Tips på bushoj (supermoto?) sökes

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Har gått och småfunderat på att skaffa ny hoj ett bra tag nu, och eftersom jag aldrig tar mig ut på några längre turer, så kan jag inte direkt säga att passagerarkomfort eller touring står särskilt högt upp på listan. Med tanke på hur lite jag kör, så är det bättre med nåt som ger maximalt leende på minimal tid...

Fnissade som ett litet barn när jag lånade JohmiK's B-King härom veckan, jäkligt busig, men kanske inte riktigt vad jag är ute efter. Har alltid varit avundsjuk på alla som kan köra på bakhjulet (oansvariga skitungar, fy), och supermoto verkar vara en bra typ av hoj för att kunna pyssla med sådant utan att det behöver gå löjligt fort, samt att det inte blir så dyrt när ambitionerna är större än talangen. Är även lockad av tanken att det skulle gå att ha lite skoj på grus ibland.

Men vad för hoj skall man kolla på då? Vill inte ha en hoj som vill ha ny olja/filter stup i kvarten, och elstart är ett måste. Den får gärna vara lite sliten, men inte så gammal och trött så att man inte kan lita på att den startar. Skall vara LV-reggad, och det är många annonser där det är otydligt vad det är för reg.

Många av de annonser jag sett på Blocket innehåller beskrivningar av hur många timmar hojjen gått, vilket jag antar betyder att det är mer seriösa hojjar, och inget för mig. T ex denna:
http://www.blocket.se/helsingborg/KTM_540_Supermoto_reggad_28552077.htm?ca=20&w=2

WR450 antar jag också är en sån som man helst skall stanna och byta olja på när man kommit halvvägs runt Lygnern?

Fattar inte mycket av KTMs modellprogram, det verkar finnas en jäkla massa olika hojjar med LC4-motorn, och jag har ingen aning om vad som är vad...

Har fått för mig att Yamaha's 660 är lite tunga och inte så pigga i motorn, eller har jag fel? Körde en Tenere förra året, men vet inte hur den är jämfört med de andra?

Någon som har några bra tips om vad man borde kolla på?


Lite annat från blocket:
http://www.blocket.se/halland/Yamaha_ttr_600_Motard_Offroad_28612196.htm?ca=20&w=2

http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XT_660_X_OBS_UTRUSTNING_28567760.htm?ca=20&w=2

http://www.blocket.se/jonkoping/YAMAHA_TT600_Super_Motard_28542657.htm?ca=20&w=2
 
KTM 690.

500 mils intervall. Förbannat rolig.

LC4:
KTM 640 - Elstart, lite trött.
KTM 660 - Kick, klart mer mos än 640.
KTM 690 - Senaste generationen LC4. Elstart
 
Last edited:
Har hört att man kan få många bra svar i Supermotard/Offroad-forumet:tummenupp


Men... tänk om de som hänger där är farliga...

KTM 690.

500 mils intervall. Förbannat rolig.

LC4:
KTM 640 - Elstart, lite trött.
KTM 660 - Kick, klart mer mos än 640.
KTM 690 - Senaste generationen LC4. Elstart

Såg att Johans MC hade en billig sprillans 690, fast jag är inte säker på om jag får/bör/vill lägga så mycket...

Är alla 640-modeller jämförbara, eller är motorn i olika trim i olika modeller? Satt och läste om KTMs hojjar för något tag sen, och lyckades inte få nån klarhet i vad som är vad. Provkörde några LC4:or (tror det var 640) för några år sen, tror att en av dem var en Duke, men jag är inte säker på om båda var det, och tyckte att de kändes lite klena. Å andra sidan, så hade jag en omdrevad R6:a på den tiden, och den var det ju fart i :)
 
Last edited:
Såg att Johans MC hade en billig sprillans 690, fast jag är inte säker på om jag får/bör/vill lägga så mycket...

Är alla 640-modeller jämförbara, eller är motorn i olika trim i olika modeller? Satt och läste om KTMs hojjar för något tag sen, och lyckades inte få nån klarhet i vad som är vad. Provkörde några LC4:or (tror det var 640) för några år sen, tror att en av dem var en Duke, men jag är inte säker på om båda var det, och tyckte att de kändes lite klena. Å andra sidan, så hade jag en omdrevad R6:a på den tiden, och den var det ju fart i :)

Måste du köpa en fabriksny då? Jag gav 54k för min 08:a uttagen Juni -09 med 160 mil på mätaren. Det tycker i alla fall jag är ett ok pris.
 
Nej, den behöver absolut inte vara ny, det var bara ett exempel på en jag sett på Blocket. 54k låter som ett bra pris, såg en begagnad för 57, fast då kan man nästan lika gärna slänga in några tusen till och få en sprillans :D Vet inte riktigt vad jag skulle kunna förvänta mig att få för XJR:en om jag sålde den, privatimporterad från UK, och sådant drar väl alltid ner priserna något.

Om jag hittade nåt gammalt skruttigt, men med tillräckligt mycket kräm för att kunna lyfta lite på framhjulet vid behov, och utan tokiga serviceintevaller, så är jag rätt nöjd. Hittar jag en tillräckligt billig bushoj, så skulle jag ju tillochmed kunna behålla XJR:en för eventuella längre utflykter (och för att den är fin att titta på ;-) )

Måste du köpa en fabriksny då? Jag gav 54k för min 08:a uttagen Juni -09 med 160 mil på mätaren. Det tycker i alla fall jag är ett ok pris.
 
Men... tänk om de som hänger där är farliga...



Såg att Johans MC hade en billig sprillans 690, fast jag är inte säker på om jag får/bör/vill lägga så mycket...

Är alla 640-modeller jämförbara, eller är motorn i olika trim i olika modeller? Satt och läste om KTMs hojjar för något tag sen, och lyckades inte få nån klarhet i vad som är vad. Provkörde några LC4:or (tror det var 640) för några år sen, tror att en av dem var en Duke, men jag är inte säker på om båda var det, och tyckte att de kändes lite klena. Å andra sidan, så hade jag en omdrevad R6:a på den tiden, och den var det ju fart i :)

Enda skillnaden mellan 640 och 625 är att 640'n har vakuumförgasare och 625an har flatside. Så samma effekt fast 625an är rappare. Jag skulle ju då rösta på¨en 625/690 :rolleyes:
 
690 mdellen har mindre vibrationer än 640/625 modellen.

690 modellen finns i flera versioner t.ex 690 SMR som är den bekvämaste varianten. 690 SMC är en brutalare o sportigare variant med lite mindre komfort. 690 Duke är en liten (motard) streetfighter som passar bäst i stan. jag röstar på 690 SMR med tanke på det "låga" nypriset hos Johans
 
690 mdellen har mindre vibrationer än 640/625 modellen.

690 modellen finns i flera versioner t.ex 690 SMR som är den bekvämaste varianten. 690 SMC är en brutalare o sportigare variant med lite mindre komfort. 690 Duke är en liten (motard) streetfighter som passar bäst i stan. jag röstar på 690 SMR med tanke på det "låga" nypriset hos Johans

Helt klart mycket hoj för pengarna. Med lite jobb så blir den faktiskt riktigt snygg om man som jag kan leva med näbben.
 
Sedan finns det ju även Suzuki DRZ400SM och Yamaha WR250X som antagligen tillhör de allra tillförlitligaste men med bekostnad på lite mindre effekt...

Husqvarna's motards ska man inte glömma heller:)

Personligen tycker jag att man kommer för långt bort från en "motard" med de större modellerna typ Yamaha XT 660 och vissa KTM.
 
Lagom pang i maskin och driftsäkert = Honda XR 650 eller BMW G650 X-country :tummenupp

BMW_G650_Xcountry_2007_04_1280x800.jpg


BMW_Xcountry_54.jpg
 
Last edited:
När det gäller KTM, så verkar deras produktkvalitet ha ökat kraftigt dom senaste åren. Längre serviceintervaller och mindre "strul" är ju saker som måste räknas in i den totala kostnaden.
 
Jag går också i samma tankebanor som Linus och har ungefär kollat på samma hojar på blocket.

Det som lockar mig är en hoj som man både kan använda i skogen och på asfalt. Samt att den ska fungera någorlunda på bana. Den behöver inte vara optimal på någotdera av användningsområdena.

Tanken är att man ska få ut maximal körglädje under den begränsade körtid man får. Samt att mc-säsongen varar året runt. Enduro och iskörningen under höst och vinter. Motard och lite enduro körning under sommaren. Att kunna köra den tex. på Borås motardbana ena dagen och andra småköra den på en enduroslinga. Sedan kunna testa den på falkenbergs motorbana i den långsammare gruppen.

Nu har jag två hojar och det funkar bra, men med tanke på att jag inte kör så många mil per år så känns det nästan lite onödigt. Och det hade kanske varit bättre med en hoj istället som man körde betydligt mer med.
 
När det gäller KTM, så verkar deras produktkvalitet ha ökat kraftigt dom senaste åren. Längre serviceintervaller och mindre "strul" är ju saker som måste räknas in i den totala kostnaden.

När fick dom längre serviceintervaller? :va För såvitt jag vet har dom nya LC4:orna 500-mils intervall, men det är det även på min gamla -01a.
 
När fick dom längre serviceintervaller? :va För såvitt jag vet har dom nya LC4:orna 500-mils intervall, men det är det även på min gamla -01a.

2010 årsmodell ökade dem till 750-mils intervall.


Om jag minns rätt.:död
 
Mycket intressanta tips... en del att fundera på, och så får det väl bli lite mer petande på blocket.

Just nu är jag sugen på sporthoj och bankörning... precis varit och kollat på WSB på Silverstone, och även om det inte är min favoritbana, så kommer suget tillbaka som fan när man ser andra köra. Brum brum. Men, det blir nog ingen bankörning på ett tag, och det känns som att det är ett bättre val att bli super retard.
 
Köp en retard så kan vi åka fler kvällsturer, det är lite enklare att bara kasta sig ut en timme med en sån.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top