Tips på bra "nödverktyg" att ha i hojen?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena!

Jag har inge verktyg alls i min hoj, vilket är bra att ha, det händer alltid nån skitsak nån gång som går på 1 min att fixa med lite verktyg, men kan bli väldigt jobbigt om man inte har verktyg, även bra att ha verktyg om poolarens hoj skulle stanna eller så... :gnissla

Så, till mina frågor...

1. Vilka verktyg ska man ha med sig, vad är bra att ha?
2. Var köper man dessa, till en rimlig peng, utan att det är allt för kass kvalle?
3. Hur ska man förvara verktygen i hojen? ligger dom löst skramlar det, finns det nån slags verktygspåse att köpa nånstans? ISF, var?

//Martin :tummenupp

NSR_Martin skrev:
Tjena!
2. Var köper man dessa, till en rimlig peng, utan att det är allt för kass kvalle?
3. Hur ska man förvara verktygen i hojen? ligger dom löst skramlar det, finns det nån slags verktygspåse att köpa nånstans? ISF, var?

1. Skaffa en medelstor polygrip ( typ 15 cm lång ), en bitsmejsel, med lämpliga bits PH1,PH2, spår 3,5 och 5mm breda.
Ett par fasta nycklar i lämpliga storlekar, tex 10, 12, eventuellt ngn större med.
Eventuellt kanske en skiftnyckel i storlek 00 ( den som är 12-15cm lång )
Köp en riktig skiftnyckel så har du det bästa av det sämsta verktyget med dig, slipar du sedan ner stoppklumpen på den rörliga käften så den blir n gänga ist så kan du ta lite större muttrar med den med.
Om man har den i det "förstorade" läget så får man vara lite varlig med åtdragningen.
2.Polygrip och skiftnyckel tycker jag du ska köpa i bra kvalite, bitsmejseln kan du köpa ngt som är billigt och sedan köpa bra bits, kolla på Öb, Rusta, biltema osv för lågbudget, "riktiga" verktyg vet du nog vart du hittar :)
Men kom ihåg att även om det ska vara nödverktyg, så är en tång som du nyper käften av ganska värdelös när du står längs vägen.
3. Du har väl ngt fack under kutsen för verktyg?
Be mamma eller annan sykunnig person i din omgivning att sy en påse, ta ett band och knyt om den så ligger skiten still sedan.
Släng i ett extra kedjelås i påsen med vettja :tummenupp
//Tobbe

NSR_Martin skrev:
Tjena!

Jag har inge verktyg alls i min hoj, vilket är bra att ha, det händer alltid nån skitsak nån gång som går på 1 min att fixa med lite verktyg, men kan bli väldigt jobbigt om man inte har verktyg, även bra att ha verktyg om poolarens hoj skulle stanna eller så... :gnissla

Så, till mina frågor...

1. Nödraket
2. Tändstickor
3. Kniv
4. Flytväst
5. 1:a förband

Eller är det bara jag som är lite äventyrlig?! :tummenupp

Mobiltelefon -> Innerfickan.

Ingen onödig vikt, och ingenting som skramlar. :tummenupp Åker du ikull blir det ju skamvagnen hem i alla fall...

Visst, ibland blir man sittandes en stund, men lite ensamhet gör en gott...

// Wip

Mobiltelefon var det bästa nödverktyget när jag körde hoj i lumpen. Deras hojar kan rasa lite som de känner för och då är det jätte skönt att kunna ringa efter hjälp när det är mörkt och jävligt.

tobbeviking skrev:
1. Skaffa en medelstor polygrip ( typ 15 cm lång ), en bitsmejsel, med lämpliga bits PH1,PH2, spår 3,5 och 5mm breda.
Ett par fasta nycklar i lämpliga storlekar, tex 10, 12, eventuellt ngn större med.
Okej, har tänk på det med bitsmejsel, men inte polygrip, men om man tänker efter är en polygrip rätt mångsidig, när man nu står där ute på vägen...

tobbeviking skrev:
Eventuellt kanske en skiftnyckel i storlek 00 ( den som är 12-15cm lång )
Köp en riktig skiftnyckel så har du det bästa av det sämsta verktyget med dig, slipar du sedan ner stoppklumpen på den rörliga käften så den blir n gänga ist så kan du ta lite större muttrar med den med.
Om man har den i det "förstorade" läget så får man vara lite varlig med åtdragningen.
Smart tips! Tack, ska kolla på det, skiftnyckel är kanon, visst, hemma i garaget är det väll inget att rekomendera, fasta nycklar är bättre, men ta med sig femtioelva fasta nycklar känns lite jobbigt...

tobbeviking skrev:
2.Polygrip och skiftnyckel tycker jag du ska köpa i bra kvalite, bitsmejseln kan du köpa ngt som är billigt och sedan köpa bra bits, kolla på Öb, Rusta, biltema osv för lågbudget, "riktiga" verktyg vet du nog vart du hittar :)
Men kom ihåg att även om det ska vara nödverktyg, så är en tång som du nyper käften av ganska värdelös när du står längs vägen.
Jupp, får kolla runt lite, skiftnycklar som glappar i käften är _inte_ roliga att jobba med...
Jag vet! Skitjobbigt att jobba med verktyg som är av kass kvalle, specielt när man står vid vägkanten och allt hänger på den där lilla skiftnyckeln, DÅ blir man sur om den pajjar... Köpte en liten låda på biltema, testade den hemme, skulle skruva loss en skruv, då gick lednycklen sönder, tog inte i mycket, jäkla skit, åkte ner till biltema och fick pengarna tillbax iaf...

tobbeviking skrev:
3. Du har väl ngt fack under kutsen för verktyg?
Be mamma eller annan sykunnig person i din omgivning att sy en påse, ta ett band och knyt om den så ligger skiten still sedan.
Släng i ett extra kedjelås i påsen med vettja :tummenupp
//Tobbe
Jupp, det har jag, men man måste ju nästan ändå ha nån påse och lägga den i... Finns det inget smart att köpa? Annars kan man väll ta en gammal insvettad go strumpa, hehe...

Tack för hjälpen! Riktigt schyst!! :Bugar
Ska fundera på det hela lite, fortsätt gärna med tipps :)

Wip skrev:
Mobiltelefon -> Innerfickan.

Ingen onödig vikt, och ingenting som skramlar. :tummenupp Åker du ikull blir det ju skamvagnen hem i alla fall...

Visst, ibland blir man sittandes en stund, men lite ensamhet gör en gott...

// Wip

Visst, om hojen går av på mitten så kanske det är lite svårt att fixa med lite småverktyg.. Men småsaker kan lätt hända, dom är enkla att fixa, OM man har verktyg med sig, utan det är det hopplöst...

Här om veckan så hade skruven till batteripolen rundats lite, därmemd hade den vribrerat loss så det glappade, kunde inte få igång hojen, all el va död, som tur va hade pappa med sig lite verktyg i sin hoj, så det löste sig :)

Minns från moppetiden när man va ute och åkte hela dagarna, om nån liten viktig skruv eller nått annat lossnade, så kunde man stå där i några timmar och grubbla över hur fan man skulle lösa det utan verktyg...

EDIT: Jag har _alltid_ med mig mobiltelefon :tummenupp

Hmm, Har kollat runt och funderat lite...

Var ska jag köpa verktygen? Hur är Julas verktyg? Biltema går jag inte till, av erfarenhet vill jag inte det, det jag handlat där har mest varit skit...

Länka gärna till olika verktyg som ni kan tipsa mig om! :)

ÖB, har 2 hörnor...en med urkassa verktyg..perfekt om du bara ska ha skruvmejslar och så (typ 8kr/mejsel) sen en lite bättre hörna..vet av efarenhet att dom verktygen är ganska bra! så gå in på ÖB och ta en titt...

Ja har köpt massa skruvmejsal, polygrip o annat på ÖoB, funkar kanon!

Det som skiljer "riktiga" verktyg från lågbudget, är ofta tex att väggarna i hylsor, lednycklar och ringnycklar är tjockare.
Dvs man kompencerar det kassa godset med mer gods ist för bättre legeringar.
Sedan är det juh självklara saker såsom hållbarhet och passform som skiljer.
Försök få ihop ett kedjelås utan tång (polygripen ) :)
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Det som skiljer "riktiga" verktyg från lågbudget, är ofta tex att väggarna i hylsor, lednycklar och ringnycklar är tjockare.
Dvs man kompencerar det kassa godset med mer gods ist för bättre legeringar.
Sedan är det juh självklara saker såsom hållbarhet och passform som skiljer.
Försök få ihop ett kedjelås utan tång (polygripen ) :)
//Tobbe

Jupp, det är ju så...

Har du nått tips på vad jag ska köpa sakerna? Jula? har du nått tips på nån som säljer nån bra bitsnyckel? vill ha med insexsbits på med...

Jag fick den här bilden från NCS,
Det är orginalverktygen som ska va med i min hoj.
Jag köpte lite annat från Classe & rusta, verktyg som man fäller ihop med en massa grejer inbyggt i, dom låg i en liten väska,
(då slipper man skrammel oxå :tummenupp)

//Gumpa

Bifogat

• Verktyg.gif
    Verktyg.gif
    87.9 KB · Visningar: 3,150
NSR_Martin skrev:
Jupp, det är ju så...

Har du nått tips på vad jag ska köpa sakerna? Jula? har du nått tips på nån som säljer nån bra bitsnyckel? vill ha med insexsbits på med...

Hm, bitssatser är rätt bra att lägga ett par kronor på.
Vet att en kompis som är bilmeck är helfrälst i ngn av biltemas satser pga pris/prestanda, har dock inte en aning om vilken det är.
Men jag skulle tro att du kan köpa en vettig sats på Claes ohlson eller biltema, Jula har jag inte en aning om, men visst dom har säkert ngt vettigt dom med.
Polygrip, känns lite svårt att rekomendera ngt eftersom jag är så bortskämd med "yrkesverktyg" från jobbet.
Vet inte riktigt vad dom kostar men Knipex tänger är suveräna.
Annars är det väl bara att klämma, känna och kolla så att käftarna är vassa.
Man hittar säkert ngn bra ngnstans.
Men Järnia har knipex sortiment det vet jag, undrar om inte dom har lite mer hobbybetonade verktyg med :confused:
Men köp för böveln inte svindyra märkesverktyg om du själv tycker det duger och funkar med Öb prylar.
Jag har med åren lärt mig att det lönar sig att lägga en extra slant på vissa prylar när man skruvar mkt, medans man mkt väl kan klara sig hur bra som helst med Öb verktyg till en del moment.
Ut och kolla, klämm känn och jämför pris per kvalite så lär du hitta ngt som passar dina behov.
//Tobbe

verktyg är som tjejer,,,,,,man får den kvaliteten man betalar för :lol :D

Eltejp och buntband, de enda "verktygen" man behöver

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...