Tips på byggarfrukost, gärna snabb, mycket protte

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Hej.

Jag lyfter en hel del, ca 4-5 gånger i veckan. Tränat i ca 3år, sista året hållt seriöst med mat och liknande. har gått upp från ca ~62kg till nu runt 85kg, 184cm.

Inga problem med träningen eller matintaget under dagarna. Men det är när det kommer till frukosten på morgonen som det strular.

1. Jag är grymt morgontrött
2. Pga 1 så kan jag ej få i mig mycket frukost, mår illa och det tar "stopp".

Nu äter jag ca 2dl havregryn och mjölk/filmjölk på morgonen, kanske nån knäckemacka med.

ideér, tips på lätta GODA frukostar som ej tar lång tid att göra, med mycket protte i??

Häls alex

Alex 6R skrev:
2142150 Hej.

Jag lyfter en hel del, ca 4-5 gånger i veckan. Tränat i ca 3år, sista året hållt seriöst med mat och liknande. har gått upp från ca ~62kg till nu runt 85kg, 184cm.

Inga problem med träningen eller matintaget under dagarna. Men det är när det kommer till frukosten på morgonen som det strular.

Nu äter jag ca 2dl havregryn och mjölk/filmjölk på morgonen, kanske nån knäckemacka med.

ideér, tips på lätta GODA frukostar som ej tar lång tid att göra, med mycket protte i??

Häls alex

Ät kesella med tex funlight på gröten. Du kan ha Keso på mackorna med kalkonskivor eller skinka. Tonfisk i någon form som pålägg, jag brukar göra en röra men kesella, tonfisk, rödlök + salt & peppar. Bra macke-pålägg med mkt protein.

Alex 6R skrev:
2142150Inga problem med träningen eller matintaget under dagarna. Men det är när det kommer till frukosten på morgonen som det strular.

Häls alex

Jag har samma problem. Har helt enkelt ingen som helst aptit när jag vaknar.
Mne jag har hittat en lösning. Nu finns det massor av olika "Bars" att köpa. Jag tycker det e kanon att käka en god "low carb bar" till frulle.

tackar för tipsen. har testat en del av detta oxå.

men hur mycket havre behöver man på morgonen?? jag kör kanske knapp 2dl. för lite?

sen äter jag vid 10.30 keso , 12.30 lunch, 16,00 lunch igen innan gymmet, sen två gånger till efter gymmet, om tillfälle ges.

En hederlig proteindrink kanske kan vara något ?
Då får du lätt i dig 30-40gram utöver din lilla frukost.

Annars kan du själv göra burner's morgondrink som består av

100gram tonfisk
1dl whey-80 protein
3st ägg(endast vita)

Brukar ge kring 60g högkvalitetsproteiner.

Rör sedan om med en mixer så blir den supergod !!!

Last edited:
Ett glas apelsinjuice brukar starta upp systemet och göra att du kan äta mer än du normalt kan. Tyvärr behöver du göra detta en stund innan och det kan vara nog så svårt när man är morgontrött.

jag brukar köra havregrynsgröt på 2dl gryn, hälla i lite prottepulver i mjölken, 3-5 kokta ägg, kalkonmacka & nån frukt :tummenupp

edit; om du har svårt att få i maten men möjlighet att äta lite senare skulle jag satsa på att dra en bar alt. en shake för att komma ur det katabola tillståndet, för att sedan 1-2h senare äta en rejäl frukost.

Last edited:
Kroppen klarar väl max att ta emot 35-40 g proteiner per måltid så att hälla i sig massa verkar onödigt.

Jag käkar knäckebröd + mjölk + ägg.

Jag blir själv oerhört hungrig på morgonen om jag ätit ett rejält kvällsmål direkt innan läggdags (fråga mig inte varför), kanske något att pröva? Det är ju dessutom bara positivt för muskeltillväxten :)

Själv äter jag alltid gröt (1,5 dl havregryn), en proteindrink med 20 gram proteinpulver + 7 dl mjölk, till frukost.

HanneZ skrev:
2142378 Kroppen klarar väl max att ta emot 35-40 g proteiner per måltid så att hälla i sig massa verkar onödigt.

Jag käkar knäckebröd + mjölk + ägg.

Den mängd som kroppen kan tillgoda sig ligger ofta kring 40gram som är en viss skillnad.

Kvar eller kessela..Ner i shakerna och blanda med vatten och funlight DRICK!

Kasein proteinet ger en bra proteinbalans och är väldigt antokatabolt!

Annars vassleprotein funkar bra med..

mm blir väl en prottedrink ibland när man har försovit sig, och inte hinner nåt mer, men känns ändå som kroppen vill ha mer,

imorn kl 7 blir det min egna keso/avocado/rödlöks -röra på knäcke macka och 1.5 dl havre + mjölk. ska väl stå mig till 10 då det blir frukost i alla fall igen.

En burk tonfisk och en halvliter vatten att skölja ner det med funkar finfint.
Åt jag i 4 månader samtidigt som jag arbetade fysiskt med kroppen hela dagarna gick ner ca 12kg.

Gustav1 skrev:
2142458 En 200 grams Marabou och en coca cola!
Du leder garanterat VM i värdelösa inlägg :hihi

Twosaint skrev:
2143511 En burk tonfisk och en halvliter vatten att skölja ner det med funkar finfint.
Åt jag i 4 månader samtidigt som jag arbetade fysiskt med kroppen hela dagarna gick ner ca 12kg.
Fyf.. :zpy Låter riktigt vidrigt

Adde-Gbg skrev:
2143512 Du leder garanterat VM i värdelösa inlägg :hihi

Fyf.. :zpy Låter riktigt vidrigt

Nja det funkar, klämmer i mig 2st råa ägg på raken utan att dricka något eller röra en min heller :3freak

Bifogat

• frukost.JPG
    frukost.JPG
    72.7 KB · Visningar: 67
Ja det e ju bra om man känner för att lägga in deffen. ok jag är väl inte direkt klar för Luciapokalen, lite lönnfet nu, men målet är för tillfället att bli så stor som möjligt (ej magen då ;) ) och lyfta så tungt som möjligt, sen kanske lägger in en deff i slutet av detta året.

Ett tipps för att få gång magen på morgonen när man kanske inte är så sugen på att äta är Te.

Alex 6R skrev:
2143665 Ja det e ju bra om man känner för att lägga in deffen. ok jag är väl inte direkt klar för Luciapokalen, lite lönnfet nu, men målet är för tillfället att bli så stor som möjligt (ej magen då ;) ) och lyfta så tungt som möjligt, sen kanske lägger in en deff i slutet av detta året.

Jadu att deffa är inte så lätt som det låter, har inte gått in för det 100% än men har iaf skalat av 4kg men har 5-6kg kvar som jag siktar på att bli av med.
Som Mago sa igår desto lättare du blir desto svårare blir det att bli av med det sista.

Gustav1 skrev:
2142458 En 200 grams Marabou och en coca cola!
:rofl Nä, det där är en motardåkarfrukost - gärna mixat med en påse mjuka ostbågar och en Red Bull. Nu var det ju byggarfrukost det var fråga om :7peta (varför kom jag att tänka på hantverkare med unikabox och termos, när jag läste byggarfrukost ? :va )...

Färdiga proteindrinkar är kanon - det slinker ner fort som tusan och man slipper sitta och tugga en halvtimme, går snabbt att tillreda. Nackdelen är väl att det kostar mer än om man mixar ihop något eget.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg