer), ibland med enbart ett regnställ surrat överst. Väska på 52 liter fäst på sadeln + packrulle på 65 liter -> blir ganska topptungt! Känns vid lågfartsmanövrar mest. På vägen och uppe i fart tänker man knappt på det.

Tunga grejor som verktygsset, hotellwhisky, öl och annat - längst ned.
Lätta grejor - längre upp.
Längst upp - regnkläder.

Bild 1 med enbart väska:

View attachment 461843

Bild 2 med packrulle ovanpå (var det någon som sade ordet "höghus"? :) ):

View attachment 461844

Okej, tänker i sånt fall köpa väskan för att ha nåt om det nu skulle bli av att åka nånstans. Vill ha mindre sidoväskor till KLR:en för att ha till offroad körning men det känns lika bra att vänta ut till Mosko har väskor igen.

Men den väskan funkar nog bättre på Thruxtonen än på KLR:en som är högre, dock är nog risken större att Trajan blir första valet om det blir en tripp senare i sommar. Jobbar hela sommaren men efter veckorna då jag har jour får jag ledigt tre dagar så då kan man ju kanske hinna med en sväng nånstans, Nordkap lockar lite men största chansen blir nog en sväng till Sundsvall fast jag har obetydligt längre till Nordkap.
 

göstahermansson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2021
Hoj
2021
I årtionden har Enduro Riders burit sina verktyg i midjeväskor. Det hjälper inte bara till att se till att viktiga verktyg inte flyger av baksidan av cykeln i grov terräng, utan också till att undvika ryggsmärtor och trötthet från att bära en tung ryggsäck.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag kör kriega med OS base samt två stycken OS12 tar 10 sekunder att sätta på och då sitter de perfekt.20210716_162848.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Samma dilemma som sist då jag tänkte köpa Moskoväskan, den är slutsåld.

Tänkte att jag ger 21 Brothers en chans till och mailade och nu fick jag svar pm mitt önskemål att få extra fickor. Dom kan komplettera deras vattentäta Big Rogal Rally Roll med extra fickor för flaskor för 45 euro, då låter det hyfsat intressant runt 2500 kr med frakt för en väska. Extra fickorna bör vara nån stans runt 2-4 liter styck så då får man ihop nån stans runt 35 l totalt.

Tror på extra fickor om man vill ha termos, flaska med dricka eller soppaflaska lätt tillgängligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får väl uppdatera lite hur det gått, Mosko väskan ar varit slut så fort jag har tänkt beställa den och det närmaste sig vår och denvar slut, 21 Brothers svarade på mail så efter lite mailande det blev en sån Rogal Big Rally med roll enclose som ska vara vattentät med extra flaskhållare påsydda under varje väska.

Men vet inte riktigt hur jag hamnade på Mosko sidan för några dagar sen och nu har dom rabatt på deras 40 litets Reckless väska. 20% blir ju en hel del pengar på en Mosko väska. Har vårdats i några dagar nu men sen tänkte jag att det är ju det jag vill ha och dom lär inte bli billigare så det blev en sån väska igår.

Inget fel på 21 Brothers men jag tror att Mosko väskan är vad jag söker med lite mer volym.

Eventuellt funderar jag på att kanske sälja 21 Brothers väskan om nån skulle vara intresserad av den? Använd ca 5 gånger hittils (lär bli några turer till närmaste dagarna) under dagsturer aldrig körd i regn.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
96820209-9E56-4AA9-B4C6-6C504AB8D230.jpeg
57CA432C-C21B-4511-BCA1-FB377DBF6329.jpeg
Väldigt nöjd med mosko, var tveksam till priset men det känns helrätt nu i efterhand. Det här kittet känns det som kommer hålla livet ut för mig. Just att det bara är att kasta på nästan vilken hoj som helst är klart värt det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kör också Mosko sedan några år. Värda pengarna iom att de ersätter aluboxar och passar på alla hojar.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag har kört med denna ett gäng år på varierade hojar. Går att öppna upp så den sväljer kaffetermos, verktyg o en jacka, eller i lilla formatet de viktigaste verktygen. Eftersom den sitter ovanpå hojen så går den inte sönder vid vurpa, o ej expanderad märker jag knappt av den. Överlevde t.o.m. GGN, och många fika turer. Har ett Biltema spindel / pack nät i den också om jag någon gång behöver lasta än mer på hojen.

 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Köpte denna när jag skulle iväg på en tur med övernattning https://www.fc-moto.de/sv/SW-Motech-Drybag-350-svans-vaeska-35-liters-Grasvart-vattentaet

Riktigt smidig drybag eftersom du kan också den som en vanlig väska och inte från toppen som du gör med en vanlig drybag. Man får plats med mycket på 35 liter och du får med 4 remmar med öglor för att fästa den samt axelrem om man vill bära med sig den


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är hemma igen från semestern och Mosko väskorna hade dykt upp i tisdags så jag testade lite snabbt att montera dom på KLR:en, jäkla vilken kvalité det känns ut att vara på Mosko väskorna. Ska också ta och testa om Mosko väskan funkar på Trajan men den borde ju gå att få dit väskan på den med. Funderar ni på Mosko så är det nog läge att köpa nu då dom har 20% på väskorna.

21 Brothers väska är det inget fel på och kvallan på den är inget att klaga på i förhållande till priset. Eventuellt kanske jag säljer den men den kan annars vaea bra att ha som en mindre väska att bara slänga på vid kortare tripper.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top